Ersättning av hö?

@RedHyuuga
Du har skrivit att höet kommer från olika skördar, men hur många fält kommer det ifrån?
Gäller det några fält som ligger nära varandra finns det fortfarande ett värde i en analys tycker jag, för mineraler och spårämnens skull. Hur mycket energi/protein hästen behöver kan man fodra ganska bra med ögat ändå, men spårämnena är svårare.
Jag vet inget om bonden, där höet kommer ifrån. Det är en stor anläggning och jag vet inte ens vart ifrån de köper in höet mer än att jag vet att det inte är från samma åker.
 
Ja det var vad jag menade! Säg du fasar in över 1 vecka o fortfarande lägger in hela nattmängden hö samt en krubba med 3 kg lusern. På morgonen är inte lusernen slut (o kanske inte heller natthöet längre) men hon börjar äta lika glatt av lusernen nästa kväll igen. Då har hon ju inte bara varit kräsen o tröttnat på att äta lusern en ut troligtvis orkar hon bara inte äta mer på de timmarna hon är inne.

Det kan ju också vara så att hon äter upp lusernen men börjar lämna höet o på så vis själv ersätter höet med lusern. Då kan du bara låta bli att lägga in lika mycket hö om hon äter minst motsvarande mängd lusern extra :) O behöver hon fortfarande mer hull så kan du öka lusernen lite till.
Ah, imorrn blir det att fara till granngården. :D
 
Om ingen redan nämnt det så vill jag flika in att man bör blöta de flesta typer av lucernpellets. Finns några sorter som har tunnare pellets som inte sväller så mycket som jag vet en del ger torra, men efter en rejäl förstoppningskolik vågar jag inte göra det i alla fall. Jag blötte då med men med för lite vatten. Jag ger nu lucernhack eller möjligen uppblötta pellets som jag blandar ner lite linfröpellets/linfrökaka i. Det bildar ett halt slajm när hästen tuggar som ger lite bättre fart på magen. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 476
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp