Ersättning direkt från födseln.

Jag ska inte heller amma. När jag berättat det för BM så var reaktionen ungefär densamma som om jag sagt att pyret skulle uppfostras av en flock vargar :mad: Min anledning till att inte amma är ganska likartade din TS + att jag har någon till.

Jag har dock bestämt mig för att prova med pumpning som komplement, går det så går det. Vi kommer ha med egen flaska (steriliserad) + ersättning till BB. Sen drillas min man för fullt i att kunna stå på sig mot BM vad det gäller amning för jag vet ju inte i vilket skick jag är efter en förlossning - det skulle kunna hända att man är så trött att man är lättövertalad :cautious:

Jag känner, som läget är nu, att jag tänker inte förklara mig eller gå in i någon diskussion med vare sig BM eller personal på BB om de inte är intresserade av att vara tillmötesgående. Jag ska göra som Madick sa och ta med mig flaskor och ersättning så det finns ifall de sätter sig på tvären.

Som du säger kan nog utmattning och smärta göra att man blir mer lättövertalad, men känner jag mig själv rätt från andra situationer där jag varit snudd på utslagen på grund av utmattning och smärta så reagerar jag snarare med att bli arg än att bli medgörlig.

Att sambon står på sig för vår skull räknar jag kallt med, men jag tror att vi behöver ta ett ordentligt snack så att anledningarna till vårt beslut verkligen ligger långt fram i pannbenet på honom. Just nu tror jag bara han känner lugnet i att han ska vara föräldraledig direkt, att vi ska ge ersättning och det kommer bli prima. Tror det blir lätt för en amningsförespråkare att argumentera ner honom om han inte är beredd, men om han har på fötterna är han en riktigt svår nöt att knäcka.

Att sambon står på sig för vår skull räknar jag kallt med, men jag tror att vi behöver ta ett ordentligt snack så att anledningarna till vårt beslut verkligen ligger långt fram i pannbenet på honom. Just nu tror jag bara han känner lugnet i att han ska vara föräldraledig direkt, att vi ska ge ersättning och det kommer bli prima. Tror det blir lätt för en amningsförespråkare att argumentera ner honom om han inte är beredd, men om han har på fötterna är han en riktigt svår nöt att knäcka.

Kunde varit jag som skrev det där

Du nämner många av anledningarna till att jag inte tänker amma. Nästan alla, rent av. :D

Såg i en annan tråd att ni ger ersättning. Funkar det bra?
För oss funkar det bra. Vi körde på färdigblandat första dagarna, sen tvingades vi gå över på pulver då tetrorna är helt slut i butik (produktionsstörningar hos Semper). Vår bebis mage verkar gilla ersättningen, hon äter bra och har bra fart på tarmarna.

Faktiskt är pulver nästan smidigare än färdigblandat. En del hetvatten blandas med pulver, sen tillsätts en del kallt (tidigare kokat) vatten så att det blir rätt koncentration och rätt ättemperatur. Det tar mindre än en minut att fixa en flaska. Bebisen visar hungertecken en stund innan den blir ledsen så man hinner utan gråt om man är på hugget. Vi kokar vatten ett par gånger per dag så att det finns. Vi ställer klocka på natten, var tredje timme, och så tar vi varannan matning.

Angående disk. En flaska tar kanske en halv minut att handdiska och kan också gå i diskmaskin.

Och angående att ta med flaskor till BB. Vi hade inget sånt med oss. Vi blev servade med flaskor och ersättning. Det var inga problem att vi hade andra sorters flaskor hemma jämfört med de på BB.

Sen angående mjölkstoppande tabletter. Biverkningarna på dem ska tydligen inte vara så skojiga och i vissa fall direkt olämpliga om man ska sköta om en ny liten bebis under tiden. Detta är dock vad jag har hört och jag vet inte hur vanliga dessa biverkningar är heller, hur många som drabbas av dem.

Råmjölken är inte på långa vägar lika betydelsefull för människobarn som för djurbarn. Djurbarnens hela immunförsvar kommer med råmjölken. Människobarn klarar sig fint utan råmjölken, de kan bygga upp immunförsvaret ändå.
Nej det är den inte, men det är inte direkt så att det skadar att pumpa ut den och ge eller hur? Jag tänker framförallt på vinterbarn pga RS-viruset.
Så länge det nu inte har någon inverkan på tabletten som stoppar mjölkproduktionen då. Finns chans att man ändå är så hög då man pumpar ut den att det inte känns ett dyft ;)

Jag känner, som läget är nu, att jag tänker inte förklara mig eller gå in i någon diskussion med vare sig BM eller personal på BB om de inte är intresserade av att vara tillmötesgående. Jag ska göra som Madick sa och ta med mig flaskor och ersättning så det finns ifall de sätter sig på tvären.
Detta låter ypperligt!
Det är så olika vart man hamnar, min bvc-sköterska ser inga problem med ersättning och typ beordrade mig till att ge ersättning när sonen var tre månader.
En kompis som blev inlagd pga mjölkstockning blev istället tvingad att amma fram tills de som arbetade upptäckte att barnet vägde födelsovikten igen några veckor gammal (dessutom andra barnet där första inte heller gick upp med amning, men varför lyssna på mamman?)

En kompis som blev inlagd pga mjölkstockning blev istället tvingad att amma fram tills de som arbetade upptäckte att barnet vägde födelsovikten igen några veckor gammal (dessutom andra barnet där första inte heller gick upp med amning, men varför lyssna på mamman?)

Vilka jädra pappskallar. Men jag förstår inte varför föräldrarna i ett sådant fall inte bara köper ersättning och kör?

Vilka jädra pappskallar. Men jag förstår inte varför föräldrarna i ett sådant fall inte bara köper ersättning och kör?
Hon var fruktansvärt sjuk, pappan var hemma med första barnet och så tär det på försvaret att få höra "Men lilla gumman visst ska du amma" några gånger om dygnet. Ja de kallade henne helt seriöst lilla gumman.

Hon var fruktansvärt sjuk, pappan var hemma med första barnet och så tär det på försvaret att få höra "Men lilla gumman visst ska du amma" några gånger om dygnet. Ja de kallade henne helt seriöst lilla gumman.

Jag ökar till "jävla pappskallar"... Fan vad sur jag blir av att läsa sånt där!

För att man är så fullständigt tröttkörd efter att ha ammat dygnet runt med en baby som börjar skrika så fort man försöker få den att släppa bröstet, har en make som vakar över sin pappa som ligger för döden och en sköterska som klappar en på huvudet och säger "Nu när du har blivit mamma så måste du förstå att det inte bara handlar om dig"...

Sen fick jag en ny BVC sköterska som lite försiktigt undrade om jag möjligtvis hade funderat på att ge ersättning, där inne i dimman hade jag inte en tanke på att det gick att hitta andra lösningar... Så dottern blev ett flaskbarn och vi blev en betydligt mer harmonisk familj! ;) Sen kom tvåan och jag hade laddat upp med flaskor och ersättning för att det skulle finnas om det blev samma strul... Tji fick jag, brösten sprutade mjölk och ungen ammade tills han var nästan 2 år... :p

Av olika anledningar kommer jag inte att amma så jag undrar därför om ni som gett ersättning direkt från födseln kan berätta lite om det? Hur gör man direkt efter förlossningen? Matas barnet med flaska eller kopp från början? Hur får man stopp på eventuell mjölkproduktion? Har ni kört med färdigblandade tetror eller blandat själva?

Tacksam för alla erfarenheter ni vill dela med er av. :)

Nu är det inte riktigt samma sits jag var i. Jag fick barn på Danderyd där det förespråkades ersättning. Mitt fullt fungerande, friska barn skulle matas med ersättning i kopp var 3:e timme av någon anledning jag inte helt förstår så jag blev överkörd åt andra hållet. Däremellan amning om barnet ville. På Danderyd fanns allt tillgängligt så man behövde inte prata med någon rörande vad man stoppade i sitt barn och inte så du kan ju kolla med mvc om de vet hur det ser ut där du planerar att föda om du tror att du känner dig tryggare i att veta rutinerna.

För min del kom amningen inte riktigt igång sen så efter 4 månader i soffan med bebis klistrad vid bröstet utan nästan någon viktökning på barnet började jag tilläggsmata med ersättning. Supersmidigt när man är ute, ingen som glor på en när man ammar och sådär. Det enda är att det kunde gå åt många flaskor när man var ute. Blev mer saker som behövde planeras. Dock körde jag i regel på tetror när vi var ute. Dottern accepterade kall ersättning och då slapp jag blanda och hållas med termosar. Ammade bara hemma och på nätterna. Nätterna var smidigast att lägga barnet lite närmare och bara somna om medan barnet åt. Hade jag flaskmatat då hade jag kört på flera flaskor och en termos på nattduksbordet. Även såna små byttor med färdiguppmätt pulver. Jag är inte så rolig när jag blir väckt och behöver få allt färdigt snabbt.

Läs på om olika flaskor. Köp kanske ett par olika sorter så ni minskar risken för att flaskan inte funkar för ert barn. Det är så mycket ändå första dagarna att flask-problem inte är så välkommet. Man kan ju alltid köpa en större uppsättning när man kommit på vilken som är bäst.

Nu är det inte riktigt samma sits jag var i. Jag fick barn på Danderyd där det förespråkades ersättning. Mitt fullt fungerande, friska barn skulle matas med ersättning i kopp var 3:e timme av någon anledning jag inte helt förstår så jag blev överkörd åt andra hållet.

Hej 60-tal?

ot
Tetror är väldigt smidigt om man har egen brunn och vattnet inte är godkänt för barn.

Hej 60-tal?

ot
Tetror är väldigt smidigt om man har egen brunn och vattnet inte är godkänt för barn.

Håller med, vårt bvc rekommenderade tetror i alla fall första tre månaderna så det är rätt blandat. Det kan vara svårare än man tror att få till. Jag försökte amma, och gav upp efter att ha pumpat och slitit.

Mam har bra flaskor (och nappar) , och vi gav HIPP ekologisk ersättning. Semper klumpar sig tycker jag, NAN och HIPP klumpar sig inte utan är lättblandade. Jag tänkte först inte ge napp, men när jag inte ammade var nappen kanon, så sugbehovet tillgodosågs utöver att barnet blev mätt.

Lycka till:)

Här var personalen jättebra och frågade ordentligt inne på förlossningen om jag tänkte amma eller inte så de visste hur de skulle agera. Samma sak inne på neonatalen, inga förutfattade åsikter utan de frågade om jag tänkte amma eller inte. Nu ville jag amma men blev ändå glad att de var så öppna och lyhörda :)

vår kille fick lite ersättning i början som komplement till amningen, dels för att han gick upp lite dåligt men också att pappan skulle kunna mata. Det var lite svårt att hitta en som hn fungerade på, fick bli mjölkfri från Apoteket. Den var så attans dyr att när den var slut så fick han klara sig på bara amning.

Vi körde på MAMs antikolikflaska, tyckte det var smidigt att kunna sterilisera i micron och slippa koka!

Jag har inte ammat något av mina tre barn och jag tycker nog inte att det är så krångligt med ersättningen. Numera finns det bra grejer att köpa, kolla i babyaffärer efter termosar som också har en rum med lock ovanpå för förvaring av ersättningspulvret. Tetror är svindyra, de köpte jag bara på längre resor. Kolla gärna också om det finns någon studie att vara med i, vi var med i en forskningsstudie och fick all ersättning gratis. Det var en riktigt bra deal faktiskt.

Och inte är det SÅ krångligt att flaskmata som amningsmissionärerna vill få det till heller.
Jag är en så ostrukturerad person att jag inte hade klarat av att hålla reda på det där med flaskor och ersättning.
Det hade blivit en oerhörd röra av det hela.
Så jag ser det som ett besvärligare alternativ.
Men inte sämre.

Ang krångel att ge ersättning så är det sånt man vänjer sig vid, jag hade större problem med att se till att jag fick med mig blöjor och ombyten osv... Jag som inte ens använde handväska... ;)

Eftersom jag har provat båda varianterna så är min sammanställning att det finns för och nackdelar med båda varianterna. Så länge man själv och barnet mår bra så är det upp till varje familj hur de vill göra.

Liknande trådar

Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 403
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Nu har jag precis uppdaterat bloggen och efter ett lååångt inlägg kom jag på att jag vill veta hur ni andra har haft det den här första...
Svar
15
· Visningar
1 186
Senast: esprit
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?