TheRedLightning
Trådstartare
Det lutar åt att jag kommer prova lusernpellets.Jag räknar alltid baklänges när jag hjälper folk första gången. Om du har nedskrivet någonstans vad den åt i förra stallet där hästen höll sig fin är det ett bra utgångsläge.
Eftersom hästen äter så mkt grovfoder den kan och du beskriver den som bukig men tanig i övrigt kan man anta att hästen behöver mer protein (och energi). Är den för tunn över revbenen också?
I första hand hade jag testat som föreslaget tidigare i tråden att ge lusern. Hack eller pellets (jag blöter alltid) beroende på vad hästen föredrar. Väg o ge i separat krubba o se hur mycket hästen äter över natten. Äter den fortfarande upp höet och några (2-3 typ, mer om den vill) kg lusern är det bra. Avvakta ngn vecka o se om det ger resultat.
Äter den inte så mycket testa att dra ner 1-2 kg på höet. Börjar den då äta några kg lusern (fler kg än vad du dragit ner på höet) - avvakta ngn vecka o se om det ger resultat.
Om hästen fortsätter magra av eller inte vill äta ren lusern är Betfor eller rena betfibrer st olja något du kan laborera med. Vill den inte äta lusern alls så titta på kraftfoder med mycket protein (här får andra hjälpa till med tips, mina hästar äter bara rena fodermedel så har dålig koll).
Det viktigaste är ju att få hästen att äta dock om det är en kräsen häst
Jag hade fö inte heller pallat ta analys på de grunderna. Med flera olika skördar så kan man hoppas (obs, fortf en REN gissning) att de lite kompenserar varandra och så får man försöka skapa bättre förutsättningar till nästa säsong.
Är ungefär ett fodermått ca 1kg, tänker dom där vita fodermåtten?
Jag tror inte hästen här så kräsen, äter det mesta.
Revbenen syns lite i vissa vinklar och känns lite om man känner, har blivit lite bättre, håller ständigt koll.