Erfarenheter av rtros i halskotan

A

apocalypse

Nu söker jag med ljus och lykta erfter er med erfarenheter av artros i halskotan.
Var på kliniken igår och fick min häst utdömd pga artros i C3 C4. så nu vill jag veta allt om detta.

Jag har inte tänkt att ta bort min häst utan tänkte försöka ta ett föl på henne eftersom vet. sa att det inte var ärftligt utan att det förmodligen kom av yttre våld.

Sv: Erfarenheter av rtros i halskotan

Missade visst ett a i rubriken... artros ska det vara

min pålles storasyster fick en förträngning/pålagringar i halskotpelaren efter att ha gått helt över bom i transporten. (hon stod i mitt stall) vet iofs. inte exakt var det satt, men det påverkade balansen/styrseln av bakbeben på henne (hon va bla. tvungen att sederas vid verkning/skoning, annars gick det inte alls mot slutet). sedan fick hon även hovbensroteration av traumat + massa annat så hon togs bort ca. 1 år efter olyckan.

Min häst har inte någon förträngning i halskotpelaren, den ser bra ut. Så hon har inga problem med balansen.

det är ju skönt :) , pållan hos oss fick gradvis under det året hon levde efter olyckan jätte problem. det va väldigt jobbigt att se :(

det är den enda "erfarenheten" jag har av konstaterad pålagring/förträngning i halskotpelaren jag har, tack och lov :(

då håller vi tummarna för ett fint föl ;)

Min gammla häst hade det men hon hade lite andra problem också så därför avlivades hon pga smärta

Jag har erfarenhet av två hästar med det, en 3-åring som fick pålagring och blev väldigt dålig fort, trodligen pga yttre våld/olycka. (minns ej mellan vilka kotor, men det syntes tydlgt på röntgenbilden, den hade ingen kontakt alls med bakbenen) Blev väldig vinglig, kunde inte vända, rygga och fick tas bort direkt. Blev snabbt sämre och sämre.

En annan häst, 15 år gammal, kände jag sedan flera år. Han började snubbla vid ridning, gick ner på knä i olika situationer. Visade inga tydliga neurologiskt symtom men blev efter hand lite vinglig. Plötsligt blev han jättedålig på en dag, kunde knappt gå utan att nästan ramla. Röntgen visade pålagring och hästen fick tas bort samma dag.

Tackar :)
Nu blir jag ju orolig när jag läser om alla som blivit sämre fort. Usch. Jag försöker intala mig att hon faktiskt har haft detta i minst 4 av sina 6 år så det kanske är en långsam variant...

Jag har en häst som nyss blivit utdömd för artros i halskotpelaren.

Denna går inte att rida. H*n är mkt styv i halsen och har svårt att böja den åt sidorna. Det kommer att försämras och veterinären säger att prognosen är väldigt dålig tom för överlevnad. Min fantastiska häst ska tyvärr tas bort i veckan:cry: .

Usch och fy vad trist. Lider verkligen med dig.
De säger att min också kommer att bli sämre men än så länge är hon precis som vanligt. Men nu när jag vet att hon får ont av att gå i form så tänker jag endast rida ut på henne.

Vi har en häst med förträngning i halskotpelaren (och artros förståss) efter olycka som föl för 12 år sedan. Hon har inga problem i det dagliga livet. Den enda indikationen är viss "orytmisk" rörelse i volter etc. Absolut inget som inverkar på hobbyverksamheten. :)

Så ska man inte tävla, finns ingen anledning att göra sig av med en häst som har en motsvarande skada!

LIA

Äntligen lite possitiva erfarenheter. :)

Japp, så positiva som det går.
Ska lägga till att förträngningen sitter mellan de två sista halskotorna (rör ihop siffrorna) och är precis så "stor" att ryggmärgen går fritt i "normalläge". En millimeter till så hade det skavt och då vete sjutton.

Jag har tagit föl på henne och hon är en supermamma. En jättetrevlig häst i övrigt också.

Funderar ...
En artros p g av olycka borde väl inte förvärras efter ett tag? Bygger inte kroppen upp pålagringarna och sedan är det klart?

LIA

Fick ta bort en som femåring

Hade en häst jag fick ta bort som femåring med skador mellan C5 och C6. Med största sannolikhet p g a trauma som yngre/föl då han hade ärrvävnad i muskeln precis vid de kotorna.

Köpte honom på hösten som fyraåring - han fick "nackspärr" i december, sen ok till i april - då nya fall av "nackspärr" - i hans fall - kunde han inte ta upp huvudet från marken och inte böja halsen åt ena hållet. Första gångerna släppte det på några timmar - men sen satt det kvar mer eller mindre och blev värre så fort han ansträngde sig eller betade.

Veterinärerna kunde inte göra mer än att ge kortison och NSAID (varvat) och "vänta och se". Han fick gå i "lerhage" utan gräs och kompisar för att inte anstränga halsen - men tyvärr blev han bara sämre - märktes att nervbanorna började bli mer och mer ihoptryckta - svårt att lyfta och hålla upp bakbenen osv.

I hans fall hade förmodligen ligamenten som håller ihop kotorna blivit skadade - det bildades pålagringar i leden som var helt "luddig" på röntgen. Han kunde leva med det - men så slog han väl upp det igen (i december som 4-åring) och så igen - i april som femåring - och det var droppen - efter det blev han som sagt aldrig bra. Togs bort under sensommaren.

Finns ett gammalt nummer av tidningen "Equus" - från år 2003 juli/augusti någonting där de skriver mycket om olika skador på halskotpelaren - orsaker och vilka symptom det brukar ge beroende på var det sitter osv. Det är det enda skrivna jag hittade när jag sökte.

Tror att de kan ha ganska rejäla skador på halskotpelaren utan symptom - om man har tur... i alla fall om skadorna sitter mot slutet - typ c5-c7, det är tydligen värre prognos på c1-c2-c3-skador.

/Annelie

Ja, jag tycker också att det borde stanna av men vet sa att det kommer att bli värre men som sagt så vet man ju inte hur många år det tar. Min har ju sin skada i 3:e kotan så det är värre tror jag.

Har i alla fall bestämt hingst nu så nu ska vi bara vänta på lite brunst :)

Sv: Fick ta bort en som femåring

Tack för tippset om tidningen.
Hmm lät inte bra med att det är värre längre upp i nacken, jag håller mina tummar.
Man kanske får vara glad att man har ett fint sto som man kanske åtminstonde kan ta ett föl på.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 228
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 875
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 893
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka