Erfarenheter om Marocko

Libra

Trådstartare
Har gett en resa till sambon till hans födelsedag och efter en dels funderande lutar det åt att vi åker till Marocko. Men ja, vi vet ingenting om Marocko! Och särskilt inte Agadir som vi troligtvis bor på i så fall.

Någon som har erfarenheter? Vad är värt att se? Kul saker att göra? Bra utflyktsmål? Ställen att undvika? Vi ser oss hellre omkring än ligger vid poolen en hel vecka.

Sv: Erfarenheter om Marocko

Har varit där flera gånger, innan jag visste bättre.
Skulle aldrig åka dit igen!

Så förbaskat girigt folk, gör allt för att få pengar av turister.
Ska man shoppa springer de o drar i en och försöker tvinga att handla, först med komplimanger, sen nästan våld.
De skriker sliskiga saker om man är tjej.
Man får aldrig vara ifred som tjej.

Mat, bara turistmat i princip.

De har också en helt annan kultur än oss, luras och ljuger hej vilt.

Jag var där för lääänge sedan (10 år sedan) men hotellet hjälpte mig att hitta en taxichaufför som körde runt mig o min kompis tillsammans med ett annat par, vi åkte runt och såg olika byar etc.
Sedan åkte vi till Marrakech o Essaoiura, tror det också var via hotellet, det kan jag rekommendera, en eller två övernattningar där är verkligen värt det!
Jag vet inte hur det är nu men då var det förbjudet för befolkningen att "ta kontakt" med turister, just för att det blivit så påfluget, det gick runt civilklädd turist polis.
Vi hade dock inga problem egentligen med det, vi träffade lokala Marockaner och var även inbjudna hemma hos dem på fika :)

kl

Jag var i Marocko, Agadir, för sex-sju år sen. Jag tyckte mycket om det! Som jag minns det finns det två sidor av resmålet; i turistdistriktet kan det vara jobbigt med försäljare och inkastare på restauranger. Uppe i stan upplevde jag att det var helt annorlunda. Varken på det ena eller det andra stället upplevde jag att jag blev illa behandlad som kvinna. Tvärtom behandlades jag med respekt; träffade vid ett flertal tillfällen män som inledde artiga samtal utan några andra avsikter än att samtala...

Vi hade halvpension på hotellet, vilket var skönt för vi slapp inkastarna och hotellet var välkänt för sin goda mat. Vi var jättenöjda!:p Ska tillägga att maten i Marocko är helt underbar!

Vi gjorde inte många utflykter, men Marrakech var vi i (ett måste) samt att vi var på dromedarritt (också ett måste ;).

Det underlättar att kunna franska; eventuellt beror mitt positiva intryck av landet på att jag kan tala med de flesta där.

Varit i Agadir en gång för 7 år sedan tror jag. Inte så mycket att se och göra i stan. God mat! Trevliga restauranger. Lite jobbigt med allt intresse som vår dotter väckte och hon och jag kände oss inte helt fria att röra oss ensamma utan att mannen var med. Det var inget elakt eller skrämmande men jobbigt både för henne och mig som mamma. Jag uppskattar att bli bemött som en människa och värderad kund när jag är ute och reser. Inte som bihang till en man eller som lovligt byte om han inte är med.

Jag har varit i Morocco, dock inte Agadir, och spenderat mycket tid i Nord Afrika over huvud taget. Det ar en mycket spannande kultur och maten fantastisk! Jag som har bott i Mellan Ostern storre delen av de sista 30 aren kan dock saga att jag ute bland vanligt folk (som vasterlanning, vi behandlas helt annorlunda an de behandlar sina landsman) inte kannt mig mer nedvarderad som kvinna dar an nagon annanstans. De visar dock vanlig uppskattning pa ett helt annat satt an man gor i Sverige ... och dommer man deras upptradande utifran den Svenska kulturen sa blir det helt fel.;)

Jag var där 97. Kan ju ha hänt en del sedan dess.
Men jag och min kompis hade shorts och linnen på oss eftersom det var runt
40 grader varmt, det är inte att rekommendera!
Ett gäng killar kastade sten efter oss. Ja, på riktigt!
Sedan låg det lite döda hundar här och där.
Men det var vackert och fantastiskt god mat :)

De visar dock vanlig uppskattning pa ett helt annat satt an man gor i Sverige ... och dommer man deras upptradande utifran den Svenska kulturen sa blir det helt fel.;)

Jag dömer inte deras uppträdande över huvud taget, bara säger vad jag känner mig obekväm med. Att känna sig bekväm, fri, trivas och ha roligt är en viktig del av resupplevelsen för mig och jag betalar trots allt en hel del pengar för nöjet.

Jag har också varit i Marocko, dock som turist då, och har ungefär samma uppfattning. Vi var där på charter och bolaget var ganska tydliga med att västerländska kvinnor skulle vara försiktiga med att gå ensamma, speciellt inte ensamma på stranden på kvällen. Jag kände mig inte direkt hotad men var inte heller ensam, å andra sidan är jag inte mycket för att gå ut ensam på kvällarna i något nytt land ;-).
Agadir är relativt lugnt tycker jag, inte så mycket påflugna försäljare och så men däremot stort intresse för västerländska kvinnor. Däremot var Marakesh stundvis mycket otrevligt att vandra i med försäljare som blev hotfulla om vi inte ville köpa deras grejer.

På det stora hela har jag varit i landet två gånger (en gång när jag var 9 år också) och kommer troligen inte att åka dit igen, men tror inte det är så mycket värre än andra fattiga länder att åka till på semester.

Jag har hört mycket positivt om Marakesh - men när jag tänkt efter så är det bara män som sagt att det är fint och trevligt....

Jag har inget ressällskap så det innebär väl att just Marocko kan strykas från listan. ;)

Har gett en resa till sambon till hans födelsedag och efter en dels funderande lutar det åt att vi åker till Marocko. Men ja, vi vet ingenting om Marocko! Och särskilt inte Agadir som vi troligtvis bor på i så fall.

Någon som har erfarenheter? Vad är värt att se? Kul saker att göra? Bra utflyktsmål? Ställen att undvika? Vi ser oss hellre omkring än ligger vid poolen en hel vecka.

Jag blev överförtjust i Marocko :love:, reste runt ganska mycket med en väninna. Marrakesh och Essaueira finns det säkerligen anordnade turer till som hotellet i Agadir fixar. Men det går även lokalbuss, vilket funkade smidigt för oss. Blir lite billigare också, även om du inte får egen guide då såklart.

Marrakesh var jättefint, givetvis med sunkiga områden, men så är det ju i de flesta stora städer. Flera finna välskötta hotell att välja på, och det var lätt att transportera sig runt i stan. Tyvärr mängder av beniga droskhästar i långa rader, som vi undvek. Men människorna och staden i sig var fantastiskt - Sagoberättarnas torg på kvällen när de kom fram eldartister... :) :nailbiting:

Vi gjorde en hel del vanliga turistgrejer, red kamel i öknen, åkte runt på landsbygden. Åt i var och varannat gatustånd i städerna. Jag har fortfarande mängder av havsbilder från Essaueira där vi försökte "fånga vågen".

Tyckte inte att det var några större problem att resa runt som två kvinnor - med något undantag. Vi hade tunikor och vida byxor, lämplig klädsel rent generellt i ökenområden. Men på hotellen solade vi i bikini. Som helt ensam tjej hade jag troligen valt Tunisien före Marocko, om jag ville resa runt i landet. Men nu efter den arabiska våren är situationen kanske lite annorlunda?

Avdelningen hejvilda generaliseringar?:banghead:

Ok, håna mig så mycket ni vill.
Men det är min uppfattning om Marocko, hemskt ställe, och de har en annan kultur än Sverige, mycket annorlunda.
Åker hellre till ställen med bra kvinnosyn och mildare sätt att vara på.

Man kan ju diskutera Marockos relation till Västsahara... och om det verkligen är lämpligt att stödja dem. Liksom eventuella andra politiska hänsyn.

Jag har blivit medbjuden på en resa till Israel nästa år och skulle så vansinnigt gärna vilja åka...men vill inte stödja exploateringen av Palestina. Det är just nu något av en samvetsfråga för mig.

Jag har blivit medbjuden på en resa till Israel nästa år och skulle så vansinnigt gärna vilja åka...men vill inte stödja exploateringen av Palestina. Det är just nu något av en samvetsfråga för mig.

I den frågan resonerar jag som du. Längtar verkligen efter att få besöka Israel och alla de platser som det berättas om i min religion men jag har valt att vänta. Hoppas fortfarande att det ska bli möjligt i min livstid.

Man kan ju diskutera Marockos relation till Västsahara... och om det verkligen är lämpligt att stödja dem. Liksom eventuella andra politiska hänsyn.

Allt resande innebär inte att man stöttar regimer. Men det verkar ha blivit så bekvämt för många att spela det politiska kortet när det handlar om länder som de ändå inte tänkt resa till, jag förstår bara inte varför:confused:

Resande kan ju vara mer än paraplydrinkar vid poolen. Det kan vara att möta människor och försöka få en inblick i deras vardag för att faktiskt bilda sig en uppfattning om landet man är i.

KL

Vad gäller Marocko och Marrakech så beskrivs det såhär av Rosa bussarna:

Dag 8-12
Äventyret fortsätter mot det mytomspunna Marrakech. Vi möts av en stad som inte förändrats mycket på många hundra år. Trånga gränder mynnar ut i livliga torg med starka färger, härliga dofter och försäljarnas lockrop. Vi kommer att bo precis bredvid det myllrande torget Djema el Fna, där vi kan fynda på basaren och kolla in dansande kobror. Här kan ni handla souvenirer inför hemresan. De som vill tvätta av sig resdammet kan besöka ett traditionellt hamman (badhus) som är populärt i området. Snart når vi atlantkusten och den vackra muromgärdade staden Essaouira. Staden är en lyckad blandning mellan arabisk arkitektur och fransk rätlinjig stadsplanering vilket gör Essaouira till en charmig liten stad. Den har till och med blivit klassad som världsarv av UNESCO. Här kan vi köra fyrhjuling på stranden, strosa längs den mysiga fiskehamnen, bada i Atlanten eller besöka den livliga och doftrika souken (den lokala marknaden) och shoppa.

Intresse, lite ödmjukhet och resvana ger i regel resupplevelser där man inte kommer hem och tänker Usch vilken otrevlig kultur de hade i det där landet.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar