Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förstår inte frågan.@RedHyuuga
Har du någon typ av beräknad foderstat i botten över huvud taget?
Förstår inte frågan.
Jag misstänker att As_Vegas undrar vad du baserar nuvarande foderstat på.
Ja, den får i sig det jag ger, men ger jag mer så lämnar den. Jag har lärt mig precis hur mycket jag kan ge för att den ska äta upp. Det är bara onödigt att ge mer om hästen inte äter upp, eller håller du inte med?
Förstår fortfarande inte vad ni menar.
Förstår inte frågan.
Jaha du menade så.Den mat hästen äter i dagsläget, hö och kraftfoder antar jag?
Hur mycket kraftfoder får hästen och vilken/vilka sorter?
Hur bestämde du att hästen skulle få just de mängderna?
Går inte att ta analys, det är 20+ hästar som delar på en bal och de har inte alla balar hemma utan det körs hem när det behövs. Bästa hade klart varit om det varit analys, men men nu är det som det är.Är det många olika balar analys från olika fält? Är de från t.ex. 3 fält så samla lite provar från olika balar och skicka in, då får du ett genomsnitt och kan räkna på det.
Jaha du menade så.
Det var en i det gamla stallet jag stod i som hjälpte mig räkna ut.
Hästen får bara hö i dagsläget och det var det vi räknade på då också.
Troligtvis är höet i nya stallet inte lika bra som i det gamla, då hästen magrar på samma mängder.
Jag har redan kollat upp det där och det finns inget intresse alls av att ta analys. Tar jag ett prov från en bal så är den redan slut innan jag får tillbaka provet och bonden har ingen analys heller. Lite synd faktiskt.Analys går att ta fast fodret körs hem någon eller några balar åt gången. Jag tror man kan stoppa prover i frysen i väntan på ett tillräckligt underlag. Leverantören kanske har analys också, bara att den inte finns i stallet?
Tror säkert ni är flera i stallet som skulle ha nytta av en analys, i ett så pass stort stall
Hästen är bukig, men rätt så tanig i övrigt. Ungefär som sin matte...Det hade varit bra med en analys av höet, även om det är olika skördar kan det ge en hyfsad bild av hur det ser ut med mineraler och spårämnen så att hästen inte får brist på något sådant.
Om hästen får tillräckligt med hö för att matsmältning osv ska fungera så finns det ingen anledning att satsa på ett kraftfoder som ska liknad hö. När din häst dessutom redan äter så mycket hö den orkar så hade jag hellre valt kraftfoder som är lätt att få i sig.
Hur ser hästen ut? Är den tunn över ryggen eller magen?
Bara för att vara säker på att du inte missförstått, det handlar inte om att man tar per bal. Det gör inget om balen är uppäten till dess att analysen kommer.Jag har redan kollat upp det där och det finns inget intresse alls av att ta analys. Tar jag ett prov från en bal så är den redan slut innan jag får tillbaka provet och bonden har ingen analys heller. Lite synd faktiskt.
Hade underlättat en hel del, flyttar jag hästen till det andra stallet får jag köpa egna balar och då går det att ta analys, men det är tyvärr inget alternativ i dagsläget. Jag har helackordering av en anledning.