Erfarenhet av svängd gjord

Sv: Erfarenhet av svängd gjord

Är det inte lite beroende på hur de ser ut har jag för mej att jag läst (inte provat själv dock) De där som är svängda som en båge med inget på mitten liksom, ger en väldigt smal belastningsyta, har jag för mej. Men som sagt nu spånar jag bara vad jag hört eller läst nånstans.

Skulle gissa att det finns nåt om det på buke om man söker....

ja det var nån som gjorde en figur på hur trycket blev.. minns inte riktigt vem men kan det ha varit skuggi??

Om sadeln inte ligger kvar där den ska så blir trycket fel.
Sen var det ngt med att mina hästar hade ett kort bröstben- eller så:angel:

Jag spänner min gjord snett, alltså ett hål extra på den första stroppen. Då ligger min svängda gjord bättre, bättre än en rak gjord.
:)

Så gör även jag. Den hästen jag använder den svängda gjorden på är en häst som mycket tydligt brukar tala om när utrustningen inte är OK. Och hon har inte protesterat alls mot den svängda gjorden - så jag antar att hon inte tycker att den ger något obehagligt punkttryck.

Delvis knapplån

Min har fungerat väldigt bra med svängd gjord sedan i somras, har liksom andra här i tråden spänt den främre stroppen ett hål extra - då har trycket blivit jämnt. Idg upptäckte jag dock att trycket inte alls var jämt längre, trots att jag gjorde som tidigare. Troligen har det med att göra att hästen gått ner sådär 50 kilo i vikt och sadeln får ett annat (bättre) läge. Red med en vanlig rak gjord och sadeln låg precis lika stilla som innan.

Så ta inget för givet utan kontrollera noga med jämna mellan rum så att det fortfarande fungerar.

Jag känner ingen skillnad alls i tryck på främre och bakre delen av gjorden när jag sadlat och spänt gjorden. Det kanske har en hel del att göra med hur hästen ser ut i sin kropp. Det passar på endel och inte alls på andra. (som så mycket annat)

Fick jag önska så skulle jag vilja ha en svängd gjord där spännens satt i en ring på varje sida där de löpte fritt. Då skulle det fördelas efter hästen. Har sett gjordar med ring, men inga svängda. Undrar om det finns??

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd