Ersättning av hö?

Sen går det även att se hö som kraftfoder.
Annat hö, dvs minska på det ni ger nu och lägga till ett annat. Är lite samma sak som att ge lucern, fast med hö. "Högfarts kohö".
 
Ända anledningen att få lite över är att hösten förhoppningsvis valt att äta de strån som ger mest, så lite spill kan vara bra på det viset.
 
Ja, den får i sig det jag ger, men ger jag mer så lämnar den. Jag har lärt mig precis hur mycket jag kan ge för att den ska äta upp. Det är bara onödigt att ge mer om hästen inte äter upp, eller håller du inte med?

Utifrån det du skrivit
Hästen behöver mera hö
Hästen äter upp allt du ger den
Ni får inte ta mer än XX kg om dagen
Är det väldigt svårt för mig som utomstående att läsa mellan raderna och veta att du provat ge hästen mer hö men att den lämnat. Absolut onödigt att ge mer hö än vad som äts, men ibland kan det vara så att det äts mer om det finns
 
Vi har en gammal dam i stallet som har lätt för att tappa vikt på vintern, hon får helt enkelt inte i sig tillräckligt med hö.
Jag fodrar på henne med 1/2 hink hackad lusern (som jag inte riktigt vet vad det väger) men det är en 20 liters hink och 2 liter kraft/musli för äldre damer morgon och kväll.
Mycket ovetenskapligt ;) men hon håller fint hull på detta vilket jag tycker är viktigast.
 
Den mat hästen äter i dagsläget, hö och kraftfoder antar jag?
Hur mycket kraftfoder får hästen och vilken/vilka sorter?
Hur bestämde du att hästen skulle få just de mängderna?
Jaha du menade så.
Det var en i det gamla stallet jag stod i som hjälpte mig räkna ut.
Hästen får bara hö i dagsläget och det var det vi räknade på då också.
Troligtvis är höet i nya stallet inte lika bra som i det gamla, då hästen magrar på samma mängder.
 
Att fråga vad vad 1 kg hö motsvarar i lucern, är som att fråga "hur långt är ett snöre"? :)
M.a.o. helt omöjligt att svara på.

Om du vill prova att fodra med lucern, så hade jag provat med en extra krubba med fritillgång i boxen, mätt upp hur mycket du lägger i. Räkna ut hur lång tid det tar för henne att äta upp. (Nu syftar jag på om hon är kräsen och inte vräker i sig allt på en gång.)

Det svåra med hö utan analys, det är man inte får reda på hur mycket energi, protein, mineraler som höt innehåller.
Då kan du inte kan räkna på om det verkligen är lucern hon behöver, eller om det hade varit bättre med ett annat foder.
M.a.o. så säger förra årets analys inget om denna.

Är det många olika balar analys från olika fält? Är de från t.ex. 3 fält så samla lite provar från olika balar och skicka in, då får du ett genomsnitt och kan räkna på det. :)
 
Är det många olika balar analys från olika fält? Är de från t.ex. 3 fält så samla lite provar från olika balar och skicka in, då får du ett genomsnitt och kan räkna på det. :)
Går inte att ta analys, det är 20+ hästar som delar på en bal och de har inte alla balar hemma utan det körs hem när det behövs. Bästa hade klart varit om det varit analys, men men nu är det som det är.
 
Jag ser i dina svar att du inte har så mycket koll på utfodring, så ett tips kan vara att du pluggar på lite och sätter dig in i det. Det är en hel vetenskap och man är aldrig fullärd, men en grundläggande kunskap i de olika begreppen och lite mellan tummen och pekfingret vad som är vettiga värden osv kan vara jättebra att ha. Hoppas det är okej att länka till några olika sidor, de har ganska kortfattade texter som ger en första grundkunskap iallafall :)

http://www.hastsverige.se/hastensnaringsbehov.html

http://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/foder-och-utfodring-av-hast/

http://www.ridsport.se/Hastkunskap/Foder/ (till vänster finns en meny där du kan välja att läsa på lite mer om t.ex. grovfoder eller kraftfoder, jag tycker den här sidan är enklast att förstå men kanske inte lika djupgående)

Om du har lite mer förståelse för vad de olika fodermedlen är så är det lättare att komma fram till vad hästen behöver :)

Analys går att ta fast fodret körs hem någon eller några balar åt gången. Jag tror man kan stoppa prover i frysen i väntan på ett tillräckligt underlag. Leverantören kanske har analys också, bara att den inte finns i stallet?
Tror säkert ni är flera i stallet som skulle ha nytta av en analys, i ett så pass stort stall :)
 
Jaha du menade så.
Det var en i det gamla stallet jag stod i som hjälpte mig räkna ut.
Hästen får bara hö i dagsläget och det var det vi räknade på då också.
Troligtvis är höet i nya stallet inte lika bra som i det gamla, då hästen magrar på samma mängder.

Det hade varit bra med en analys av höet, även om det är olika skördar kan det ge en hyfsad bild av hur det ser ut med mineraler och spårämnen så att hästen inte får brist på något sådant.
Om hästen får tillräckligt med hö för att matsmältning osv ska fungera så finns det ingen anledning att satsa på ett kraftfoder som ska liknad hö. När din häst dessutom redan äter så mycket hö den orkar så hade jag hellre valt kraftfoder som är lätt att få i sig.
Hur ser hästen ut? Är den tunn över ryggen eller magen?
 
Analys går att ta fast fodret körs hem någon eller några balar åt gången. Jag tror man kan stoppa prover i frysen i väntan på ett tillräckligt underlag. Leverantören kanske har analys också, bara att den inte finns i stallet?
Tror säkert ni är flera i stallet som skulle ha nytta av en analys, i ett så pass stort stall
Jag har redan kollat upp det där och det finns inget intresse alls av att ta analys. Tar jag ett prov från en bal så är den redan slut innan jag får tillbaka provet och bonden har ingen analys heller. Lite synd faktiskt.
Hade underlättat en hel del, flyttar jag hästen till det andra stallet får jag köpa egna balar och då går det att ta analys, men det är tyvärr inget alternativ i dagsläget. Jag har helackordering av en anledning.
 
Det hade varit bra med en analys av höet, även om det är olika skördar kan det ge en hyfsad bild av hur det ser ut med mineraler och spårämnen så att hästen inte får brist på något sådant.
Om hästen får tillräckligt med hö för att matsmältning osv ska fungera så finns det ingen anledning att satsa på ett kraftfoder som ska liknad hö. När din häst dessutom redan äter så mycket hö den orkar så hade jag hellre valt kraftfoder som är lätt att få i sig.
Hur ser hästen ut? Är den tunn över ryggen eller magen?
Hästen är bukig, men rätt så tanig i övrigt. Ungefär som sin matte...
 
Nu är jag nyfiken, hur är det med betfor är det bara som typ "godis" eller är det bra till något?
Nästa fråga om vi säger att man har kraft125, gör det någon skillnad om man blötlägger det innan man ger det eller förlorar det då viktiga bitar?
 
Jag har redan kollat upp det där och det finns inget intresse alls av att ta analys. Tar jag ett prov från en bal så är den redan slut innan jag får tillbaka provet och bonden har ingen analys heller. Lite synd faktiskt.
Hade underlättat en hel del, flyttar jag hästen till det andra stallet får jag köpa egna balar och då går det att ta analys, men det är tyvärr inget alternativ i dagsläget. Jag har helackordering av en anledning.
Bara för att vara säker på att du inte missförstått, det handlar inte om att man tar per bal. Det gör inget om balen är uppäten till dess att analysen kommer. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 477
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp