Ersättning direkt från födseln.

jag är en av de som inte fick biverkningar av tabletterna, eller jo lite illamående men det var jag van vid från mitt graviditetsillamående.

Visst är det olika, jag brukar åka på de flesta biverkningarna på listan ;) bäst är nog att prova tabletter först och avbryta om man mår för dåligt.

Nu har jag missat vad ni har för häxblandning, men många barn som äter ersättning blir lätt förstoppade. Messsmör eller olja i maten underlättar. Men sen även att man kanske får prova sig fram på de olika ersättningarna. Min äldsta åt NAN efter att jag slutat amma men lillebror här hemma fungerade på semper. Eller ja, semper fick han på neontalen så vi fortsätte helt enkelt då magen redan vant sig.

Vi kör 1/3 Hipp på tetra och resten Nan sensitive på pulver. Det ger en glad bebis som bajsar utan problem. Vi provade Lemolac med hemskt magont som följd, samma med lactulos. Raps- och kokosolja utan resultat så vi började om med det som fungerade, Hipp på tetra, och fasade in Sensitiven. :)

Frida fick ersättning var tredje timme till en början, men ganska snart efter vi kommit hem så ökade jag nattuppehållet till fem timmar, för att jag och min sambo skulle få några timmars sammanhållande sömn.

@Blueberry , det är så svårt att skriva i sådana här trådar utan att trampa någon på tårna-vilket jag tro det eller ej inte vill- och jag har full respekt för hur alla vill mata sina barn (bara de matas ;-)), men jag förstår som sagt inte att man dömer ut något man aldrig testat så totalt (hade kunnat gälla något helt annat också). Graviditet och amning är inte samma sak och båda föräldrarna kan vara lika viktiga oavsett om man ammar eller ej, även om många barn äter mycket de första två månaderna. Många barn funkar ju dessutom jättebra att kombinera amning o flaska. Visst kan det göra ont att amma, men det gör det långt i från för alla och tycker man det är för plågsamt kan man ju sluta då. Jag känner ingen smärta över huvud taget vid amning (kändes dock lite första veckorna med första barnet) så det är olika.

Jag respekterar allas val fullt- förstås, men jag har svårt att förstå att man tvärdissar amning utan att ens pröva när det trots allt är förstahandsalternativet till att föda son däggdjursunge. Provar man och vantrivs eller inte får det att funka- fine, det är super att det finns ersättning men varför bestämma sig innan?

Vi tänker olika helt enkelt. Ha det gott o lycka till med bäbis!

Bröstmjölken innehåller antikroppar som skyddar barnet mot infektioner.
Så man kan vara litet slarvigare med vad man exponerar barnet för när man ammar.
Ersättning innehåller ju inte det så då får man tänka litet mera på vilka smittor som man utsätter barnet för.

@Blueberry , det är så svårt att skriva i sådana här trådar utan att trampa någon på tårna-vilket jag tro det eller ej inte vill- och jag har full respekt för hur alla vill mata sina barn (bara de matas ;-)), men jag förstår som sagt inte att man dömer ut något man aldrig testat så totalt (hade kunnat gälla något helt annat också). Graviditet och amning är inte samma sak och båda föräldrarna kan vara lika viktiga oavsett om man ammar eller ej, även om många barn äter mycket de första två månaderna. Många barn funkar ju dessutom jättebra att kombinera amning o flaska. Visst kan det göra ont att amma, men det gör det långt i från för alla och tycker man det är för plågsamt kan man ju sluta då. Jag känner ingen smärta över huvud taget vid amning (kändes dock lite första veckorna med första barnet) så det är olika.

Jag respekterar allas val fullt- förstås, men jag har svårt att förstå att man tvärdissar amning utan att ens pröva när det trots allt är förstahandsalternativet till att föda son däggdjursunge. Provar man och vantrivs eller inte får det att funka- fine, det är super att det finns ersättning men varför bestämma sig innan?

Vi tänker olika helt enkelt. Ha det gott o lycka till med bäbis!

Jag har fattat beslutet redan nu eftersom det finns en lång rad anledningar att fatta just det beslutet. Vissa barn funkar förvisso både med amning och flaska, men jag känner till mer än ett barn som vägrat flaska om amning finns att tillgå och då hjälper det inte med att pumpa ur heller. Det är helt enkelt inte möjligt för mig att amma med tanke på vissa yttre praktiska omständigheter och en del andra, icke-praktiska men icke desto mindre viktiga, anledningar.

Och visst kan båda föräldrarna vara lika delaktiga och viktiga även om barnet ammas, men i verkligheten är det väldigt sällan jag ser det hända. Jag känner till några på Buke som snott ihop det väldigt bra, men de verkar vara extrema undantag.

Det är ju naturligt och naturligt är ju alltid bäst ;) :p

Jag är ju en sån, men har huvudet fullt hur miljögifter anrikas i fettvävnad. Och ammas ut.

Känns som att åtminstone delvis ge ersättning är ett bra sätt att minska anrikningen mellan generationer av förstfödda.

@Tassetass , dina skäl att inte vilja amma köper jag, det är ju till sist ens eget val och bra att det finns olika alternativ.

Däremot-tror du verkligen att man lever mer jämställt om barnet inte ammas? Jag tror inte en sekund på att amningen har något med den saken att göra, för även om amningen till viss del kan göra att det lilla nyfödda barnet under sina första månader är mer beroende av mamman än av pappan så finns det ju rätt många månader och år för pappan att ta igen det, och gör han det inte -vilket tyvärr förekommer och är tråkigt- så beror det snarare på invanda, stereotypa könsroller och inte på om barnet ammades eller ej. Det handlar om föräldrarnas inställning och inget annat.

Jag är ju en sån, men har huvudet fullt hur miljögifter anrikas i fettvävnad. Och ammas ut.

Känns som att åtminstone delvis ge ersättning är ett bra sätt att minska anrikningen mellan generationer av förstfödda.
Fast ersättning är ju gjord av komjölk o kossorna har väl oxå fettvävnad? Din teori låter något hemsnickrad ;-).

@Tassetass , dina skäl att inte vilja amma köper jag, det är ju till sist ens eget val och bra att det finns olika alternativ.

Däremot-tror du verkligen att man lever mer jämställt om barnet inte ammas? Jag tror inte en sekund på att amningen har något med den saken att göra, för även om amningen till viss del kan göra att det lilla nyfödda barnet under sina första månader är mer beroende av mamman än av pappan så finns det ju rätt många månader och år för pappan att ta igen det, och gör han det inte -vilket tyvärr förekommer och är tråkigt- så beror det snarare på invanda, stereotypa könsroller och inte på om barnet ammades eller ej. Det handlar om föräldrarnas inställning och inget annat.

Visst finns det möjlighet att balansera ut föräldrarollerna senare i barnets liv, men som jag upplever det så cementeras rollerna väldigt fort för många föräldrar. Mamman är van att vara primärförälder och vill eller kan inte vara annat, pappan är van att vara sekundärförälder och vill eller kan inte vara annat. Jag vet inte hur många föräldrapar jag känner till där det är mamman som är primärförälder trots att pappan är föräldraledig, pappan är bara något sorts "dagis" medan mamman jobbar, om jag ska dra till med en ytterlighet.

Märk väl; ovan min upplevelse, jag påstår inte att det är en absolut sanning (om än det rent statistiskt onekligen pekar åt det hållet, men där kan man ju diskutera orsak och verkan till döddagar). Det är dock en mycket liten anledning till mitt beslut att inte amma.

Visst finns det möjlighet att balansera ut föräldrarollerna senare i barnets liv, men som jag upplever det så cementeras rollerna väldigt fort för många föräldrar. Mamman är van att vara primärförälder och vill eller kan inte vara annat, pappan är van att vara sekundärförälder och vill eller kan inte vara annat. Jag vet inte hur många föräldrapar jag känner till där det är mamman som är primärförälder trots att pappan är föräldraledig, pappan är bara något sorts "dagis" medan mamman jobbar, om jag ska dra till med en ytterlighet.
Så är det tyvärr ganska ofta trots att det är 2014 i Sverige, men jag tror inte för ett ögonblick att det har att göra med huruvida barnet ammas eller ej.

Fast ersättning är ju gjord av komjölk o kossorna har väl oxå fettvävnad? Din teori låter något hemsnickrad ;-).

Inte en hemsnickrad teori. Och inte en nyhet. Människor är topp-predatorer, kor äter gräs. Stor skillnad. Sälar och havsörnar har samma problem.

Som källa börjar jag med att ange den gamla godingen Tyst Vår. Sen kan jag rekommendera en googling på "miljögifter i bröstmjölk".

För att återgå till @Tassetass ursprungsfråga, här är mina råd:
* Prata igenom det här med din barnmorska, be om att det ska stå i ditt förlossningsbrev.

* Gå med i Facebookgruppen Till dig som flaskmatar tips och råd på vägen.

* Låna eller köp boken Att flaskmata av Petra Jankov

* Fundera på vilken flaska och ersättning du vill använda. Bäst är ju om ersättningen finns i den butik du brukar handla. Personligen gillade jag dr Browns standardflaskor i minsta storleken när sonen var alldeles ny.

* Läs på om hur man praktiskt sett ska flaskmata. När jag väntade dottern och skulle amma var det mycket fokus på teknik och så, nu blev jag mest lämnad att försöka själv typ. Det finns bra filmer på Youtube om du söker på bottle feeding.

*Amningskudde är jätteskönt att ha när man flaskar. Jag älskar min Doomo, men det finns ju billigare alternativ.

Har säkert glömt något, men några råd på vägen i alla fall!

Däremot-tror du verkligen att man lever mer jämställt om barnet inte ammas? Jag tror inte en sekund på att amningen har något med den saken att göra, för även om amningen till viss del kan göra att det lilla nyfödda barnet under sina första månader är mer beroende av mamman än av pappan så finns det ju rätt många månader och år för pappan att ta igen det, och gör han det inte -vilket tyvärr förekommer och är tråkigt- så beror det snarare på invanda, stereotypa könsroller och inte på om barnet ammades eller ej. Det handlar om föräldrarnas inställning och inget annat.[/USER]

Bara det faktum att barnet inte är lika fysiskt beroende av mamman borde väl öppna upp för ett mer jämställt föräldraskap tänker jag. Möjligheten för mamman att lämna barnet med pappan blir ju helt annan om barnet inte är beroende av bröstet. Och att pappor tidigt får ensamtid med och ansvar för sina barn tror jag gör stor skillnad när det gäller deras föräldraskap.

För att återgå till @Tassetass ursprungsfråga, här är mina råd:
* Prata igenom det här med din barnmorska, be om att det ska stå i ditt förlossningsbrev.

* Gå med i Facebookgruppen Till dig som flaskmatar tips och råd på vägen.

* Låna eller köp boken Att flaskmata av Petra Jankov

* Fundera på vilken flaska och ersättning du vill använda. Bäst är ju om ersättningen finns i den butik du brukar handla. Personligen gillade jag dr Browns standardflaskor i minsta storleken när sonen var alldeles ny.

* Läs på om hur man praktiskt sett ska flaskmata. När jag väntade dottern och skulle amma var det mycket fokus på teknik och så, nu blev jag mest lämnad att försöka själv typ. Det finns bra filmer på Youtube om du söker på bottle feeding.

*Amningskudde är jätteskönt att ha när man flaskar. Jag älskar min Doomo, men det finns ju billigare alternativ.

Har säkert glömt något, men några råd på vägen i alla fall!

Toppen!! Stort tack!!

Vill lägga till till @Moonwalk s braiga lista att det är bra att köpa flaskor av mer än en sort, för att prova sig fram till vad som passar ens bebis bäst. Vi har provat MAM, Dr Brown och Garbo & Friends. MAM gillar vår bebis bäst. Dr Brown är också bra men hon får inget bra grepp om nappen så hon sväljer luft och dricker dåligt. Garbo-flaska med wideneck funkar ok medans den vi har med standardhals har på tok för smal napp och funkar inte alls (bebisen får inget grepp om den).

Nu är jag riktigt tråkig, men ska finnas någon studie om att barn som ammas länge ofta har mer jämställda föräldrar.
Eller att de delar föräldrapenningen bättre, något sådant är det.
Så just i jämställdhet perspektiv tror jag det kvittar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 403
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Nu har jag precis uppdaterat bloggen och efter ett lååångt inlägg kom jag på att jag vill veta hur ni andra har haft det den här första...
Svar
15
· Visningar
1 186
Senast: esprit
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?