Ersättning av hö?

Jag räknar alltid baklänges när jag hjälper folk första gången. Om du har nedskrivet någonstans vad den åt i förra stallet där hästen höll sig fin är det ett bra utgångsläge.

Eftersom hästen äter så mkt grovfoder den kan och du beskriver den som bukig men tanig i övrigt kan man anta att hästen behöver mer protein (och energi). Är den för tunn över revbenen också?

I första hand hade jag testat som föreslaget tidigare i tråden att ge lusern. Hack eller pellets (jag blöter alltid) beroende på vad hästen föredrar. Väg o ge i separat krubba o se hur mycket hästen äter över natten. Äter den fortfarande upp höet och några (2-3 typ, mer om den vill) kg lusern är det bra. Avvakta ngn vecka o se om det ger resultat.

Äter den inte så mycket testa att dra ner 1-2 kg på höet. Börjar den då äta några kg lusern (fler kg än vad du dragit ner på höet) - avvakta ngn vecka o se om det ger resultat.

Om hästen fortsätter magra av eller inte vill äta ren lusern är Betfor eller rena betfibrer st olja något du kan laborera med. Vill den inte äta lusern alls så titta på kraftfoder med mycket protein (här får andra hjälpa till med tips, mina hästar äter bara rena fodermedel så har dålig koll).

Det viktigaste är ju att få hästen att äta dock om det är en kräsen häst :)

Jag hade fö inte heller pallat ta analys på de grunderna. Med flera olika skördar så kan man hoppas (obs, fortf en REN gissning) att de lite kompenserar varandra och så får man försöka skapa bättre förutsättningar till nästa säsong.
Det lutar åt att jag kommer prova lusernpellets.
Är ungefär ett fodermått ca 1kg, tänker dom där vita fodermåtten?
Jag tror inte hästen här så kräsen, äter det mesta.
Revbenen syns lite i vissa vinklar och känns lite om man känner, har blivit lite bättre, håller ständigt koll.
 
så ni tänker att ts ska ge mer ett fullt behov av kraft/ lusern osv och ha hö och halm som ngt utöver för att utöka tugg tiden och behovet av ts?

går ju också och lättare att se vad hästen får i sig (i och med att allt då är analyserat utom hö/halm) men då krävs det väl att man räknar på vad hästen får i sig och att behovet är fyllt?
Precis fast då lucern i första hand och kraftfoder i andra hand. Beror hur mycket hästen får i sig av lucernet. Men också för att hålla nere kostnaden (lucern är ju dyrare än hö).
Ett bra sätt är att göra som @the_connemara skrev i ett tidigare inlägg.
 
Det lutar åt att jag kommer prova lusernpellets.
Är ungefär ett fodermått ca 1kg, tänker dom där vita fodermåtten?
Jag tror inte hästen här så kräsen, äter det mesta.
Revbenen syns lite i vissa vinklar och känns lite om man känner, har blivit lite bättre, håller ständigt koll.

Väg vad ett mått innehåller så du har något att utgå ifrån :) Beror helt på sort. Pellets är dock bra på det viset att hästen oftast äter mer innan den känner sig "mätt". Jag skulle dock absolut blöta den innan fodring.
 
så ni tänker att ts ska ge mer ett fullt behov av kraft/ lusern osv och ha hö och halm som ngt utöver för att utöka tugg tiden och behovet av ts?

går ju också och lättare att se vad hästen får i sig (i och med att allt då är analyserat utom hö/halm) men då krävs det väl att man räknar på vad hästen får i sig och att behovet är fyllt?

Eftersom hästen redan äter så mycket den vill så får den red sitt tuggbehov tillgodosett (förutsatt att den inte vill äta pga ngt problem i kroppen). Det finns fortfarande en risk att den får i sig för lite torrsubstans eftersom TS inte gett oss ngn information om mängder, vikt på hästen eller har direkt koll på höets torrsubstanshalt (jag har medvetet undvikit att fråga för att inte förvirra TS ännu mer :)). Därför tycker jag TS först ska testa o se om hon kan få hästen att äta några kg extra lusern utöver grovfodret. Gör den inte det så byter man ut något som i värsta fall är likvärdigt med halm mot lusern :)
 
Du byter ju ut det till ett annat grovfoder (lucernet) och ger det gamla höt som halm.

Dessutom att byta ut ett hö med antagligen dåliga värden till halm utan att kompensera för de låga värdena med tex lucern är oftast inte så lyckat. Risken är att du får ett enormt proteinunderskott och ett stort energiöverskott.

Menade ju inte att man skulle byta ut hö mot halm utan att ge extra av något annat, tex lucern. Tolkade bara ditt första inlägg som att du tyckte man skulle minska höet och ge kraftfoder istället, och det lät inte alls roligt. men jag insåg att jag läste ditt inlägg väldigt slarvigt :o
 
13kg/dygn, vad hästen ska väga i normalt ull? Kan det ha försvunnit en bokstav på vägen, menade du hull?
Ska jag vara ärlig vet jag inte.

Förlåt, Hull ja :D

Hur hög är den? Ras? Eller kanske en bild? Finns olika sätt man kan mäta dem också men det är inte så himla noga. 100 kg hit eller dit liksom. Bara så har vi ett hum om vad den väger.

Du har ingen uppfattning om hur blött hösilaget är?
 
Om vi gissar den ska väga typ 600 kg (ni andra gissar nog bättre än jag med ponny?) så behöver den äta ca 1.5 kg×6 = 9 kg torrsubstans. Har TS hösilage en TS halt på ca 70 % fylls behovet av 13 kg. Det är väl hyfsat rimligt att anta. Alltså borde vi inte behöva oroa oss om att den äter för lite foder utan snarare om att det är för näringsfattigt.

Alltså kan man byta ut om man inte får hästen att äta mer utöver sina 13 kg.
 
Förlåt, Hull ja :D

Hur hög är den? Ras? Eller kanske en bild? Finns olika sätt man kan mäta dem också men det är inte så himla noga. 100 kg hit eller dit liksom. Bara så har vi ett hum om vad den väger.

Du har ingen uppfattning om hur blött hösilaget är?
Ca 174, wielkopolska, har bara gamla bilder och ingen jag tror representerar hästen just nu.
Om jag gissar är det någonstans mellan 650-750kg.

Hur blött, det är ganska torrt. Svårt att säga.
 
Om jag skulle tillföra någonting när jag inte har analys på grovfodret skulle jag välja lucern. Lucern är som grovfoder i stort sett så det är minst risk att det kan bli fel. Vår gamla kille fick lucern hack i hinkar i boxen på kvällen som komplement till höet. Hans tänder var lite dåliga så han fick inte i sig den mängd han behövde av det vanliga grovfodret för att hålla hullet. Men med lucern som komplement blev det bra igen .
Lycka till :up:
 
Ca 174, wielkopolska, har bara gamla bilder och ingen jag tror representerar hästen just nu.
Om jag gissar är det någonstans mellan 650-750kg.

Hur blött, det är ganska torrt. Svårt att säga.

Testa du att ge extra lusernpellets då. Äter hon glatt men blir "mätt" utan att äta uppåt 2-3 kg så testa att minska höet 1 kg o se om du får i henne mer. Fasa in över lite tid bara :)
 
Testa du att ge extra lusernpellets då. Äter hon glatt men blir "mätt" utan att äta uppåt 2-3 kg så testa att minska höet 1 kg o se om du får i henne mer. Fasa in över lite tid bara :)
Lite halvdum fråga kanske men va sjutton, det finns inga dumma frågor sägs det.
Hur märker man när hästen är mätt? Är det när det inte äter mer eller?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Lite halvdum fråga kanske men va sjutton, det finns inga dumma frågor sägs det.
Hur märker man när hästen är mätt? Är det när det inte äter mer eller?

Ja det var vad jag menade! Säg du fasar in över 1 vecka o fortfarande lägger in hela nattmängden hö samt en krubba med 3 kg lusern. På morgonen är inte lusernen slut (o kanske inte heller natthöet längre) men hon börjar äta lika glatt av lusernen nästa kväll igen. Då har hon ju inte bara varit kräsen o tröttnat på att äta lusern en ut troligtvis orkar hon bara inte äta mer på de timmarna hon är inne.

Det kan ju också vara så att hon äter upp lusernen men börjar lämna höet o på så vis själv ersätter höet med lusern. Då kan du bara låta bli att lägga in lika mycket hö om hon äter minst motsvarande mängd lusern extra :) O behöver hon fortfarande mer hull så kan du öka lusernen lite till.
 
Jag skulle pröva Alpha Omega lucern hack, gav till min som lätt faller ut trots mycket grovfoder. Kanon bra :)
 
@RedHyuuga
Du har skrivit att höet kommer från olika skördar, men hur många fält kommer det ifrån?
Gäller det några fält som ligger nära varandra finns det fortfarande ett värde i en analys tycker jag, för mineraler och spårämnens skull. Hur mycket energi/protein hästen behöver kan man fodra ganska bra med ögat ändå, men spårämnena är svårare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 476
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp