Erfarenhet av svängd gjord

H

Hedwig02

Var och kollade min sadel i somras eftersom den åkte fram när jag hade ridit en stund. Enligt sadelprovaren kunde en sadel inte ligga bättre på min häst än vad just den sadeln gjorde.
Jag märkte dock och även min tränare att sadeln åkte fram efter en stunds mer ordentlig ridning. Nu har jag köpt en svängd gjord plus Ankys technical pad (schabrak) Sadeln ligger helt still och väldigt bra nu enligt min tränare. Pratade med sadelprovaren som hävdade att de svängda gjordarna är rena tortyrredskapen för hästar. Speciellt de med resår.:confused:
Någon som har erfarenhet?

Sv: Erfarenhet av svängd gjord

Frågade du varför de skulle vara tortyrredskap för hästarna?
Skulle gärna vilja veta av vilken anledning!

har också hört det utav sadelutprovare. Dock utan förklaring.

vad menar du med svängd sadelgjord? :) Har en formsydd (tror jag det heter). den är ju lite svängd typ, fick rådet av sadelutprovaren att ha en sådan. Tror det var för att sadeln låg bättre kvar med en sådan ?Är formsydd=svängd sadelgjord som ni pratar om? Men kanske är helt inne o surrar nu :)

har med tryckpunkter att göra. det är bara hästar med svängd bröstbenskurva som kan ha svängda gjordar.

på min gör det btw ingen skillnad om man har svängd gjord eller ej..

Han pratade om tryckpunkter precis som Centaur skrev och för hästen skulle det bli ungefär som ett rep som tryckte hårt mot bröstbenet. Men enligt honom så ska ingen häst ha vare sig svängd gjord eller anatomiskt formad gjord och definitivt inte med resår.

Lite som ett svagt C om du förstår hur jag menar.

Men jag blir helt snurrig eftersom det verkar som några sadelprovare förespråkar svängd gjord med resår medan andra menar att det är helt fel.
Vore intressant att få motivering till varför den svängda gjorden är bra /bättre förutom att den får sadeln att ligga still. (Bara det är ju bra)
Kan tillägga att min sadel varken klämmer eller ligger i framvikt eller bakvikt på hästen. Kan inte förklara varför den åker fram egentligen förutom att den gamla gjorden åkte fram och drog med sig sadeln. Det var en anatomisk gjord utan resår.

gå in på lillhästenistav.se, tror det ska finnas en förklaring där..

om du drar handen under magen på hästen och det går inåt 15-20 cm innan frambenen så kan en vanllig gjord dra sadeln fram, eftersom den sträver efter det smalaste läget. det går inåt på min häst så jag har provatr svängd gjord, men tyckte nästan att sadeln gled mer fram. :crazy: och ju hårdare jag drar gjorden ju mer glider sadeln...

min sadel ser också ut att ligga perfekt men glider fram lite i traven. nästan säker på att det beror på att min häst blir betydligt bredare i trav än skritt, det kanske är så med din häst också? får se framåt våren när det går att åka nånstans om han kan få måttad en ännu bredare childeric.

andra orsaker till att sadeln glider fram kan vara att den är för svängd eller för rak.

ang resår så är jag för, men man får inte dra åt, gjorden ska nästan glappa.. ;)

Såg att en viss sadelmakare som tydligen anses vara en av de bästa i landet håller till bara en dryg timmes bilkörning från mig.:) Tror att jag ska ta en tur till honom i vår och gå igenom sadeln ordentligt.
Känns som jag tappat förtroendet för den andra...

Bra att du skrev det där om att inte dra åt för hårt, det har jag nog gjort nu. Hittade en annan sida där Agria har skrivit om hur man ska sadla bogfritt. Tycker att Hedwig verkar vara typisk häst som ska svängd gjord.

Jag spänner min gjord snett, alltså ett hål extra på den första stroppen. Då ligger min svängda gjord bättre, bättre än en rak gjord.

Den ligger längst med hela vägen, även där framme.

:)

min sadel ser också ut att ligga perfekt men glider fram lite i traven. nästan säker på att det beror på att min häst blir betydligt bredare i trav än skritt, det kanske är så med din häst också? får se framåt våren när det går att åka nånstans om han kan få måttad en ännu bredare childeric.

Fast vad jag har fått berättat för mig kan det även bero på att man själv pressar fram sadeln när man sitter med hästen i traven. Eller har för mycket vikt i handen så att man själv omedvetet drar fram sadeln medans man rider.

Red ut en sväng idag (höll på att blåsa bort:eek:)och tog då dressyrsadeln. Spände inte gjorden speciellt hårt och kände noga under. Tycker inte att den klämmer eller trycker ojämnt. Sadeln låg still hela turen. Nu gjorde vi inte så mycket mer än att skritta och trava. Ska åka på träning i morgon och på söndag. Får se om den fortsätter ligga still med mindre spänd gjord när vi rider mer ordentligt.

Förhoppningsvis blir det inte alltför mycket snö heller. Plogas ju så himla dåligt nu förtiden!:mad: Får ångest när jag ska ut och köra häst och ser att det ska bli snö!:crazy:

jag har definitivt inget av det.... har man hårda händer på min häst reser han sig och jag sitter väldigt lätt i sadeln så nej.... :cool:

jag har definitivt inget av det.... har man hårda händer på min häst reser han sig och jag sitter väldigt lätt i sadeln så nej.... :cool:

Öh en öm tå?

Tror du missförstod lite. Jag menade inte att man behövde vara stum i handen för att dra sadeln framåt. Bara ha mer vikt en nödvändigt i handen så att man omedvetet drar fram sadeln mot hästens öron.

Sen behöver du inte sitta tungt i sadeln för att sitta med hästens rörelser framåt i trav. Det ända du gör är att följer hästen och på så vis också omedvetet får sadeln att glida framåt.

Jag har sett båda fallen utan att ryttaren varesig var stum i handen eller satt tungt i sadeln. Även om det inte är så i ditt fall finns det de som gör så.

du kanske skulle svara OT istället då. inte antyda att jag rider min häst så. :smirk:

för det har knappast med svängd gjord att göra iaf.

Min sadelmakare med lång erfarenhet har jag fullt förtroende för. Hon är även ryttare (och duktig sådan) själv vilket inte alla är.
Hon rekommenderade en svängd gjord till min häst (med resår) Jag har använt den i drygt 2 år nu och erfarenheten av den är bara positiv. Den passar min häst bra och gör att sadeln ligger där den ska. Inga som helst problem.
Frågade du vad som inte skulle vara bra med gjordarna enligt den sadelmakaren? Kan vara intressant att höra.

jag har en svängd eopren gjord på min dressyrsadel eftersom han gärna puttar fram den annrs eftersom gjorden hamnar på magen om den är rak. Han trivs bra, är tydlig med att visa om det är ngt som inte stämmer.

Frågade du vad som inte skulle vara bra med gjordarna enligt den sadelmakaren? Kan vara intressant att höra.
Jag har frågat, men ändå provat:angel:
Det blir för stort punkttryck på bröstbenet.

De flesta som jag har kollat på har den främre eller den bakre delen ingen kontakt.

Att spänna lösare i ena eller andra stroppen kan ge önskvärd effekt, men inte i mitt fall.:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd