Erfarenheter av dyra beg. vs. billiga nya boggie transporter?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare scesar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 516
S

scesar

Kollar lite på transporter, och det finns en hel del relativt billiga nya boggie transporter, är de bra? Exempelvis Cheval liberté, de finns i glasfiber, men är de säkra och komfortabla? De "vanliga" boggie varianterna är ju ofta dyra i annonserna.

Sv: Erfarenheter av dyra beg. vs. billiga nya boggie transporter?

Nej dom är inte bra. Man får vad man betalar för!!!

Varför inte? :confused: bara undrar vad du grundar ditt svar på? ;)

Har du kollat närmare på en sån?
Det har jag, och jämfört med Boj, Böckman etc så är det skramligt och ostabilt, klen konstruktion i snygg förpackning. Kvaliten är som på VV. Dvs det går att köra med men BRA är dte inte!

Ok jag bara undrar lite? går i transportköpartankar själv nämligen, och jag vill absolut inte ha något som inte är bra. :crazy:

Vet ju att VV inte har så gott rykte, det är bara bra att få veta lte om andra transporter också.
Får väl ta mig en närmare titt på den där vagnen ändå, men som sagt jag vet sedan gamla erfarenheter vad jag absolut inte vill ha.

VV står inte högt i mina ögon heller. Men är det inte dom på VV som "skryter" i sina annonser att "nu har vi sålt mest igen!" Hur går detta ihop egentligen, vad grundar de det på? Eller är det så att de flesta köper VV trots att de egentligen inte lär ha så bra kvalitet? (Vad man märkt alltså)

Jag gick i släpköpartankar i våras, och min största prioritet va att det skulle va i bra kvalitet och säkert! Det va det absolut viktigaste för mig o att det va en boggie. Sen hade jag inte tänkt köpa ett nytt släp, men ett "bättre begagnat".

Jag va (och är) lite tveksam till alla de nya o ofta billigare släpmärkena som kommit senaste åren. De är ju inte svenska, kanske svårt med garantier, reservdelar eller krångel om det uppstår problem (kommunikation osv)? Dessutom billigare, behöver det betyda något?
Hur som helst så ville jag ha ett släp av "beprövat" märke, jag tänker då främst på star, kylinge eller boj. Jag anser att det är släpmärken som funnits länge o många har ju såna släp, då borde de va bra (även om de oxå kan ha sina nackdelar såklart!)

Nu blev det att jag köpte ett nytt släp (ett Star), för andrahandsvärdet på de släpar jag kollade på var ganska högt o jag valde därför att lägga till lite mer pengar o få ett helt nytt släp. Jag är supernöjd med mitt, haft det sen april. Stabilt, stadigt o känns tryggt. Dessutom vet jag var jag ska vända mig om det uppstår problem eller jag behöver köpa reservdelar osv. Det är ju positivt att andrahandsvärdet är högt, för det tycker jag visar på att släpen håller hög kvalitet och sen kommer man ju förhoppningsvis få rätt mkt för släpet den dag man säljer det.

Kan bara önska dig lycka till i djungeln! Försök fråga ut folk du känner vad de tycker om sina släp, vänder du dig bara till en återförsäljare får du nog bara veta det positiva! Sen är det nog viktigt att fundera över vad du vill ha för släp, vilka krav du ställer o vad du är beredd att betala.

Meeeeeen jag som ska få ett Cheval Liberté släp i julklapp :p

Måste bara fråga er som verkar så negativt inställda mot VV vad är det egentligen för fel på dessa släp? Jag har stött på ett par äldre men även nyare. Min häst åkte i en VV Boggie i somras vid två-tre tillfällen och hon verkade åka jättebra i detta och jag tycker det verkade helt okej så därför är jag lite fundersam över vad det är som är så dåligt med dom?

Vi har en VV boggie nu och den tycker jag inte det är något fel på. Ska dock byta för jag vill ha sadelkammare och så vill jag att transporten ska vara blå :p
Stadig och båda våra hästar gillar att åka i den.

tycker de verkar trånga o ostabila. De VV jag kollade på hos ÅF tyckte jag va trånga, låga o mörka. Förvisso va de inte nya men han tyckte faktiskt att de släpen lämpar sig bättre för dem som har ponnyer. Sen kanske det finns större modeller av VV än just de han hade, det vet jag inte.
Det är den uppfattningen jag har om VV.

Jag har en enaxlad VV och jag håller med om att den är både trång och mörk...

Jag hade ingen koll när jag köpte den för flera år sedan. Den funkar men bättre alternativ finns nog!
Idag skulle jag absolut köpa en B*j boogie om jag skulle köpa ett nytt släp!

Rymligt, ljust, sadelkammare, stabil på vägen etc etc...:love:

Meeeeeen jag som ska få ett Cheval Liberté släp i julklapp :p

Jag har ett Cheval Liberte 4002 (det som hästarna åker diagonalt i) och är supernöjd med det. Det är hur stabilt som helst bakom bilen och ligger mycket stabilt på vägen. Trångt är det absolut inte då det är 2 meter brett inuti. Det var faktiskt det bredaste vi kunde hitta just då.

Det som jag tycker skiljer kvalitetsmässigt är mer smådetaljer. Men då betalade jag endast hälften av vad ett liknade skulle kosta om det var en Boj eller Fautrast.

Mvh

Tora

Till trådskaparen. Varför inte leta på andra äldre inlägg om transporter.
Jag har haft Cheval och rekomenderar det inte till någon. Snacka om svårt att få rätt. Måste bli riktigt irriterad och tala om vad som gällde enligt lag för att få rätt. Fick då gå direkt till importören inte Margarethetorp där den var köpt.
Har nu köpt en beg Kylinge av Trailer import med så mycket fel på att de har haft den i 3 veckor för att fixa. Den människan som finns nere i Halland var trevlig så länge det gällde köp MEN när det uppdagades problem var det inte lika trevligt. Så nu står vagnen i Eskilstuna hos de som äger Trailerimport. Men det kommer nog att bli många turer innan allt är klart.
Så jag tror mer på att vända sig till kända märken med företag som har funnits ett tag. Dessa nya dagsländor som har kommit senaste åren har många konkurser och olika konstillationer bakom sig.

Så tänk dig noga för. Man får vad man betalar för och man ska känna sig trygg med återförsäljaren. Man ska ju kunna komma tillbaka för service och ev hjälp innan saker går sönder.
Lycka till!

Jo jag har också sett VV annonserna, och undrar hur de ligger till egentligen? Har ju dock aldrig haft ett sådant men har varit i kontakt med en kille som vet väldigt mycket om släp och det var han som sa detta om VV till mig, han talade ockå om varför och då drog jag öronen åt mig, dock tycker jag de släpen är ganska snygga ändå, men vad hjälper det när allt annat skall fungera också ;)

Jag har också tittat på de nya märkena och jag tycker Christ är ganska fina men det finns säkert måndagsexemplar av de också som sagt, i alla fall vill jag gärna ha god kontroll på att det finns reservdelar.

Det lutar nog åt att det blir en bättre begagnad helst inte äldre än årsmodell 2000, fast det beror helt på hur släpen ser ut, säkerheten är viktigast.:banana:

Kollar lite på transporter, och det finns en hel del relativt billiga nya boggie transporter, är de bra? Exempelvis Cheval liberté, de finns i glasfiber, men är de säkra och komfortabla? De "vanliga" boggie varianterna är ju ofta dyra i annonserna.

Det är precis som Centaur säger, du får vad du betalar för. De billiga importsläpen sparar in på sånt som du inte kan se, t ex extra stag som gör transporten stadig på vägen och hållbar vid ev. krock. Dessutom kan du ju inte heller se hur många lager glasfiber en vagn har. De billiga har givetvis sparat in även där och doppat färre ggr i glasfibern vilket ger sämre hållbarhet och även sämre isolering så den blir varm på sommaren och kall på vintern.
Sen sparas det på de rostfria skruvarna och muttrarna så ett släp som idag ser jättefint ut kan ha fula rostfläckar inom 1 år. Osv osv...allt som blänker är ju inte guld som bekant.:o

Använd sökmotorn så hittar du många trådar om Cheval (och eller vilket annat märke som helst som sökningen görs på). Om jag minns rätt verkar de flesta som har ett Cheval vara nöjda. Det som dock är svårt att veta med detta märke, precis som med andra nya märken på marknaden, är hur de kommer att hålla sig på sikt med avseende på kvalitet, reservdelar, service och andrahandsvärde. Den osäkerheten fanns ju för de andra "gamla" märkena också i början.

Måste bara fråga er som verkar så negativt inställda mot VV vad är det egentligen för fel på dessa släp? Jag har stött på ett par äldre men även nyare. Min häst åkte i en VV Boggie i somras vid två-tre tillfällen och hon verkade åka jättebra i detta och jag tycker det verkade helt okej så därför är jag lite fundersam över vad det är som är så dåligt med dom?

Jag har en VV från 2002, tvåaxlat m fronturlast. Den är bara 5 cm lägre än en extra stor Böckmann 2004 (ja har mätt). Och den är INTE ostabil, den går finfint efter bilen och står stilla på backen (vippar inte) även om hästen krånglar vid lastning (har provat :angel: ).
Hästen krånglade jättemkt när vi skulle åka från gården för han är inte van att åka själv och dessutom inte på vänster sida, när han väl kommit in så stod han lugnt och tänkte inte ens backa ur.
Vi åkte till träning och på ditvägen stod han helt stilla. Och när vi skulle åka hem knallade han rakt på m öronen frammåt.
Så inte var det en otrevlig resa för honom.

Mörk kanske den är inuti men det beror ju på de bruna plyfaväggarna. Målade mellanväggen ljusgrå och det hjälpte redan rätt mkt! Har också ett takfönster som ljusar upp lite.
Hästen åker jättebra i den. Ventilationen kunde varit bättre (får köra m öppen baklucka om det är varmare än 5+ cirka) men vägegenskaperna inget fel på.
Det är inte en lyxvagn det är att ljuga om man säger det, men duger utmärkt om man inte kör så ofta eller långt. Den är nog inget heller för den med stora hästar (över 165 cm cirka).

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Har kört en del med ett VV-släp, enaxlat och årsmodell 2001 tror jag att det är.
För det första är konstruktionen idiotisk och urusel. Det går inte att höja eller sänka bommarna fram (dvs mitt arabsto på 147 cm får bommen uppe på halsen). Det går inte att köra med mellanväggen ställd åt sidan, för bommarna bak räcker bara till när den står i mitten och det finns ingen anordning för att fästa mellanväggen åt ngt håll. Så när jag körde en arabvalack som bara kan åka brett var vi tvugna att använa grimskaft och knyta fast baktill för att kunna ställa mellanväggen åt sidan.
Lastrampen har blivit skev efter att en häst sparkat på den (visst att grejer tar skada, men en HÄSTTRANSPORT ska väl ändå hålla för en HÄST?) så nu måste man vara två stycken för att stänga den, då en låser och en knuffar luckan åt sidan allt vad man orkar.
Dessutom går den instabilt och dåligt. Har varit med om att den börjat vobbla två gåner, båda gångerna körde jag i ca 85 km/h.

Då var jag betydligt mer nöjd med min gamla Kylingekärra från -89 som var höööög i tak och låg otroligt bra på vägen!

Vi har gått igenom diverse märken och bland annat Cheval föll bort omgående. Julklappen för oss är säkrad, och det står ett *sprillans* nytt Ume B60PI på gården hemma nu :love: :)

Det vi ville ha var diagonalåkning (sambons krav), sadelkammare, och tillräckligt med luft (rymd). Lägg till viktfrågan; vad man vill lasta ohc får lasta ... Och dessutom BRA material, plyfa är ju inte sådär helt hundra för min del.

Att VV kan skriva "säljer mest" hoppas jag grundas på nyregistreringsstatistik från Vägverket, annars är det mera eller mindre lögn om man inte kan styrka uppgifterna.

Jag hade en w 03 boggi sadelskåp
En mycket fin stadig vagn
Bytte nyss för att få en vagn som passade vår bil.
W gagnen vägde 1500kg
Vi fick dra 1400 kg med vår nya volvo.
Det gick inte att låna bil varje gång man skulle dra häst.
Vi köpte en ny HENRA Amasone en mycket fin vagn
Ljus ,fin ,bred ,bra luft, Skrammelfri, ligger skitbra på vägen,
En mycket fin vagn , Bra garantier
Ny vagn jag väljer skälv vikt

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 350
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka