Erfarenheter av gummimatta i box!

TinyWiny

Trådstartare
Någon som har gummimattor i sina boxar?

Vad är fördelar och nackdelar?

Funderar på gummimattor för min häst skrapar alltid bort strö´t och lägger sig på betong golvet:crazy:

Att det sen är ekonomiskt gör ju inte saken sämre;)

Eller, det kanske inte alls är ekonomiskt?!

Håller mattorna så bra som de säger?

Kan man ha brodd på mattorna? som de säger?(brukar sko med guldskor på vintern) eller går de sönder direkt då?

Sv: Erfarenheter av gummimatta i box!

Har en häst som alltid fick liggsår, oavsett hur mycket jag ströade... Sen hon fick gummimatta är problemet löst! Jag ströar ungefär som vanligt, spån för att suga upp urin, och ordentligt med halm. Man ska inte dra ner för mycket på strö bara för man har gummimatta, då kan man få problem med brännsår istället. Men hästarna ligger mjukt och varmt, även om de puttar bort ströet. Kanon bra! Har även hästar med brodd, inga problem.:D

Vi har alltid haft gummimattor i våra boxar då jag inte vill att mina hästar ska ligga an direkt mot betonggolvet. Det har fungerat bra, dock har den ena hästen haft problem med liggsår på hasen, men ingen annan häst har haft några problem med det.
Dock är det riktigt jobbigt att rengöra UNDER gummimattorna, iallafall våra, för de är så himla tunga så man kan inte göra det själv. Och det blir lätt ganska äckligt under gummi-mattan.

I nya stallet(hyr bara in honom nu alltså) så är det inga gummimattor i boxarna, men tack och lov så har inte liggsåret hunnit bli värre. Dock flyttade han in i maj så han behövde ju inte stå på stall så länge, får se hur det går i höst.

Tack för era svar:bow:

Det blir nog mattor, ska kolla på dem på Elmia häst! tillverkaren skulle vara på mässan:)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama