Hur går det ihop?Ja, jag ser tro som en del av den man är. Oavsett vilken nivå av troende det handlar om. Och jag tycker inte att man riktigt har respekt för den delen av personen, om man uttrycker sig nedlåtande om dennes tro till exempel.
Man måste ju inte heller ha respekt för allt. Jag har till exempel inget behov av att visa respekt för om någon uttrycker sig rasistiskt, homofobiskt etc.
Först skriver du att du ser "tro som en del av den man är" och att du tycker att man inte riktigt har respekt om man uttrycker sig nedlåtande om "man uttrycker sig nedlåtande om dennes tro till exempel".
Sen skriver du att man inte måste ha respekt för allt. Logiken säger mig här att genom att inte respektera att någon är emot samkönade äktenskap eller samkönade relationer och uttrycker det (i mina ögon uttrycker sig homofobiskt) så respekterar man inte dennes tro, vilket är en del av vad denna personen är enligt dig.
Jag får inte ihop det. Om man nu ser tron som en del av den man är så respekterar jag ju inte personen om jag inte respekterar homofobi eller rasism.
--------
Om vi för argumentationens skull bortser från bristen på logik ovan
Vilka delar av en person gäller det du tar upp som man inte behöver respektera? Du tar upp rasistiskt och homeofobiskt och för mig är vetenskapsförnekare - mest de bokstavstroende som kommer upp till diskussion. Tillhör att det de områden som det enligt dig är okej att inte respektera? Vad avgör vilka områden man inte behöver respektera och samtidigt kan respektera en person för det den är?
Personligen löser jag det i min tankevärd på att skilja på person och handling, man är inte sina handlingar som jag ser det. På det visset är det både lättare att respektera någon för vad den och inte vad den gör i nuet så väl som att förlåta och gå vidare om någon sårat/skada mig. Då slipper jag att ständigt se en person som homeofob eller vetenskapsförnekare (eller värre saker som mördare eller våldtäktsman) fast personen helt ändrat sig och det var många år sedan. Det var en handling, inte en del av personen.