Erfarenheter av magneter?

Alexandra_W

Trådstartare
Finns det någon här som provat någon form av magneter ( i täcke eller i skydd etc) till sin häst. I så fall - varför? Och fick det isf någon effekt?

Jag har ju beslutat att prova skydd med magneter till valackens haser, och har inställningen "Hjälper det så hjälper det, hjälper det inte har jag iaf provat", men det vore kul att höra andras erfarenheter. Spec som just magnetterapi är en av de saker som jag haft svårt att bestämma vad jag eg anser om ;) (Vissa saker anser jag vara humbug direkt, andra 'tror' jag på och ytterligare andra, som t ex magneter, är jag velig till. Jag kan köpa resonmanget till en viss del men inte fullt ut t ex).

Så, någon?

*nyfiken*

Jag har Bioflow magnetpaddar på min häst min. 12 timmar/dag. Skaffade dom efter att hans gaffelband blev skadade, och jag tycker dom fungerar bra. Nu vet jag ju iofs inte hur dom hade läkt utan magnetterapi... :smirk: Men dom är ju testade, och det är bevisad att det ökar blodgenomströmningen. Och eftersom min häst är så känslig för liniment (tål endast arnica), så tyckte jag det var en bra ide!

Var dock uppmärksam på att magneterna måste användas MINST tolv timmar, gärna hela dygnet, för att få en bra effekt. Därför tycker jag det är ganska onödigt att ha t.ex. senskydd med magneter, om nu inte hästen har dom i hagen..

Just hasen kanske är ett svårt ställe att använda magneter? Kolla så att det du köper sitter kvar där det ska, och ej glider eller så.

Min pappa har ett armband med magneter, han tyckte han blev mkt piggare av det. :D

:confused: Vad har du för magneter då??? Jag har använt magneter i många år, olika fabrikat, de jag har nu (magnethealth) skall man ha HÖGST 8 tim/dygn

Att det händer grejer med magneter är utan tvivel, och dom är vetenskapligt utprovade..
jag har täcken, benskydd, boots...dom är faktiskt väldigt bra....beroende på vart på kroppen dom sitter så har dom olika styrkor(gauss)
www.magnethealth.com är de jag har just nu(har täcket) har andra märken på benskydden (optilas, ME)

Bioflow heter dom. Kan jag minnas fel då? :confused: Är ganska säker på att det stod nånstans att man skulle ha på dom i tolv timmar. Men det låter ju lite konstigt att dina ska vara på i MAX åtta, och mina MIN. tolv....

Jag använder istället "back on track" iform av täcke och vaddar. Helt överlägset :). Har slutat med liniment tack vare BoT

Ang BoT så diskuterade vi det men kom fram till att magneter var bättre i just det här fallet (det handlar om att försöka HINDRA en ledinflammation att komma tillbaka). Hon är dock en vän av BoT med men i just detta fall ansåg vi magneter skulle vara 'bättre'. Och för mig kändes det eg hugget som stucket vilket jag skulle prova prismässigt, så jag ger magneter en chans.

Till den som tyckte att det kan vara svårt att få magneter att sitta kvar på hasen, så är de här skydden GJORDA just för att sitta på hasen (och jag är tvärsäker på att få returnera dem om de glider, men jag tvivlar på det iom dess utformning). Fördelen är ju att de sitter kvar på knepigt ställe, nackdelen är ju att man inte kan använda dem på t ex en kota om man skulle vilja det.

Ang tid att ha på så var rekommendationen "över natten" vilket för mina hästar är 8-12 h.

Hoppas jag inte glömde någon nu.

Jag kan fotografera hur de sitter sen när jag har digitalkamera igen.

Jo, jag antog att de var gjorda för hasen, men det betyder inte det samma som att dom sitter BRA. ;) Men om du kan prova och lämna tillbaks så är det ju jättebra! Inte mkt att fundera på då, löp och köp! :)

hehe, redan köpt ju. Och fördelen med att handla av sin equiatriker är just det där att det är lätt att byta om de inte passar. Jag har inte provat dem på pållen än, men med tanke på hur de ser ut och spänns etc så tror jag de ska sitta kvar, men vi får se. Jag får återkomma imorgon och rapportera ;)

Jag tycker det alltid är svårt att få has skydd att sitta utan att dom glider ner, jag brukar "pallra" upp med bandage o vaddstycken "nerifrån"...ett tips är att göra ett litet hål där hasspetsen är, då sitter dom Lite bättre....

ett tips är att göra ett litet hål där hasspetsen är, då sitter dom Lite bättre....

De här HAR hål där hasspetsen sitter. Som sagt, passformen SER superb ut.

De är i 'två delar', jag kan koppla isär delarna från varandra. Och så är det elastiska breda remmar med kardborrespänne. Och öppet för hasspetsen som sagt. Så man kan dels justera spänningen (men de sitter ju ändå 'runt' benet om inte hästen har gigantiskt stora ben a la timmestockar). Inte som de man 'trär på' hasen eller som är hela över hasspetsen (de är ett HELSIKE att få att sitta kvar, iofs bara provat utan magneter men de satt ju runt karleden och sladdrade varenda morgon ändå).

Ska knäppa kort på dem vid tillfälle som sagt!

Ja, ta ett kort o visa när du fått dom.....äntligen nån som vet hur man utformar passande hasskydd....jag har ett par gamla vulcanskydd hemma, men det är bara skit när dom hasar ner....

Kan ju meddela att de iaf sitter kvar under hysteriskt sparkande. valacken ansåg att det var en hästätande bergspuma som hängde sig fast i hasorna på honom och hade rodeo i boxen (och kickade loss höhäcken *morr*). Tog av skyddet, på med boots bak, på med grimma och longerlina och ut på stallplan och på med skyddet igen (har bara ett än, det andra kommer). Och så fick han hoppa och skutta tills han insåg att det inte bets.

Och det satt kvar. Jag fick dock dra åt en aning och trots att det är elastiskt så är jag superkinkig med saker som sitter åt, så jag la bomull mellan två av remmarna.

Det som inte täcks är hasspetsen samt "vecket" som är på framsidan av hasen om de böjer benet.

Jag rapporterar imorgon hur det klarat en hel natt.

Det KAN vara tufft att ha det en hel natt till att börja med, reaktionerna brukar inte utebli i början :crazy:
Jag skulle rekommendera att ha 1-2 timmar om dagen i 4-5 dagar till att börja med.....
min gamla gjorde mattrasor av sitt första magnet täcke när jag glömt ta av honom över natten(då hade jag vant honom 2 dgr innan) han har aldrig plockat av sig ett täcke varken innan eller efter....

Okej, tack för tipset! Då ska jag gå ner och plocka av det nu då, då har det varit på 2½ timme.

Att han reagerade nu direkt var bara för det satt nåt på hasen, han kan vara himla tramsig så, som sagt var så var det SHOW innan han vande sig vid höga transportskydden, och när han var yngre så var han vansinnigt irriterad på lindor eller skydd bak. Men han vänjer sig fort.

Men jag vill ju inte han ska få obehag av magneterna så han blir anti för det, så jag ska traska ner och plocka av det.

Fördelen med stallet 'runt knuten' ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 281
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 257
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 519
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar