Ergonomisk ställning vid i skruvning av brodd?

Sv: Ergonomisk ställning vid i skruvning av brodd?

Men det är väl ändå stor skillnad på att ha en väluppfostrad häst och att medvetet utsätta sig för onödigt farliga situationer. Man gör sig inte mindre illa när man väl blir sparkad bara för att hästen är snäll egentligen. Och ja, inte tror jag att jag skulle bli ihjälslagen om jag försökte brodda med hästen i knät men precis av samma anledning som jag inte skriver sms när jag kör bil och rider med hjälm så skulle jag aldrig komma på tanken att försöka. Både hästen och bilen är mycket väluppfostrade men olyckor händer så lätt utan att man hjälper till själv.

Nej?

Det var ju precis det jag skrev till LIA (tror jag det var?). Jag väljer att låta bli för jag tycker det känns farligt (precis som jag tror jag ska dö om jag sätter knäna i backen - man sitter på huk bland hästar! Och varje gång jag måste komma åt insidan på benet och sätter lite huvudet dåligt till). Men jag vill ha en såpass uppfostrad häst att det bara ska funka om det hade behövts. Precis som min häst bara ska bete sig bra mellan skaklarna och stanna när jag ber honom även om han fått busa runt helt fritt i skogen i bara grimma i en timme innan sista galoppen. Osv.

Situationerna man sätter sig i väljer man själv, men man kan alltid ha en häst som är uppfostrad "stensäker", UTAN att för den sakens skull tro att man hanterar en maskin :)

Om man har problem med kroppen (som jag uppfattade LIA men även generellt), ska man inte ha häst alls då tycker du?

Gör som du med framhovarna, eller likadant både bak och fram. Dvs att jag sitter i friarställning (på ett knä) och vilar hoven på låret.

När jag jobbade som hästskötare och skulle preppa minst 5 hästar för broddning så använde jag pall på det vis som är beskrivet i flera andra inlägg.
Vet jag att hålen redan är preppade så står jag dubbelvikt för då går det så snabbt ändå ;)

Om man har problem med kroppen (som jag uppfattade LIA men även generellt), ska man inte ha häst alls då tycker du?

Har man så ont att man känner att man måste utsätta sig för situationer som medför uppenbar risk för att man kan göra sig ännu mer illa så tycker jag snarare det är en bättre idé att man ber om hjälp med sådana saker i stället. Visst finns kanske inte alltid möjligheten till det men menar bara att de problemen man har med kroppen inte blir bättre om man är med om en olycka.

Om det är ergonomiskt riktigt eller idiotsäkert kan jag inte uttala mig om, men de ggr jag broddat har jag helt enkelt stått på ett knä och vilat hoven på det andra. Vill de dra åt sig benet så kan jag inte hindra dem, å andra sidan så sköter de sig fint utan att hänga eller fäkta med fossingarna.

Om man bor själv och har egen gård, ska man då ringa efter hjälp varje gång hästen tappat en brodd?

Hästar är väldigt läraktiga, är de vana att ha hoven i knät finns det ingen större risk i den situationen än att man står upp och håller i hoven.

Har man så ont att man känner att man måste utsätta sig för situationer som medför uppenbar risk för att man kan göra sig ännu mer illa så tycker jag snarare det är en bättre idé att man ber om hjälp med sådana saker i stället. Visst finns kanske inte alltid möjligheten till det men menar bara att de problemen man har med kroppen inte blir bättre om man är med om en olycka.
Förklara vari den uppenbara risken ligger.

Men det är väl ändå stor skillnad på att ha en väluppfostrad häst och att medvetet utsätta sig för onödigt farliga situationer. Man gör sig inte mindre illa när man väl blir sparkad bara för att hästen är snäll egentligen.
Samma fråga här, plus att det inte har med snällhet att göra. Varför skulle hästen sparka?

Och ja, inte tror jag att jag skulle bli ihjälslagen om jag försökte brodda med hästen i knät men precis av samma anledning som jag inte skriver sms när jag kör bil och rider med hjälm så skulle jag aldrig komma på tanken att försöka. Både hästen och bilen är mycket väluppfostrade men olyckor händer så lätt utan att man hjälper till själv.
Hur uppfostrar man en bil?? Om man nu måste jämföra med bil, så frågar man sig hur stor risken är att en bil sparkar? :)

LIA

Jag har inga problem att brodda, inte ens när det var 4 brodd/tass som skulle i runt om. Broddar just nu i och ur medryttarhästens 2 brodd/sko runt om 1-2 ggr/vecka utan problem.

Prio ett är att hästen slappnar av i benet och håller det still, båda hästarna är mycket väluppfostrade på den punkten. Sedan sätter jag mig typ lite halvt på huk (inte så man riskerar att få hoven i huvudet om hästen skulle sparka för något!) och lägger hoven i balans på låret (både fram och bak). Dvs jag har tvp händer fria att brodda och det går rätt fort. Fram är jättelätt och bak funkar prima när hästen släpper ner benet.

Sedan gängar jag alltid upp hålen varje gång oxå, vilket gör det väldigt lätt att brodda.

Tack! Sätter du dig på sidan, på huk eller så att du har hoven framför ansiktet? :)

Gör som du med framhovarna, eller likadant både bak och fram. Dvs att jag sitter i friarställning (på ett knä) och vilar hoven på låret.

När jag jobbade som hästskötare och skulle preppa minst 5 hästar för broddning så använde jag pall på det vis som är beskrivet i flera andra inlägg.
Vet jag att hålen redan är preppade så står jag dubbelvikt för då går det så snabbt ändå ;)

Okej, men fÅr du inte ont i ryggen av att stå dubbelvikt? :S För det får jag nämligen... :(

Tack! Sätter du dig på sidan, på huk eller så att du har hoven framför ansiktet? :)

Jag ska fundera mer inom när jag ska till stallet igen!

Men jag tror jag sitter typ på huk nästan parallellt med hästkroppen med ansiktet vänt bakom om du fårstår? Och så vrider jag nog benet mot hästen lite inåt/under hovern liksom.

Jag befinner mig liksom lite utanför hästen (så man inte trilla baklängse om man skulle bli lite puttat från hästens håll) men ena benet/låret håller jag in under hoven. Sedan lägger jag bara hoven i balans mot låret, man får oftast korriger lite så man har låret lagom långt bak så att hoven varken vill glida mer bakåt eller framåt, får då kommer hästen inte slappan av utan bara vilja dra upp benet igen.

Typ såhär fast mer på huk så låret blir parallellt med marken så man kan lägga hoven på det: http://www.google.com/imgres?q=krat...&w=640&h=427&ei=icc7T_2rCej_4QSDq9SkBg&zoom=1

I mitt fall är alltså benen ganska ihopvikta (får jag ont någonstans är det i knäna eftersom de inte pallar att jag sitter på huk för länge men en lättbroddad hov är inga problem) men ryggen är rak och så gott som upprätt.

Nä jag bara undrade varför hen skrev att man skulle sitta mellan hästen och stolen? Om man har en stol sitter man väl rimligtvis på den, inte typ på golvet mellan stol och häst. Jag fattade inte riktigt vad hon menade faktiskt.

Jag kan bli trött i ryggen om jag står dubbelvikt, men mest blir det tungt i den armen som håller. Som sagt, står gör jag nästan bara om hålen redan är preppade sedan tidigare. Då ska jag ju bara ta ur bomullen och skruva i brodden och det går ju jättefort!

Men ont får jag inte. Det kan ju vara så att du är lite svag i rygg- och bålmuskulatur ändå, så att träna den är ju alltid bra! På många plan och inte just för broddning allena, där finns det ju som sagt en massa andra fiffiga sätt att lösa det :)

Nä jag bara undrade varför hen skrev att man skulle sitta mellan hästen och stolen? Om man har en stol sitter man väl rimligtvis på den, inte typ på golvet mellan stol och häst. Jag fattade inte riktigt vad hon menade faktiskt.

Det jag tycker är läskigt med att sitta på en stol (okej, värre inklämd mellan stolen och hästen iofs :D) är att om något händer och man behöver ta ett kliv bak så kan man inte det för stolen är i vägen. Man är dessutom inte i balans att ta ett kliv bak om man sitter på en stol (stolsits :D). Därför står jag inte heller med knäna i backen - för jag blir för långsam med att ta ett kliv bakom OM det behövs.

Sedan att det typ aldrig behövs och att det i detta fallet är värt "risken" om man har problem med kroppen och dessutom har minimerat risken så mycket det går genom att ha en väluppfostrad häst, det är ju upp till var och en att bestämma :)

Jag tittade på ponnyakuten idag mitt i min huvudvärk och det är visserligen klippt men polisen under miljöträningen sa (medan de studsade megastora mjuka bollar mot hästarna främst bakifrån) helt kort och gott (inte helt direkt citat pga mitt minne): Våra hästar får helt enkelt inte sparka även om de blir överraskade.

Jag tror faktiskt de flesta hästar kan uppfostras till en sådan sak, oavsett temperament.

Kl

När jag broddar bakhovarna sätter jag ner pålles hov som om han ska vila på den, och skruvar helt enkelt i broddarna när han står vilandes.

Jag ska fundera mer inom när jag ska till stallet igen!

Men jag tror jag sitter typ på huk nästan parallellt med hästkroppen med ansiktet vänt bakom om du fårstår? Och så vrider jag nog benet mot hästen lite inåt/under hovern liksom.

Jag befinner mig liksom lite utanför hästen (så man inte trilla baklängse om man skulle bli lite puttat från hästens håll) men ena benet/låret håller jag in under hoven. Sedan lägger jag bara hoven i balans mot låret, man får oftast korriger lite så man har låret lagom långt bak så att hoven varken vill glida mer bakåt eller framåt, får då kommer hästen inte slappan av utan bara vilja dra upp benet igen.

Typ såhär fast mer på huk så låret blir parallellt med marken så man kan lägga hoven på det: http://www.google.com/imgres?q=krat...&w=640&h=427&ei=icc7T_2rCej_4QSDq9SkBg&zoom=1

I mitt fall är alltså benen ganska ihopvikta (får jag ont någonstans är det i knäna eftersom de inte pallar att jag sitter på huk för länge men en lättbroddad hov är inga problem) men ryggen är rak och så gott som upprätt.

Jag mindes rätt, gör precis som jag beskrev ovan :D

Bak är lättast för den hoven kommer alltid långt ner, fram är värre ju större hästen är men funkar fint även på min medryttarhäst även om det nog är lite lättare på min ponny :)

Jag undviker att slita på kroppen i onödan, så har två enligt mig utmärkta tips förutom hur man står/sitter/pallar upp hästben, som gör det enklare :)

1. Brodda snabbt

2. Brodda sällan

A och O är att ha bra grejer att brodda med, fräscha broddar, en bra gängtapp och "fastskruvare" gör det hela mycket enklare. Jag har ett sånt verktyg som bilden visar och det är supersmidigt, finns en särskild grej som passar hästbroddar. Sen ser jag alltid till att ha alla saker jag behöver inom räckhåll, det går dubbelt så snabbt då.

10-392_m.jpg

Har också lärt min häst att stå och vila på bakbenet när jag pillar med hoven, brukar låta hoven vila mot golvet medan jag skruvar i brodden med händerna, sen lyfta och skruva fast. Med bästa verktyget går det snabbt och är inte minsta jobbigt för handleden. Numera är jag såpass snabb att det inte är speciellt mycket jobbigare än att tex kratsa jätteleriga hovar, dessutom blir det en sport att få det så enkelt som möjligt :D

Att stå och svettas med ett tungt hästben i knät, svära över en värdelös gängtapp som kräver handleder som kan snurra 360* för att fastna och sen sträcka sig så man nästan välter för att hitta broddarna är hemskt :crazy:

Sen broddar jag aldrig oftare än vad som behövs. Skruvar på dom när det kommer snö och skruvar av dom när snön är borta.

Skulle aldrig sätta mig på en pall med hoven i knät, och ser jag någon annan göra det kommenterar jag alltid. I mina ögon är det inte gott hästmannaskap att göra en sån grej, det är farligt för personen och visar på nonchalans mot hästen.

Kan inte se hur det skulle vara farligt faktiskt. Varför skulle det vara nonchalant mot hästen?
De jag har haft har alla varit väluppfostrade o vettiga o sparkar inte efter folk....
Löjligt att kommentera o lägga sig hur andra gör om de inte frågat om dina åsikter.

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 033
Senast: Nirvana
·
Kropp & Själ ...och kan inte ta mig upp, känns det som... För ungefär ett år sedan började jag springa sådär smått. Jag, latmasken som aaaaldrig...
Svar
18
· Visningar
1 382
Senast: MCP
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar