Erfarenheter om Marocko

Sv: Erfarenheter om Marocko

<snip>

Intresse, lite ödmjukhet och resvana ger i regel resupplevelser där man inte kommer hem och tänker Usch vilken otrevlig kultur de hade i det där landet.

:bow: :bow: :bow: Tillsammans med en forstaelse for att "Den Svenska modellen" inte nodvandigtvis ar den basta eller allenaradande. Det finns sa mycket bra och interessant i andra kulturer som vi kan lara oss fran.

Allt resande innebär inte att man stöttar regimer. Men det verkar ha blivit så bekvämt för många att spela det politiska kortet när det handlar om länder som de ändå inte tänkt resa till, jag förstår bara inte varför:confused:

Resande kan ju vara mer än paraplydrinkar vid poolen. Det kan vara att möta människor och försöka få en inblick i deras vardag för att faktiskt bilda sig en uppfattning om landet man är i.

KL

Vad gäller Marocko och Marrakech så beskrivs det såhär av Rosa bussarna:

Intresse, lite ödmjukhet och resvana ger i regel resupplevelser där man inte kommer hem och tänker Usch vilken otrevlig kultur de hade i det där landet.

Ja, givetvis. Jag tyckte jag skrev ett rätt långt inlägg med turistförslag i Marocko i denna tråd. Vet inte riktigt var det står att jag tycker någons kultur är tråkig?

Jag vet heller inte om det är vanligt att folk hittar på politiska ursäkter för att inte resa... eller det kanske det är?

Tänker tvärtom att turismen exploaterar både naturresurser och ekonomin enormt på många ställen. Jag vet inte om det självklart är positivt att åka omkring "bara för att". Tvärtom är det bra om folk börjar tänka lite på hur de reser. Det finns spännande forskning kring just turismens påverkan på lokalbefolkning, ekologi, ekonomi och politik.

Jag skrev KL där, det var alltså bara början som var ett svar till dig ...

Det där med politiska ursäkter får jag en överdos av de gånger jag ska åka till Thailand. Det var det nog mycket det som låg bakom att jag reagerade på din kommentar om Västsahara.

Thailandsturism är nog den mest bespottade. Och jag har många gånger fått höra "Ska du TILL THAILAND?? Nää, det landet tycker jag verkligen inte att man ska stödja." Om jag då frågar vad det är man inte ska stödja så har jag hittills inte träffat EN som kan redogöra för den politiska maktfördelningen i Thailand, än mindre hur turismen påverkar den. Inte sällan är det dessutom folk som överhuvudtaget inte reser utanför Sverige som bedyrar att till Thailand skulle de aldrig resa, av politiska skäl. Ganska ... ihåligt.

Att viss sorts turism sliter - självklart. Om någon hardcore etiker stannar hemma för att "göra rätt" - absolut, det är vars och ens val. Men generellt tycker jag att folk borde resa mer, inte mindre. För att titta utanför naveln, för att få förståelse för andra människor och kulturer och för att få lite perspektiv på det som hästflicka kallar den svenska modellen.

<snip>

Men generellt tycker jag att folk borde resa mer, inte mindre. För att titta utanför naveln, för att få förståelse för andra människor och kulturer och för att få lite perspektiv på det som hästflicka kallar den svenska modellen.

Jag behover de har en gang till nu :bow: :bow: :bow: Det finns sa oerhort mycket fantastiskt och interessant runt varlden och det mest fantastiska av allt ar att forsoka forsta hur andra kulturer tanker och VARFOR de tanker pa det satt de gor.

För mig är det oftast Kina som får en släng av den sleven.

Ja, jag kan tänka mig det ... Är det samma där, att det är folk som liksom ändå inte tänkt resa dit (eller någon annanstans) som har den politiska invändningen?

Välorganiserade bojkotter på kunskapsgrund ställer jag gärna upp på, liksom om t ex människorättsorganisationer uppmanar folk att inte resa till deras land.

Det finns sa oerhort mycket fantastiskt och interessant runt varlden och det mest fantastiska av allt ar att forsoka forsta hur andra kulturer tanker och VARFOR de tanker pa det satt de gor.

Det är dessutom ett jäkla bra sätt att få syn på vad som är typiskt svenskt - när man iakttar sina egna reaktioner på det man möter:p

Ja, jag kan tänka mig det ... Är det samma där, att det är folk som liksom ändå inte tänkt resa dit (eller någon annanstans) som har den politiska invändningen?

p

Ja, jag har bara träffat på just den varianten. De har ingen vilja eller längtan dit från början och då blir det ju väldigt lätt att säga att man bojkottar för att sedan åka till Texas eller något istället.

Välorganiserade bojkotter på kunskapsgrund ställer jag gärna upp på, liksom om t ex människorättsorganisationer uppmanar folk att inte resa till deras land.

Så gör jag också. Om lokala organisationer eller människorättsorganisationer (som jag tycker verkar vettiga ideologiskt/politiskt) ber om bojkott av landet, så bojkottar jag gärna. Att "privatbojkotta" gör ingen i världens politiska nytta, och dessutom är min erfarenhet samma som din. Att det är personer som ändå inte tänkt resa till landet ifråga, som påstår att de bojkottar.

När det gäller Kina, tex, så bad ju studenterna oss västerlänningar att fortsätta att resa dit i samband med händelserna på Himmelska Fridens Torg.

Dock har jag ett ärligt problem med Israel. Jag längtar till Israel precis hela tiden (alltså nästan på nivån att jag gråter när jag skriver det här), men jag kan fan inte förmå mig att åka dit under rådande omständigheter.

(Längtar även till Damaskus och Syrien i allmänhet, men skjuter upp det tills vidare av uppenbara skäl.)

Ja, jag har bara träffat på just den varianten. De har ingen vilja eller längtan dit från början och då blir det ju väldigt lätt att säga att man bojkottar för att sedan åka till Texas eller något istället.

Det är säkert väldigt bra för världsfreden att dina bekanta åker till Texas! :D

Ok, håna mig så mycket ni vill.
Men det är min uppfattning om Marocko, hemskt ställe, och de har en annan kultur än Sverige, mycket annorlunda.
Åker hellre till ställen med bra kvinnosyn och mildare sätt att vara på.

JA, de har en annan kultur än Sverige. Är det inte det som är meningen med att åka utomlands, att uppleva andra kulturer?

Ställen med bra kvinnosyn - kan du ge exempel?

kl

Varit i olika städer i Marocko, och tycker det är kanon. Väldigt spännande och riktigt häftiga upplevelser.

Det enda jag inte gillar är hur djuren behandlas...

För mig är det där inte så lätt, jag bara mäktar inte med att åka till vissa platser. Hur gärna jag än skulle göra det. Jag tror inte att jag gör någon skillnad i världen för det men det är ju trots allt mina pengar, min tid och mitt val så visst kan jag avstå ett resmål om jag vill.

Jag har aldrig förstått alla på Buke som kritiserar folk som "bojkottar" olika resmål. Vem skadar det? För vem är det ett problem att inte fler åker till Thailand? Mitt problem är snarare med jesustyperna som tror att de är så jävla schyssta och bra och jesus för att de minsann är snälla nog att välja att turista i vissa länder ("vi gör dem faktiskt en stor tjänst!"). Vet inte hur ofta jag hör det, och sen beter de sig därefter - som om lokalbefolkningen bara ska buga och bocka och tacka för att de väljer att åka just dit och skampruta ner snorbilliga priser på äpplen från nån stackars local.

JA, de har en annan kultur än Sverige. Är det inte det som är meningen med att åka utomlands, att uppleva andra kulturer?

Ställen med bra kvinnosyn - kan du ge exempel?

Hmm , man kan ju åka utomlands av andra anledningar än att uppleva kulturen, men visst det är en del av det, men för min del åker jag främst för att få värme, bad, shoppping, och lite upplevelser som inte har spec mycket med kulturen att göra=D

Ja jag tycker de flesta ställen förutom Marocko, tunisien och runt omkring är bättre att åka till som ung blond tjej!

Hela europa är okej, usa, Asien.
De har vänligare temperament överhuvudtaget tycker jag.

Men fortsätt ni älska Marocko, det är min personliga åsikt att hata maracko.

Hmm , man kan ju åka utomlands av andra anledningar än att uppleva kulturen, men visst det är en del av det, men för min del åker jag främst för att få värme, bad, shoppping, och lite upplevelser som inte har spec mycket med kulturen att göra=D

Ja jag tycker de flesta ställen förutom Marocko, tunisien och runt omkring är bättre att åka till som ung blond tjej!

Hela europa är okej, usa, Asien.
De har vänligare temperament överhuvudtaget tycker jag.

Men fortsätt ni älska Marocko, det är min personliga åsikt att hata maracko.

Och eftersom detta är ett hästforum, så ja, för djurhållningen kan jag ju också nämna är förjävlig där!
Jävla turister som åker med de magra halta hästarna som står i solen hela dagarna för att dra turister runt stan , eller de små ponnyerna som står på stranden för att galoppera framåt tillbaka med en fet turist på ryggen.
Och alla hemlösa hundar och katter som folk sparkar efter.

Och eftersom detta är ett hästforum, så ja, för djurhållningen kan jag ju också nämna är förjävlig där!
Jävla turister som åker med de magra halta hästarna som står i solen hela dagarna för att dra turister runt stan , eller de små ponnyerna som står på stranden för att galoppera framåt tillbaka med en fet turist på ryggen.
Och alla hemlösa hundar och katter som folk sparkar efter.

Tyvärr gäller det ju många fler länder än Marocko:(

... och argumentet för att pruta är "de räknar med det, annars tycker de att man är dum i huvudet":meh:

Meningen är inte att fler ska åka till Thailand, tvärtom skulle nog Thailand må bra av om färre gjorde det - eller rättare sagt, om landet satsade på en annan sorts turism.

Men det jag reagerar på är när folk som ändå inte reser säger att de inte åker till t ex Thailand eller Kina för "man ska inte åka till sådana länder". Alltså säger att de avstår från att åka dit av politiska skäl - för att skuldbelägga oss som faktiskt åker dit och sätta sig själva i en bättre dager. Det är det jag inte köper.

Sedan, vilka etiska val man gör - det tycker jag i alla sammanhang är upp till var och en. När det gäller utlandsresande, när det gäller ätande, när det gäller hur man värmer upp sitt hus, när det gäller val av färdmedel till jobbet osv. I alla de här frågorna råder det väldigt mycket pekpinneri och skenhelighet, tycker jag. Den som skäller på folk som äter nötkött kanske själv flyger inrikes i tjänsten fyra gånger i veckan i stället för att åka tåg, för att bara hugga ett exempel fullständigt ur luften. (Fast det här sista var en utsvävning...)

Dock har jag ett ärligt problem med Israel. Jag längtar till Israel precis hela tiden (alltså nästan på nivån att jag gråter när jag skriver det här), men jag kan fan inte förmå mig att åka dit under rådande omständigheter.

Ja där förstår jag dig... Israel har en särställning i den här frågan, helt klart.

Har gett en resa till sambon till hans födelsedag och efter en dels funderande lutar det åt att vi åker till Marocko. Men ja, vi vet ingenting om Marocko! Och särskilt inte Agadir som vi troligtvis bor på i så fall.

Någon som har erfarenheter? Vad är värt att se? Kul saker att göra? Bra utflyktsmål? Ställen att undvika? Vi ser oss hellre omkring än ligger vid poolen en hel vecka.

Jag frågade min son som är rätt kräsen och han sa Marrakech hellre än Agadir

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar