Nu är ju detta en mycket väl gammal tråd men tänkte väcka liv i den genom att dela med mig om min!
Köpte en chinese crested powderpuff för något år sedan och han är unik som bara den. För det första är han av den större varianten. Alltså cob storlek. Han är väldigt unik i sig då han föredrar att sova och ligga och mysa med matte. Sedan är han inget stort fan av andra hundar. ( Han bor tillsammans med 3 katter så katter älskar han. ) Han är rädd för att nosa på andra eller ens hälsa. Vilket kan vara skönt i sig då våran är otroligt lättsam på det viset. Han skäller inte, han voffar inte och är åt det sega hållet när det gäller promenader. ( Tänk dig lite som Tjuren Ferdinand. ) Har försökt introducera honom till min kompis hundar men han är så ointresserad och blir så himla bekymrad när de står och skäller på honom. Han gömmer sig bakom en som. Han tigger inget vid matbordet! ( vilket jag är så glad över. )
Som valp var han otroligt lättsam. Han vart rumsren nästan på en gång. Han passar verkligen in i våran familj då vi är väldigt morgontrötta av oss. Han brukar vara den som sist kliver upp ur sängen. ( Alltså runt 10 på morgonen.
)
Nackdelen med honom är att han är otroligt petig när det gäller mat. Vissa dagar passar ett foder osv. Så man måste som variera. Han kan tillochmed banga oxfilé. Han har därmed sina ritualer när det kommer till att äta.
Sen så är han en sådan som föredrar att dricka ur sin vattenskål ute. Vi byter vatten två gånger om dagen, men ändå ska han envisas om att ha vattnet som har stått ute. Suck...En annan sak är att han vill verkligen inte bajsa på bakgården. Utan bara kissa.
Han har behövt en del miljöträning då han finner saker skrämmande. Till exempel om dammsugaren ej står där den brukade, eller om husse håller på att meka med bilen på gården så vågar han inte gå förbi. Så fort saker verkar främmande eller ej är på rätt ställe så kan han bli lite nervös. Lite som en häst!
Älskar verkligen honom. Är ingen typisk hundmänniska, men just denna lilla kines fick mitt hjärta att smälta.