Ersättning av hö?

Men balar kommer från olika skördar, det kommer inte stämma i slutänden ändå?
Fast tar han random från olika skördar, eller tar han den skörden först, och den skörden sen?

Jag tänker med 20 hästar bör det gå åt ett par balar på en vecka, du kan med andra ord ta lite hösilage av de olika balarna och stoppa in i frysen hemma. (När man tar ska man inte "dra" i hösilgaet då blad kan trilla av och ger inte en rättvis bild, man ska även ta en handfull på ett par olika ställen i balen.)
På en vecka bör du ha så att du kan skicka iväg en analys.
 
Hästen är bukig, men rätt så tanig i övrigt. Ungefär som sin matte...

Det låter ju som om den behöver mer protein i första hand. Testa med något som Krafft Grov Protein och se vad som händer?
Men det vore verkligen så mycket bättre om du kunde ta en analys. Du behöver få reda på alla spårämnen och mineraler så att du kan kompensera eventuella brister.
 
Fast tar han random från olika skördar, eller tar han den skörden först, och den skörden sen?

Jag tänker med 20 hästar bör det gå åt ett par balar på en vecka, du kan med andra ord ta lite hösilage av de olika balarna och stoppa in i frysen hemma. (När man tar ska man inte "dra" i hösilgaet då blad kan trilla av och ger inte en rättvis bild, man ska även ta en handfull på ett par olika ställen i balen.)
På en vecka bör du ha så att du kan skicka iväg en analys.
Blir inte det lite missvisande, blir väl fortfarande lite gissning då alla balar är olika?
 
Men balar kommer från olika skördar, det kommer inte stämma i slutänden ändå?
Man vill ha ett genomsnitt, lite som att vi människor för det mesta äter varierad kost var dag.
Men är fodret väldigt ensidigt, så behöver man täcka upp.

Men gör man anlys så räknar man på vad hästen behöver, och sedan fodrar man med ögat. Men man vet att man täcker de mest grundläggande behoven.
 
Man vill ha ett genomsnitt, lite som att vi människor för det mesta äter varierad kost var dag.
Men är fodret väldigt ensidigt, så behöver man täcka upp.

Men gör man anlys så räknar man på vad hästen behöver, och sedan fodrar man med ögat. Men man vet att man täcker de mest grundläggande behoven.
Från hur många olika balar bör man ta från då?
 
Blir inte det lite missvisande, blir väl fortfarande lite gissning då alla balar är olika?
tar du från flera olika balar så får du ju ett medelvärde på balarna och det kan du utgå ifrån och göra en ordentlig foderstat utav. sen får man ju se på hästen också om det behövs ngt mer/ mindre. men bara att ha några siffror att utgå ifrån är väldigt mycket bättre än att inte ha något alls.
finns sen gratis foderstats program på internet där du kan skriva in dina värden på höet och det kraftfoder du vill ha och då få fram om det blir för mycket/ lite värden på ngt och då enkelt lägga till/ ta bort ngt kg tills det blir en jämn balans :).

så svårt är det inte och det är väl värt det för hästens hälsa och även din plånbok.

att jämföra värdena på 1kg hö med 1kg hö utan analys kan bara som att försöka jämföra kalorierna i 1kg proteinbröd och 1kg ostfrallor.
 
Nu är jag nyfiken, hur är det med betfor är det bara som typ "godis" eller är det bra till något?
Nästa fråga om vi säger att man har kraft125, gör det någon skillnad om man blötlägger det innan man ger det eller förlorar det då viktiga bitar?
Betfor är det en massa hästar som får dagligen och ses numera som ett grovfoder, blandat med lucernpellets blir det ett bra tillskott. Blötning tar inte bort nånting.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 477
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp