Ersättning direkt från födseln.

Jag flaskade från start.
Jag hade med nappar, flaskor vi hade tänkt använda och ersättning i tetra. Nappen fick han så fort han började bli lite ledsen. Ersättningen hann vi aldrig använda eftersom vi åkte hem efter sex timmar. Han fick en slurk av förlossningens ersättning i deras flaska.

Det var aldrig någon som ifrågasatte mitt beslut om att inte amma. Jag äter medicin som man inte ska amma på så de hade väl inget val antar jag. En barnmorska att det kvittar hur man matar barnen så länge de får mat.

Jag har en psykisk diagnos som gjorde att de var tveksamma att skriva ut Pravidel som hämmar mjölken. Jag lyckades tjata till mig det ändå men det ångrar jag nu. Under de 14 dagarna som kuren varade var jag som en zombie. Jag hörde inte när han skrek på natten var helt däckad. Som tur var försvann symtomen direkt när kuren var över.

Vi hade svårt att hitta flaskor som det inte rann för fort ur (glupsk kille) och en ersättning som han inte blev hård i magen av. Nu kört

Nu kör vi med dr Brown standardflaskor och 1/3 Hipp på tetra och 2/3 Nan sensitive.

Det finns en bra bok som heter Att flaskmata som borde finnas på närmsta bibliotek. På Facebook finns en grupp som heter till dig som flaskmatar ditt barn- tips och råd på vägen som är jättebra.

Lycka till!

@Tassetass Mitt tips är att köpa flaskor som finns på typ Ica och Coop. Det är typiskt tråkigt att ha åkt 5 mil till vänner för att upptäcka att specialflaskorna står kvar hemma på köksbänken. Just där och då hade det varit extremt praktiskt med typ Mam som finns överallt!

Lycka till!

Mvh Miks

Om man inte vill att mjölken ska komma igång så kan man linda brösten. Man behöver alltså inte ta en medicin som har läskiga biverkningar om man inte vill. Jag vet inte exakt hur effektiv den metoden är men det borde vara relativt effektivt eftersom det är så man har gjort i alla tider för att mjölken inte ska komma igång. Vad jag har förstått så lindar man isåfall brösten så snart som möjligt direkt efter förlossningen men det borde ju gå att googla sig fram till mer information.

Jag har inga bra tips om ersättning och liknande för jag älskade att amma och är tacksam för att jag hade möjligheten att kunna amma båda mina barn länge. Jag ger gärna råd till de som vill amma men som det inte fungerar för men vi är alla olika och jag anser att varje kvinna självklart ska bestämma själv hur just hon vill göra. Ingen annan än man själv har med att göra om man överhuvudtaget vill amma eller hur länge man vill amma och det har absolut inget med att göra hur bra förälder man är eller hur mycket man bryr sig om och älskar sitt barn. I inget annat fall skulle ju någon försöka tvinga någon till något som kräver så mycket engagemang mot ens vilja så hur någon ens kan få för sig att vara dömande angående amning kan jag verkligen inte förstå. Det är lika illa som folk som dömer kvinnor som gör/har gjort abort. Så stå på er! Det är ert beslut och ni ska självklart göra så som ni själva finner är bäst för just er.

Lycka till med era bebisar och grattis! :) Det kvittar hur de små får mat bara de får mat. Och kärlek och närhet i mängder :love:

Senast ändrad:
Kan varmt rekommendera Dr Brown-flaskorna. Och sedan tänker jag att just råmjölken kan det vara bra om du kan pumpa ur.

Om man tänker köra ersättning helt är väl pulver att föredra framför tetror p g à kostnaden (tetra kan man ju ha med t ex vid utflykter). Jag själv däremot, som nästan helammar och har ammat (flaska vid 2-3 mål per vecka) de första två barnen oxå, har använt tetra vid de tillfällen då det har behövts; alla våra tre barn har funkat jättebra med ersättning och flaska när jag varit hemifrån, och vi började prova flaska vid ca 3 veckors ålder.

Sedan, och nu blir jag väl halshuggen, förstår jag inte -om man inte har medicinska hinder- varför man bestämmer sig långt i förväg för att absolut inte amma. Varför inte testa och funkar det inte eller man tycker det är obehagligt så lägger man ner då? Men det är ju bara mina tankar. Själv är jag uppfödd på flaska och frisk, nöjd och helt oallergisk så det verkar ju funka det med :-). Lycka till med alltihop!

För att man är så fullständigt tröttkörd efter att ha ammat dygnet runt med en baby som börjar skrika så fort man försöker få den att släppa bröstet, har en make som vakar över sin pappa som ligger för döden och en sköterska som klappar en på huvudet och säger "Nu när du har blivit mamma så måste du förstå att det inte bara handlar om dig"...

Sen fick jag en ny BVC sköterska som lite försiktigt undrade om jag möjligtvis hade funderat på att ge ersättning, där inne i dimman hade jag inte en tanke på att det gick att hitta andra lösningar... Så dottern blev ett flaskbarn och vi blev en betydligt mer harmonisk familj! ;) Sen kom tvåan och jag hade laddat upp med flaskor och ersättning för att det skulle finnas om det blev samma strul... Tji fick jag, brösten sprutade mjölk och ungen ammade tills han var nästan 2 år... :p

Första stycket; ännu fler stolpskott.

Andra stycket; hoppet lever! :D

Nu är det inte riktigt samma sits jag var i. Jag fick barn på Danderyd där det förespråkades ersättning. Mitt fullt fungerande, friska barn skulle matas med ersättning i kopp var 3:e timme av någon anledning jag inte helt förstår så jag blev överkörd åt andra hållet. Däremellan amning om barnet ville. På Danderyd fanns allt tillgängligt så man behövde inte prata med någon rörande vad man stoppade i sitt barn och inte så du kan ju kolla med mvc om de vet hur det ser ut där du planerar att föda om du tror att du känner dig tryggare i att veta rutinerna.

För min del kom amningen inte riktigt igång sen så efter 4 månader i soffan med bebis klistrad vid bröstet utan nästan någon viktökning på barnet började jag tilläggsmata med ersättning. Supersmidigt när man är ute, ingen som glor på en när man ammar och sådär. Det enda är att det kunde gå åt många flaskor när man var ute. Blev mer saker som behövde planeras. Dock körde jag i regel på tetror när vi var ute. Dottern accepterade kall ersättning och då slapp jag blanda och hållas med termosar. Ammade bara hemma och på nätterna. Nätterna var smidigast att lägga barnet lite närmare och bara somna om medan barnet åt. Hade jag flaskmatat då hade jag kört på flera flaskor och en termos på nattduksbordet. Även såna små byttor med färdiguppmätt pulver. Jag är inte så rolig när jag blir väckt och behöver få allt färdigt snabbt.

Läs på om olika flaskor. Köp kanske ett par olika sorter så ni minskar risken för att flaskan inte funkar för ert barn. Det är så mycket ändå första dagarna att flask-problem inte är så välkommet. Man kan ju alltid köpa en större uppsättning när man kommit på vilken som är bäst.

Det där med konsekvens inom vården verkar det onekligen vara lite sisådär med. Undrar vad det är som gör att olika ställen ger så väldigt olika rekommendationer och förespråkar så olika tillvägagångssätt?

Olika flaskor och vara beredd på många flaskor, check! Tur att vi har diskmaskin numer. :D

Håller med, vårt bvc rekommenderade tetror i alla fall första tre månaderna så det är rätt blandat. Det kan vara svårare än man tror att få till. Jag försökte amma, och gav upp efter att ha pumpat och slitit.

Mam har bra flaskor (och nappar) , och vi gav HIPP ekologisk ersättning. Semper klumpar sig tycker jag, NAN och HIPP klumpar sig inte utan är lättblandade. Jag tänkte först inte ge napp, men när jag inte ammade var nappen kanon, så sugbehovet tillgodosågs utöver att barnet blev mätt.

Lycka till:)

Har också läst att tetror rekommenderas första tiden, åtminstone på vissa ställen. Det där med att få blandningen rätt, jag tänker att man helt enkelt ställer flaskan på hushållsvågen när man häller i vatten och pulver. Som gammal kaloriräknare sitter sådant i ryggmärgen. :D

(Och nu kom jag på att använda multicitat igen... :D )

Jag flaskade från start.
Jag hade med nappar, flaskor vi hade tänkt använda och ersättning i tetra. Nappen fick han så fort han började bli lite ledsen. Ersättningen hann vi aldrig använda eftersom vi åkte hem efter sex timmar. Han fick en slurk av förlossningens ersättning i deras flaska.

Det var aldrig någon som ifrågasatte mitt beslut om att inte amma. Jag äter medicin som man inte ska amma på så de hade väl inget val antar jag. En barnmorska att det kvittar hur man matar barnen så länge de får mat.

Jag har en psykisk diagnos som gjorde att de var tveksamma att skriva ut Pravidel som hämmar mjölken. Jag lyckades tjata till mig det ändå men det ångrar jag nu. Under de 14 dagarna som kuren varade var jag som en zombie. Jag hörde inte när han skrek på natten var helt däckad. Som tur var försvann symtomen direkt när kuren var över.

Vi hade svårt att hitta flaskor som det inte rann för fort ur (glupsk kille) och en ersättning som han inte blev hård i magen av. Nu kört

Jag tänker också att så länge de äter så kvittar det. Men jag är rent allmänt ingen "naturligt är alltid bäst"-människa, jag är mer pragmatisk i min inställning; funkar det så funkar det.

Om man tänker köra ersättning helt är väl pulver att föredra framför tetror p g à kostnaden (tetra kan man ju ha med t ex vid utflykter). Jag själv däremot, som nästan helammar och har ammat (flaska vid 2-3 mål per vecka) de första två barnen oxå, har använt tetra vid de tillfällen då det har behövts; alla våra tre barn har funkat jättebra med ersättning och flaska när jag varit hemifrån, och vi började prova flaska vid ca 3 veckors ålder.

Sedan, och nu blir jag väl halshuggen, förstår jag inte -om man inte har medicinska hinder- varför man bestämmer sig långt i förväg för att absolut inte amma. Varför inte testa och funkar det inte eller man tycker det är obehagligt så lägger man ner då? Men det är ju bara mina tankar. Själv är jag uppfödd på flaska och frisk, nöjd och helt oallergisk så det verkar ju funka det med :-). Lycka till med alltihop!

Det finns många anledningar, de flesta har nämnts i tråden, andra håller jag för mig själv av privata skäl.

Jag är inte intresserad av att amma, och jag utgår inte från att det kommer fungera. Det är inget jag längtar till ett kan tänka mig är särskilt härligt, tvärtom tror jag att det kommer göra ont och kännas plågsamt. Det känns ärligt talat som att bebisen har tagit tillräckligt av min kropp redan (halvvägs in i graviditeten) och jag kommer vilja ha tillbaks den så snabbt det går. (Är medveten om hur hemskt det här antagligen låter i andras öron, men för mig har det varit vidrigt att vara gravid och jag känner mig mer som en farkost än som en person. Det är fruktansvärt och jag känner en stor sorg över det – som ligger som en skugga över hela graviditeten.)

Jag kan tänka mig att pumpamma, som sagt. Det känns som att det ändå ger mig "kontroll" över amningen och kroppen på ett sätt som antagligen gör att jag kan hantera det på bästa möjliga sätt utan att gå under helt.

Sen finns det också en föräldraaspekt, jag vill inte vara den viktigare föräldern. Jag vill att det ska vara så liten skillnad som möjligt på oss föräldrar.

/.../ men för mig har det varit vidrigt att vara gravid och jag känner mig mer som en farkost än som en person.

Sen finns det också en föräldraaspekt, jag vill inte vara den viktigare föräldern. Jag vill att det ska vara så liten skillnad som möjligt på oss föräldrar.

Där känner och tänker vi väldigt lika. Jag är en tredjedel in i graviditeten och jag tycker än så länge inte alls om det. Det är skönt att slippa mensen och jag ser fram emot resultatet av graviditeten, men i övrigt? Nej tack...

Det där med konsekvens inom vården verkar det onekligen vara lite sisådär med. Undrar vad det är som gör att olika ställen ger så väldigt olika rekommendationer och förespråkar så olika tillvägagångssätt?

Olika flaskor och vara beredd på många flaskor, check! Tur att vi har diskmaskin numer. :D
Angående konsekvens var det roligt att du nämnde det. Det var nämligen nattpersonalen som var hårdast på det där med ersättning var 3:e timme. Dagpersonalen var mer avslappnade. Nästa gång siktar jag på att åka hem direkt så länge bebis mår bra. De höll mig kvar i 3 dygn för att de "alltid" gör det med snittade kvinnor. Att jag var på benen ganska snabbt och smärtfri efter någon dag spelade ingen roll. BB var fruktansvärt.

Jag är inte intresserad av att amma, och jag utgår inte från att det kommer fungera. Det är inget jag längtar till ett kan tänka mig är särskilt härligt, tvärtom tror jag att det kommer göra ont och kännas plågsamt. Det känns ärligt talat som att bebisen har tagit tillräckligt av min kropp redan (halvvägs in i graviditeten) och jag kommer vilja ha tillbaks den så snabbt det går. (Är medveten om hur hemskt det här antagligen låter i andras öron, men för mig har det varit vidrigt att vara gravid och jag känner mig mer som en farkost än som en person. Det är fruktansvärt och jag känner en stor sorg över det – som ligger som en skugga över hela graviditeten.)

Jag kan tänka mig att pumpamma, som sagt. Det känns som att det ändå ger mig "kontroll" över amningen och kroppen på ett sätt som antagligen gör att jag kan hantera det på bästa möjliga sätt utan att gå under helt.

Fast vad är det som säger att bara för man ammar är mamman viktigare än pappan?

Eller varför anser ni att amningen är nåt som skapar ojämlikhet i föräldraskapet?

Man gör väl olika saker bara? Pappan kanske tar alla nattningar, eller bad, eller blöjbyten.

Tycker ni gör det till något det inte är faktiskt.

(Sen kan jag hålla med om att man ibland får en känsla av att ens kropp inte är helt ens egen med en unge som hänger i bröstet för jämnan, men så är ju graviditeten också. Liksom alla de nätter man gått och burit på dem, eller suttit i timmar med ett febrigt barn i famnen. Föräldraskapet är en uppoffring, men jag tycker inte amningen är mer uppoffrande än nåt annat...)

Har också läst att tetror rekommenderas första tiden, åtminstone på vissa ställen. Det där med att få blandningen rätt, jag tänker att man helt enkelt ställer flaskan på hushållsvågen när man häller i vatten och pulver. Som gammal kaloriräknare sitter sådant i ryggmärgen. :D

Det är lätt att få blandningen rätt. Vi köpte en vällingdoserare, som har 3 fack. I varje fack mätte vi upp antal rätt mått efter förpackningen som vi använde på nätterna och vid andra tillfällen som det gällde att vara snabb. Medföljer mått i varje förpackning.

@TinyWiny @Tassetass
Alternativet jag fick till tabletter var riktigt tight sportbh och värme om det spände för mycket.

Det tipset fick jag med, men kan säga att fetvadd luktar vidrigt när det kommit råmjölk/bröstmjölk där. På mig hjälpte det ingenting att ha tight topp och fetvadd, däremot att duscha varmt. Jag grät ibland i duschen för att det gjorde ont, som spikar på mina ömma bröst men det släppte det värsta trycket. Jag är en av de som inte fick biverkningar av tabletterna, eller jo lite illamående men det var jag van vid från mitt graviditetsillamående.

Tetror är dyrt, men även om jag använde hushållsvåg och strukna mått blev han förstoppad på bara pulver så vi fortsätter med vår häxblandning ett tag till.

Att amning skulle vara smidigare är nog en sanning med modifikation. Jag helammade dottern tills hon var åtta månader men hade hon accepterat flaska hade jag slutat långt tidigare. Jag hade sjukt mycket mjölk och det gick i princip inte att amma offentligt. Trots blockamning fick hon bara i sig förmjölken, blev inte mått, åt för mycket och spydde kaskader.

Många "sanningar" kring amning har jag upptäckt inte alls stämmer. Det där lugnet till exempel som infinner sig vid amning gör det i precis samma grad vid flaskning.

Vad gäller immunförsvar och så kan ni läsa den här artikeln:http://www.expressen.se/nyheter/dokument/hon-trottnade-pa-lognerna-om-amning/

Tetror är dyrt, men även om jag använde hushållsvåg och strukna mått blev han förstoppad på bara pulver så vi fortsätter med vår häxblandning ett tag till.

Nu har jag missat vad ni har för häxblandning, men många barn som äter ersättning blir lätt förstoppade. Messsmör eller olja i maten underlättar. Men sen även att man kanske får prova sig fram på de olika ersättningarna. Min äldsta åt NAN efter att jag slutat amma men lillebror här hemma fungerade på semper. Eller ja, semper fick han på neontalen så vi fortsätte helt enkelt då magen redan vant sig.

Liknande trådar

Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 403
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Nu har jag precis uppdaterat bloggen och efter ett lååångt inlägg kom jag på att jag vill veta hur ni andra har haft det den här första...
Svar
15
· Visningar
1 186
Senast: esprit
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII