erfarenheter av hästtransportörer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dalmas

Trådstartare
Hej jag behöver erfarenheter av alla som anlitat hästtransportörer. Har köpt en ardenner i småland och ska anlita en firma som kör hem henne men jag har inga erfarenheter av sånt. Vad ska man tänka på när man granskar en firma? Finns det någon som kan tipsa om en seriös firma som ni själva anlitat? Är väldigt noga att det blir rätt man har ju hört om hästar som försvunnit när dom transporteras.Finns ju så mycket mysko häst folk. Det handlar alltså om transport från Småland till Dalarna. Alla tips välkommnas! Mvh förvirrad:confused:

Sv: erfarenheter av hästtransportörer

Ok tack för alla tips om någon har anlitat någon firma som kört samma sträcka som våran häst ska så vill jag hemskt gärna veta vem och hur dom var. Känns ju lite nervigt att någon annan ska köra vårat sto så långt och man kan nog inte slappna av förens hästen är hemma på gården. Känns ändå bäst för Bella som hon heter att få åka lastbil när det är så långt och dom flesta har ju överevakningskameror utfodring mm. Vill inte att ett så stort djur ska behöva stå uppbunden i en vanlig transport så länge.

Ok Lönnerberga i småland. Till vansbro i dalarna. Vad kostade det för dig ca? Det finns ju transportörer i borlänge och grycksbo men vet ingen som anlitat dom.

Jag transporterade min shirehingst från Skåne till Borlänge och tror att det var

Länk borttagen enligt bukefalos regler.
som du redan blivit tipsad om. Han kom fram efter övernattning i Stockholm och var lite trött efter resan men glad och inte ett dugg svettig eller stressad. Att han var trött berodde nog mest på att han stått i samma stall som ett rätt brunstigt sto över natten :D

Killarna som körde såg nog att jag var nervös (min första häst) och ledde glatt in den lite ystre hingsten i stallet åt mig dessutom. Jag var jättenöjd med att ha anlitat transportör.

Det kostade 3000 lite drygt vill jag minnas (kan ha varit 3300?) men då betalade jag extra eftersom en shire kan behöva lite mer utrymme än en spinkis... och det kan ju gälla även för en ardenner :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag anlitade hästtransportör för att köra min häst till och från betet/ca 40 mil nu i somras. (Och även förra hösten när jag flyttade från Östergötland till södra Skåne.)
Blev två olika transportörer det här året (eftersom den förste var otrevlig, svår att ha och göra med och dessutom kallade mig "idiot" när han lämnade av min häst :grin: ) men båda är några av de större i Sverige.
Hästen åkte bra i båda lastbilarna, även om jag personligen föredrar lastbilar där hästen inte åker i färdriktningen utan på tvären.

Har både fått åka med hästen till rastplats ut med motorvägen och fått hämtad/lämnad vid stallet, det beror lite på hur mycket tid transportören har och vem man har att göra med...
Och för dessa resor har jag betalat 2000-2500:-/gång. Föredrar det helt klart framför att köra själv, jag har varken dragbil eller transport själv, och ska jag låna/hyra det och lämna tillbaka, och dessutom hitta någon som vill åka med i transporten) vägrar köra själv) så blir det både dyrare och väldigt mycket bökigare...

Ok Lönnerberga i småland. Till vansbro i dalarna. Vad kostade det för dig ca? Det finns ju transportörer i borlänge och grycksbo men vet ingen som anlitat dom.

Jag har anlitat firman fr Grycksbo vid 2 tillfällen och är supernöjd:)

Fr Varberg-Dalarna o sen Dalarna-Falköping:)

Trevlig chaufför ,bra bil och en nöjd häst båda gångerna:)

*Knapplån*

Detta är Bukefalos diskussionsforum och INTE Bukefalos radannonsforum, där det är tillåtet att göra reklam och efterlysa saker.

Tack för visad hänsyn till Bukefalos regler, som ni alla godkände när ni blev medlemmar på Bukefalos.

Mvh

Moderator

Ett erfarenhetsutbyte utgör inte i sig reklam. Även om konsekvensen kan vara densamma.

Bukefalos regler är en smula otydliga och tillämpas dessutom olika i olika delar av forumet vilket innebär att det för en användare kan framstå som ok att länka. Det anses ju till exempel inte vara reklam att diskutera Hööks nya produkter - visa bilder på vad man köpt på Börjes etc. även om det i samma utsträckning torde kunna bedömas vara reklam för att en viss produkt från en viss firma är bra. Var går då gränsen? Tja det är inte lätt att säga... inte för mig i alla fall.

Att länka till firmor har tidigare ansetts ok om man inte själv har aktiv del i företaget - mao man får inte länka till sitt eget företag eftersom det då skulle vara reklam. Jag äger inte ens en promille av den hästtransportörsfirma som jag länkat till men accepterar givetvis att länken tagits bort.

Däremot tycker jag att det är trist att man inte ska få utbyta erfarenheter om en så viktig sak som hur olika hästtransportörsfirmor hanterar hästarna. I och med att man är mån om sin häst vill man förstås gärna ha någon sorts referenser och helst objektiva sådana vilket innebär att de personer som hästtransportören själv skulle kunna hänvisa till inte duger.

Och visst hade jag kunnat skriva om till någon kryptisk formulering som "firman från X-ort som återfinns som nummer sju på hästnets hästtransportörsfirma" vilket såvitt jag kan förstå är ok. Varför då inte hellre få länka?

Jaja, detta är fel forum för diskussioner kring buke-reglerna så jag ska inte tjata. Bara reagerade på moderators lätt sarkastiska ton i kommentaren kring bukereglerna.

Länkar till transportfirmor, tränare, ridskolor, bla bla bla bla vare sig det är egen firma eller annans firma, har aldrig varit OK enligt bukes regler.

Och ursäkta den sarkastiska undertonen om det lät så, det var inte medvetet.

Mvh

IngelaH
moderator

Anlitade en transportör för bara en vecka sen när min häst skulle resa mellan Norge och Sverige (stockholm).
Var några timmar försenad, dock svårt att beräkna ut en sån lång tid (hade problem med andra hästar). Min kom fram helskinnad och han var trevlig. Stod i en stor lastbil och hade blivit väl omhändertagen kunde jag se :-)

Tack så mycket ALLA vänliga själar som svarat så gått ni kunnat. Det var en chansning att testa detta på forumet jag är så hemskt osäker när det gäller detta. Jag har hittat en firma i Falun som verkar seriösa dom har även försäljning av tävlingshästar och foder mm. Kan bara hoppas. Som sagt är det en hel del skumma typer och bedragare i hästbranchen det ser man ju bara man går ut på hästannonser finns bedragare överallt och folk med egna erfarenheter som ger ut varningar. Ja ja om allt går bra kommer vi att få hem våran "lilla" Bella på onsdag iaf. Ha det gött alla häst lovers.

Det finns få känslor som går upp emot den då ens egen "lilla" kuse lastas av och kommer hem :love:

Hoppas att ni får det härligt tillsammans!

Så är den stora dagen kommen!

Du förstår förstås att du förväntas visa bilder på underverket va?

Skickar en stor kram och hoppas att du står och hoppar jämfota av lycka nu...

/Jenny

:rofl: Jag anlitade firman som jag tyckte verkade seriösa och det var dom också. Efter 2 dygns oro och ängslan diarre och sammarin så kom hon till slut och allt gick jätte bra:) Nu har vi äntligen en ardenner i hagen igen:banana: Efter lite rang mätning är det lungt i gruppen. Ska prova lägga ut en bild ( är inte helt haj med datorer)

Har provat lagt ut en bild på bild galleriet vet ej om det funkar. Man ska söka på ardennern Bella.( Komihåg mellanslag mellan ardennern och Bella) Hoppas de funkar men det var nå knövel med sidan när jag prova.

Varför kan jag inte lägga ut en bild i galleriet och inte titta på bilden på Bella i mitt galleri?????? Det står att mitt användarkonto inte har rätt behörighet och att jag ska registrera mig men det har jag ju gjort!! Någon som varit med om detta? Vet inte vad dom menar.:o

Har du lagt bilden på pixbox eller photobucket eller något? För i så fall kan du ta bilden och lägga in den här i ett inlägg bara...

Galleriet har jag ingen aning om hur det funkar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är på väg att köpa en häst som står i Göteborg, själva bor vi norr om Stockholm. Vi funderar på att anlita en professionell...
Svar
12
· Visningar
1 795
Senast: Masse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 385
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka