Ersättning direkt från födseln.

Absolut, fast det mesta av miljögifterna går redan in via moderkakan. Man har provtagit nyfödda bebisar, dvs de har inte ens hunnit påverkas av bröstmjölken än.
/Miljönissan
Om du är miljönissa kanske du har svaret på en av mina funderingar som är ganska OT. Hur mycket kan man skydda barnet mot miljögifter om man från graviditeten använder eko-hudvård? För just huden är ju en ganska stor källa till gifter har jag förstått.

Om du är miljönissa kanske du har svaret på en av mina funderingar som är ganska OT. Hur mycket kan man skydda barnet mot miljögifter om man från graviditeten använder eko-hudvård? För just huden är ju en ganska stor källa till gifter har jag förstått.

Från graviditetens start? Den största ansamlingen har skett under hela ditt liv fram till graviditeten. Det lilla som tillförs eller inte tillförs under 9 månader är en ganska liten del i det stora hela tyvärr.

Fast det där är lite väl kategoriskt. Så länge jag vill helamma så måste jag vara hemma på heltid. Varför är det så svårt att förstå att alla har olika förutsättningar och möjligheter?

(Jag och min man har delat 50/50 med alla tre barnen och om inget oväntat inträffar så blir det så med fyran också).

Fast det där är lite väl kategoriskt. Så länge jag vill helamma så måste jag vara hemma på heltid. Varför är det så svårt att förstå att alla har olika förutsättningar och möjligheter?

(Jag och min man har delat 50/50 med alla tre barnen och om inget oväntat inträffar så blir det så med fyran också).

Vill lägga till till @Moonwalk s braiga lista att det är bra att köpa flaskor av mer än en sort, för att prova sig fram till vad som passar ens bebis bäst. Vi har provat MAM, Dr Brown och Garbo & Friends. MAM gillar vår bebis bäst. Dr Brown är också bra men hon får inget bra grepp om nappen så hon sväljer luft och dricker dåligt. Garbo-flaska med wideneck funkar ok medans den vi har med standardhals har på tok för smal napp och funkar inte alls (bebisen får inget grepp om den).
Då hoppar jag in med en liten fråga. Har köpt MAM-flaskor och när jag läser på nappen som följer med (storlek 1) så står det att den fungerar till bröstmjölk sam är från 0+ i ålder och om jag sedan läser om storlek 2 (står på förpackningen) så ska den fungera till bröstmjölk, ersättning och vatten fast den är från 2+ månader å ålder. Vilken napp ska jag alltså ha i början? Ska både pumpa och ge ersättning.

Då hoppar jag in med en liten fråga. Har köpt MAM-flaskor och när jag läser på nappen som följer med (storlek 1) så står det att den fungerar till bröstmjölk sam är från 0+ i ålder och om jag sedan läser om storlek 2 (står på förpackningen) så ska den fungera till bröstmjölk, ersättning och vatten fast den är från 2+ månader å ålder. Vilken napp ska jag alltså ha i början? Ska både pumpa och ge ersättning.

Det är så bra att du ska föda barn före mig, jag vill veta samma saker och räknar med att du rapporterar (direkt till mig) om hur det går och vad som känns bäst. :angel:

Tror du får testa lite vad som funkar bäst för bebis.

Jag använde storlek 1 väldigt mycket längre än till 2 månader, testade att byta men det kom för mycket och han fick ont i magen. Gav alltså både bröstmjölk och ersättning.

Jag ammade mestadels men när dottern var ca 2 månader så började jag pumpa för att kunna börja sätta igång hästen och pappan kunde mata utan att jag behövde stressa hem. (Den kombon funka super för oss, hoppas på samma med den här bäbisen :D Att amma nattetid var perfekt för då kunde vi sova samtidigt som hon åt istället för att behöva vara vaken och flaskmata) Vi hade MAM flaskor och hade storlek 1 på nappen bra länge och även sen på slutet av amningen när vi började gå över till ersättning när dottern var ett halvår.

så om jag förstått er rätt så kommer ersättningen ut ur hålet även på storlek 1? Var lite rädd för att den inte skulle komam ut alls nämligen :o

så om jag förstått er rätt så kommer ersättningen ut ur hålet även på storlek 1? Var lite rädd för att den inte skulle komam ut alls nämligen :o
Det gör den. Vi kör bara med napparna som kommer med flaskorna. Men jag har också reagerat på texten på kartongen. Vet inte om det har att göra med att det är förbjudet att marknadsföra mjölkersättning (något långsökt dock)?

Mams strl 1 används här till ersättning vid de tillfällen (några per vecka) han käkar flaska o det funkar fint. Har ingen plan på att byta till större hål bara för att han är 3 mån nu heller.

Bara man byter hål när de ska ha välling! Ersättningen är ju så tunn så då är ett litet hål att föredra eftersom annars går det alldeles för fort. Men vällingen är mkt tjockare och då gallskrek min bebis innan jag kom på vad det var för fel. Så jag rekommenderar den minsta till ersättningen, och större till vällingen.

Vi körde på MAM Anti colic i början på napp 1, men han sög så kraftigt att det gick för fort och han fick ont i magen. Vi löste det genom att köpa dr Brown istället. Har dock förstått efteråt att det finns en prematurnapp (för MAM) där hålet är ännu mindre.

Vi hade MAM anti-colic str 1 tills sonen var 3-4 månader. 2an rann för fort, han hann inte svälja så han skrek och mat rann utanför.

Mitt tips är att börja med 1an eller mindre i början. Prova er sen fram utan att stirra på siffror.

sonen vägrade s.k Esska flaskor på neontalen, det skulle vara MAM för att han ens skulle äta. Så om ni får ett bestämt barn så kan ni även få prova er fram på flaskor :)

Till skillnad från de flesta andra så fick vi byta till nr 2 på en gång, vår tös blev tokig på nr 1, tuggade på nappen och skrek.
Hon började med flaska vid knappt en veckas ålder.

Det var lite lustigt, för med dr Brown fick vi byta till tvåans napp nästan direkt. Det kan vara en djungel det där i början innan man hittar rätt.

Hur ni lägger upp logistiken runt flaskor och pulver och sådant får ni ju känna er för.

Vi satsar på att ha mycket förberett. Kokat vatten som svalnat till ättemperatur i termos och pulver i doserare att bara pytsa i.
Morgon o kväll kokar vi vatten till termosarna, diskar flaskor (har sex stycken) och portionerar pulver i doseraren. Termosarna diskas ordentligt och steriliseras (häller i kokande vatten och låter stå en stund) en gång om dagen.
Flaskorna behöver inte kokas enligt bvcs rikshandbok, men försöker göra det en gång i veckan.

Vi har egen brunn och vattnet innehåller lite för mycket flour och rekommenderas ej till barn under sex månader. Vi hämtar vatten var femte dag hos barnens faster som har kommunalt vatten.

Liknande trådar

Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 403
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Nu har jag precis uppdaterat bloggen och efter ett lååångt inlägg kom jag på att jag vill veta hur ni andra har haft det den här första...
Svar
15
· Visningar
1 186
Senast: esprit
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar