Ersättning av hö?

Om en häst blir magrare, så behöver den mer mat (hö i det här fallet) och får den inte i sig mer hö, får man hitta ett alternativ inom kraftfoder världen som kan täcka upp.

Det jag nu vill veta hur mycket lusern motsvarar 1 kg hö?

1.5 kg lusernpellets motsvarar 1kg hö läste jag någonstans
 
Men balar kommer från olika skördar, det kommer inte stämma i slutänden ändå?
Jag hade inte brytt mig om att göra en analys under de förutsättningarna.

Även om du tar från tio olika balar så vet du ju aldrig när man går över till nästa skörd. Det som jag möjligtvis kan tänka mig är om de olika skördarna blandas hej vilt först då får man ett någotsånär representativt medelvärde om man tar från tio balar efter varandra.

Om man däremot först tar skörd ett och sedan när den är slut tar skörd två och sedan när den är slut tar skörd tre osv så kan du aldrig få ett representativt medelvärde på bara en analys.

Vad du kan göra är att begränsa hömängden och ge lucern i någon form (jag föredrar strå om hästen äter det) som grundgrovfoder + eventuellt ett lämpligt kraftfoder och/eller betfor och olja (man får ju räkna lite där). Nackdelen är att det inte blir billigt direkt.

Vet du värdena på det höt hon fick i förra stallet? Det som hon höll hullet på.

Antar att tänder och maskstatus är kontrollerade?
 
Håller med Tora i det hon skriver. Allt.

D v s både att jag hade sett det som lite meningslöst att nu ta en analys eftersom du inte vet att balarna kommer ens från samma fält och samma skörd.

Och även i det att det kanske går att kartlägga hur mycket hästen behöver för att hålla sig fin, genom att räkna baklänges på en foderstat som fungerar.
 
Håller med Tora i det hon skriver. Allt.

D v s både att jag hade sett det som lite meningslöst att nu ta en analys eftersom du inte vet att balarna kommer ens från samma fält och samma skörd.

Och även i det att det kanske går att kartlägga hur mycket hästen behöver för att hålla sig fin, genom att räkna baklänges på en foderstat som fungerar.
Nu vill inte jag verka tråkig, men är det så att balarna kommer från olika skörder (jag vet att hon skriver det) men sedan pratar hon samtidigt från bal till bal?
 
Vet du värdena på det höt hon fick i förra stallet? Det som hon höll hullet på.

Antar att tänder och maskstatus är kontrollerade?
Nej, de hade ingen analys där heller, men där tog de höet själva och jag försökte få igenom att vi då skulle ta analys i samband med höskörd, men det var tydligen inte intressant.

Tänderna kollas regelbundet, hästen blev avmaskad när den kom till nya stallet. De avmaskar alla hästar som kommer oavsett.
 
Vad du kan göra är att begränsa hömängden och ge lucern i någon form (jag föredrar strå om hästen äter det) som grundgrovfoder + eventuellt ett lämpligt kraftfoder och/eller betfor och olja (man får ju räkna lite där). Nackdelen är att det inte blir billigt direkt.

Varför begränsa hömängden?
 
Jag räknar alltid baklänges när jag hjälper folk första gången. Om du har nedskrivet någonstans vad den åt i förra stallet där hästen höll sig fin är det ett bra utgångsläge.

Eftersom hästen äter så mkt grovfoder den kan och du beskriver den som bukig men tanig i övrigt kan man anta att hästen behöver mer protein (och energi). Är den för tunn över revbenen också?

I första hand hade jag testat som föreslaget tidigare i tråden att ge lusern. Hack eller pellets (jag blöter alltid) beroende på vad hästen föredrar. Väg o ge i separat krubba o se hur mycket hästen äter över natten. Äter den fortfarande upp höet och några (2-3 typ, mer om den vill) kg lusern är det bra. Avvakta ngn vecka o se om det ger resultat.

Äter den inte så mycket testa att dra ner 1-2 kg på höet. Börjar den då äta några kg lusern (fler kg än vad du dragit ner på höet) - avvakta ngn vecka o se om det ger resultat.

Om hästen fortsätter magra av eller inte vill äta ren lusern är Betfor eller rena betfibrer st olja något du kan laborera med. Vill den inte äta lusern alls så titta på kraftfoder med mycket protein (här får andra hjälpa till med tips, mina hästar äter bara rena fodermedel så har dålig koll).

Det viktigaste är ju att få hästen att äta dock om det är en kräsen häst :)

Jag hade fö inte heller pallat ta analys på de grunderna. Med flera olika skördar så kan man hoppas (obs, fortf en REN gissning) att de lite kompenserar varandra och så får man försöka skapa bättre förutsättningar till nästa säsong.
 
Troligen för att minska inflytandet av den okända faktorn.

Precis. Jag hade dock testat om hästen äter tillräckligt med lusern upp till först, det ser man ju rätt kvickt. Gör den inte - minska höet. Det viktigaste är att hästen får i sig tillräckligt av något med bra näringsinnehåll tex lusern.
 
+ @Tora
Men att begränsa höet drar ju även ner tuggtiden, så att byta ut delar av höet mot tex halm känns lite bättre. För att hästen ändå ska ha något att pilla med tänker jag
Du byter ju ut det till ett annat grovfoder (lucernet) och ger det gamla höt som halm.

Dessutom att byta ut ett hö med antagligen dåliga värden till halm utan att kompensera för de låga värdena med tex lucern är oftast inte så lyckat. Risken är att du får ett enormt proteinunderskott och ett stort energiöverskott.
 
så ni tänker att ts ska ge mer ett fullt behov av kraft/ lusern osv och ha hö och halm som ngt utöver för att utöka tugg tiden och behovet av ts?

går ju också och lättare att se vad hästen får i sig (i och med att allt då är analyserat utom hö/halm) men då krävs det väl att man räknar på vad hästen får i sig och att behovet är fyllt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 476
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp