Ergonomisk ställning vid i skruvning av brodd?

F

Filippa

Hej svejs!

När jag ska skruva i brodd på mina hästar brukar det ofta kännas väldigt mycket i ryggen efteråt, och jag blir trött ganska fort. Det är speciellt bakbenen som är värst tycker jag. Framhovarna brukar jag knipa mellan knäna/låren, och det är inte jobbigt alls. Bakbenen brukar jag istället lägga över höften, och så står jag med böja ben, ganska mycket lutad över hoven och med ena handen runt hoven för att hålla i den och i den andra handen har jag broddnyckeln. Kan det vara att jag lutar mig mkt framåt som gör att det tar i ryggen(främst i mitten av ryggparitet och lite längre ner)? Har ni något tips på hur jag ska göra för att kunna sköta pållarnas fötter på ett bättre och skonsammare sätt för kroppen? Eller är det bättre att börja träna rygg och magmuskler för att kunna hålla upp kroppen? :)
Tacksam för svar!

Sv: Ergonomisk ställning vid i skruvning av brodd?

Jag hade precis samma problem fast när jag verkade mina hästar, bakbenen var så jobbiga så jag oftast fick sluta och vänta till dagen efter för att gör klart. Sen fick jag ett tips om att använda en pallbock, har gjort det nu i ca 1 år och det funkar hur bra som helst. Hästarna fattar direkt att dom bara ska vila hoven på bocken, en sak som också är bra är att man kan ställa in höjden så den passar just den hästen. Finna att köpa på J**a eller Bil**ma

Så här sen den ut fast min är en lite enklare variant
pallbock.jpg

Sätt dig på en stol och lägg upp hästens ben i knät.

LIA

Känns knappast säkert när hästen kommer på att den inte vill mer :crazy:

...eller så placerar man hästens hov på en pall eller upp-och-nervänd hink. Billigt och bra. :D

Jag har inga problem att brodda, inte ens när det var 4 brodd/tass som skulle i runt om. Broddar just nu i och ur medryttarhästens 2 brodd/sko runt om 1-2 ggr/vecka utan problem.

Prio ett är att hästen slappnar av i benet och håller det still, båda hästarna är mycket väluppfostrade på den punkten. Sedan sätter jag mig typ lite halvt på huk (inte så man riskerar att få hoven i huvudet om hästen skulle sparka för något!) och lägger hoven i balans på låret (både fram och bak). Dvs jag har tvp händer fria att brodda och det går rätt fort. Fram är jättelätt och bak funkar prima när hästen släpper ner benet.

Sedan gängar jag alltid upp hålen varje gång oxå, vilket gör det väldigt lätt att brodda.

Inte vill mer?
Skulle det bli för jobbigt för hästen, är det bara att släppa ner en stund. Annars är det ju som när hovis håller upp benen och jobbar.

LIA

Hur 17 skulle man kunna hoppa undan om man sitter mellan hästen och stolen om hästen börjar dra i eller trycka med benet? Livsfarligt och stor skillnad mellan hur man håller som hovslagare. En vanlig stol känns också alldeles för hög för att det skulle vara bekvämt nog för hästen att stå med benet så speciellt länge.

Jag använder en vanlig köksstol, inga problem. Har man en liten häst kan man ju korta ner stolsbenen.
Om hästen vill ha en paus, så släpper man benet och den sätter ner hoven på golvet. Lugnt och fint. Vari ligger det livsfarliga?

LIA

Jag gör som du fast jag använder en pall.

Min häst kan rycka med benet när man står och håller i det men aldrig när det får vila i mitt knä.

Man ska väl sitta på stolen? Varför skulle man sitta mellan hästen och stolen????

Och hur hoppar du då undan som Angel frågar om du sitter på en stol? Oftast tar man ju ett steg bakåt och släpper ner tassen om det händer något.

Eftersom LIAs hästar är så klocksäkra (vad jag läst, och det är ingen elak :grin: bakom det uttalandet :)) så tycker LIA uppenbarligen att det inte är ett problem för henne/honom. Det hade säkert gått lika bra att göra med min häst där hemma (där jag inte behövt "hoppa undan" eller släppa ner foten tidigare än jag velat någon gång på 5 år i någon situation, och då broddar jag ofta borta både på tävling och träning) men jag tycker min lösning funkar prima och känns mycket säkrare :)

Jag sitter också på en pall och lär alla mina hästar att de ska ha sin hov över mitt ben när jag sitter på den. De står stilla, till o med unghästarna som inte blivit broddade mer än någon enstaka gång innan. Jag sitter snett mot hästen så skulle de dra bort benet så drar de bara bort det, jag sitter ju inte i vägen liksom. Jag skulle aldrig kunna stå dubbelvikt så länge som det tar att brodda 4 hovar p.g.a min rygg, så jag har lärt mina hästar denna metod.

Jag gör som ni,sitter på en pall med hoven i knäet....Orkar inte stå dubbelvikt

Bra att ditt sätt fungerar för dig, men själv kan jag av fysiska skäl inte göra likadant.
Av samma skäl har mina hästar alltid fått lära sig mina begränsningar och att ta hänsyn till mina konstigheter. Ett tag försökte jag sitta på golvet under benen men det var alldeles för opraktiskt att jobba så. Att sitta på en stol/pall fungerar däremot perfekt, även när jag slagit på tappskor.

Och ja, mina hästar är säkra, vilket jag mycket riktigt framhållit många gånger, och jag måste helt enkelt se till att göra dom sådana för att vårt liv tillsammans ska vara både säkert och glädjerikt. :)
Ser ingen anledning till att inte vem som helst kan ha säkra hästar.

LIA

Jag hade precis samma problem fast när jag verkade mina hästar, bakbenen var så jobbiga så jag oftast fick sluta och vänta till dagen efter för att gör klart. Sen fick jag ett tips om att använda en pallbock, har gjort det nu i ca 1 år och det funkar hur bra som helst. Hästarna fattar direkt att dom bara ska vila hoven på bocken, en sak som också är bra är att man kan ställa in höjden så den passar just den hästen. Finna att köpa på J**a eller Bil**ma

Så här sen den ut fast min är en lite enklare variant
pallbock.jpg

TACK! :bow::bow:

Jag verkar också mina hästar och har gått och suktat efter ett stöd för 2000 kr men detta verkar ju betydligt mer överkomligt :D

Och ja, mina hästar är säkra, vilket jag mycket riktigt framhållit många gånger, och jag måste helt enkelt se till att göra dom sådana för att vårt liv tillsammans ska vara både säkert och glädjerikt. :)
Ser ingen anledning till att inte vem som helst kan ha säkra hästar.
LIA

Jag håller helt med dig.

Mina käpphästar är att spänner man för hästen framför en vagn så duger det inte att den kastar sig åt sidan eller drar iväg och på terrängbanan krävs det att hästen tar drivningen om man inte ska få farliga språng på fasta hinder.

Ytterligheterna är riktigt farliga både för häst, människa och de runt i kring och jag förstår inte varför inte alla vill ha en säker häst.

Jag sitter på en mamut pall från ikea med hoven i knät. Fungerar utmärkt :)

Men det är väl ändå stor skillnad på att ha en väluppfostrad häst och att medvetet utsätta sig för onödigt farliga situationer. Man gör sig inte mindre illa när man väl blir sparkad bara för att hästen är snäll egentligen. Och ja, inte tror jag att jag skulle bli ihjälslagen om jag försökte brodda med hästen i knät men precis av samma anledning som jag inte skriver sms när jag kör bil och rider med hjälm så skulle jag aldrig komma på tanken att försöka. Både hästen och bilen är mycket väluppfostrade men olyckor händer så lätt utan att man hjälper till själv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 033
Senast: Nirvana
·
Kropp & Själ ...och kan inte ta mig upp, känns det som... För ungefär ett år sedan började jag springa sådär smått. Jag, latmasken som aaaaldrig...
Svar
18
· Visningar
1 382
Senast: MCP
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar