TheRedLightning
Trådstartare
Undra om jag någonsin kommer lära mig. Tycker det är jättesvårt.MJ- megajoule = energi
Smbr - smältbartråprotein= protein
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Undra om jag någonsin kommer lära mig. Tycker det är jättesvårt.MJ- megajoule = energi
Smbr - smältbartråprotein= protein
Det tråkiga svaret: det beror på.Det jag nu vill veta hur mycket lusern motsvarar 1 kg hö?
Jag har redan skrivit att jag inte kan ge mer hö än vad hästen får i dagsläget och då funkar inte fri tillgång heller, dessutom är fri tillgång helt uteslutet då hästen är uppstallad på en anläggning och de får inte en helt egen bal i hagen.
Jag fattar att man inte kan ge exakta svar, men ett hum så man vet att man åtminstone gör rätt.Det tråkiga svaret: det beror på.
Om man jämför Krafft Lusern med det hö jag ger, och tittar på enskilda innehållsbitar, och börjar med protein (smältbart råprotein) så motsvarar 1 kg Lusern ungefär 2 kg av "min" förra batch hösilage. Den nuvarande batchen/skörden är inte lika innehållsrik, så där motsvarar 1 kg Lusern ungefär3 kg hösilage.
Tittar man på energiinnehållet (MJ/kg = megajoule per kg foder) så är det ungefär lika mellan Lusern och båda hösilagealternativen.
Jag fattar att man inte kan ge exakta svar, men ett hum så man vet att man åtminstone gör rätt.
Det funkar inte med fri tillgång alls varken inne eller ut. Vi får bara ta ett visst kg om dagen och det är precis det min häst stoppar i sig, men behöver mer nu på vintern.Okej att du inte kan ge mer hö under dagen pga andra hästar, men under natten då? Eller brukar den lämna mycket även under natten?
Men att göra en bra foderstat utan analys eller lite mer kunskap kan vara lite svårt. Kan du inte be om hjälp av någon mer kunnig i ditt stall?
Jag fattar att man inte kan ge exakta svar, men ett hum så man vet att man åtminstone gör rätt.
Det funkar inte med fri tillgång alls varken inne eller ut. Vi får bara ta ett visst kg om dagen och det är precis det min häst stoppar i sig, men behöver mer nu på vintern.
Det står rekommenderade doser även på förpackningarna
Hur många gånger ska jag behöva säga att min häst inte får i sig mer hö, det spelar då ingen roll om jag köper till mer om hästen ändå inte äter upp eller hur?Ofta brukar man få köpa till mer hö än det som ingår, något du kollat upp? Så din häst äter upp allt det den får? Då finns det ju stor möjlighet att den lätt kan äta mer hö
Undra om jag någonsin kommer lära mig. Tycker det är jättesvårt.
Hur många gånger ska jag behöva säga att min häst inte får i sig mer hö, det spelar då ingen roll om jag köper till mer om hästen ändå inte äter upp eller hur?
Ja, den får i sig det jag ger, men ger jag mer så lämnar den. Jag har lärt mig precis hur mycket jag kan ge för att den ska äta upp. Det är bara onödigt att ge mer om hästen inte äter upp, eller håller du inte med?Men du skriver ju även att hästen får i sig allt du ger. Det blir mycket förvirrande