Ersättning av hö?

Behöver hästen mer näring eller mer fiber? Det är första frågan. Verkar ha landat i mer näring.

Lusern är inte kraftfoder utan grovfoder och det första jag väljer om jag ska stärka upp proteinvärdet. Ingen kan veta hur mycket lusern som motsvarar ett kg av DITT hö, eftersom ingen vet vad ditt hö innehåller.

Du kan alltså bara fodra på måfå, och kontroller att hästen får i sig tillräckligt med torrsubstans för att inte mage och tarm ska kollapsa. Hur många kg torrhö får hästen i sig, och hur mycket väger den?
 
Det jag nu vill veta hur mycket lusern motsvarar 1 kg hö?
Det tråkiga svaret: det beror på.
Om man jämför Krafft Lusern med det hö jag ger, och tittar på enskilda innehållsbitar, och börjar med protein (smältbart råprotein) så motsvarar 1 kg Lusern ungefär 2 kg av "min" förra batch hösilage. Den nuvarande batchen/skörden är inte lika innehållsrik, så där motsvarar 1 kg Lusern ungefär 3 kg hösilage.
Tittar man på energiinnehållet (MJ/kg = megajoule per kg foder) så är det ungefär lika mellan Lusern och båda hösilagealternativen.
 
Jag har redan skrivit att jag inte kan ge mer hö än vad hästen får i dagsläget och då funkar inte fri tillgång heller, dessutom är fri tillgång helt uteslutet då hästen är uppstallad på en anläggning och de får inte en helt egen bal i hagen.

Okej att du inte kan ge mer hö under dagen pga andra hästar, men under natten då? Eller brukar den lämna mycket även under natten?
Men att göra en bra foderstat utan analys eller lite mer kunskap kan vara lite svårt. Kan du inte be om hjälp av någon mer kunnig i ditt stall?
 
Det tråkiga svaret: det beror på.
Om man jämför Krafft Lusern med det hö jag ger, och tittar på enskilda innehållsbitar, och börjar med protein (smältbart råprotein) så motsvarar 1 kg Lusern ungefär 2 kg av "min" förra batch hösilage. Den nuvarande batchen/skörden är inte lika innehållsrik, så där motsvarar 1 kg Lusern ungefär3 kg hösilage.
Tittar man på energiinnehållet (MJ/kg = megajoule per kg foder) så är det ungefär lika mellan Lusern och båda hösilagealternativen.
Jag fattar att man inte kan ge exakta svar, men ett hum så man vet att man åtminstone gör rätt.
 
Megajoule - som mått på energiinnehåll
smbr - smältbart råprotein, som mått på hur mycket av proteinet som förväntas kunnas tas upp av hästen.

Någon hann före!
 
Jag fattar att man inte kan ge exakta svar, men ett hum så man vet att man åtminstone gör rätt.

Fast det är ju det som är omöjligt, eftersom vi inte vet om det saknas energi eller protein eller bägge och i så fall hur mycket.

En rekommendation kan ju vara helt rätt eller totalt fel beroende på vad höet innehåller.
 
Okej att du inte kan ge mer hö under dagen pga andra hästar, men under natten då? Eller brukar den lämna mycket även under natten?
Men att göra en bra foderstat utan analys eller lite mer kunskap kan vara lite svårt. Kan du inte be om hjälp av någon mer kunnig i ditt stall?
Det funkar inte med fri tillgång alls varken inne eller ut. Vi får bara ta ett visst kg om dagen och det är precis det min häst stoppar i sig, men behöver mer nu på vintern.
 
Vi har dåligt hö iår, jag kan inte påverka höleveranser där vi står. Så iår kompletterar jag med lucern. Gav även lucern till pensionären vi hade förut för att hålla hullet. Lucern är mycket proteinrikt, men har hästen svårt att hålla hull, så ställ in en full hink med lucernhack över natten och se hur mkt hon får i sig. Finns även pelleterat som du får lösa upp i vatten, du kan blöta upp ett kg torrt till gröt och lägga i krubban över natten och se hur mkt hon äter. Det är lättare som hästägare med hacket, men endel hästar föredrar gröt.
 
Det funkar inte med fri tillgång alls varken inne eller ut. Vi får bara ta ett visst kg om dagen och det är precis det min häst stoppar i sig, men behöver mer nu på vintern.

Ofta brukar man få köpa till mer hö än det som ingår, något du kollat upp? Så din häst äter upp allt det den får? Då finns det ju stor möjlighet att den lätt kan äta mer hö
 
Jag fattar att man inte kan ge exakta svar, men ett hum så man vet att man åtminstone gör rätt.

Även om man inte har rätt värden så kan lite räkneövningar ändå ge lite känsla för vad som är vad.

Christina Planks bok var det som gällde när jag kom in i hästvärlden, men där har säkert kommit fler efter det. Den var lite stylltig men gav en bra grund.
 
Funderar vidare. Ett mindre proteinunderskott brukar visa sig under december-februari, så jag gissar att det är ett proteinfattigt hö. OBS. Gissar.

Då kan lusern göra stor skillnad, och jag hade nog inte varit så rädd för att fodra på med några kg/dag, förutsatt att det inte var melass och skit i det, utan rent lusern.

Väljer man från kraftfoderlistan (vilket jag föredrar att inte göra p g a hästens mage) så står Hippo Alfa högt på listan, men jag är försiktig med proteinöverskott från kraftfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 477
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp