Erfarenhet av MSM?

tott

Trådstartare
Har läst lite om MSM och att det ska vara så bra för oss människor också. Har någon erfarenheter av det? Har det hjälpt? Mot vad i så fall?

Har du brist på svavel i kroppen så ja, då kan det såklart hjälpa med tillskott men annars nej. Att MSM skulle vara bra att ta lite hur som och mot lite allt möjligt är enbart reklam. Om man inte har brist på svavel är inte bättre att ta det än någon annan mineral man inte har brist av. Snarare skapar det problem eftersom övriga mineraler i kroppen kan komma i obalans.

Har du brist på svavel i kroppen så ja, då kan det såklart hjälpa med tillskott men annars nej. Att MSM skulle vara bra att ta lite hur som och mot lite allt möjligt är enbart reklam. Om man inte har brist på svavel är inte bättre att ta det än någon annan mineral man inte har brist av. Snarare skapar det problem eftersom övriga mineraler i kroppen kan komma i obalans.
@TinyWiny Vilka är symptomen på svavelbrist? Vilka mineraler i kroppen påverkas av svavel?

@TinyWiny Vilka är symptomen på svavelbrist? Vilka mineraler i kroppen påverkas av svavel?

Det finns inga kända symptom på svavelbrist.
Alla mineraler påverkas om balansen i kroppen blir fel men särskilt upptaget av koppar och selen kan påverkas negativt iallafall hos häst vid intag av MSM. Jag har inte hittat någon studie på människa.

Det finns inga kända symptom på svavelbrist.
Alla mineraler påverkas om balansen i kroppen blir fel men särskilt upptaget av koppar och selen kan påverkas negativt iallafall hos häst vid intag av MSM. Jag har inte hittat någon studie på människa.
Så även din utsago kan tas med en nypa salt då ;)

Menar du på människa? Eftersom MSM är en modenyck tror jag inte att det har hunnits göras några långsiktiga studier på människa. Att balansen i kroppen påverkas om man tillför en mineral man inte behöver behöver man inte tveka på iallafall för påverkas gör den. Det är tydligare på häst eftersom de äter en ensidig kost och då märks obalanserna tidigare när prover tas än vad det gör på en människa som ju äter mer allsidigt.

Menar du på människa? Eftersom MSM är en modenyck tror jag inte att det har hunnits göras några långsiktiga studier på människa. Att balansen i kroppen påverkas om man tillför en mineral man inte behöver behöver man inte tveka på iallafall för påverkas gör den. Det är tydligare på häst eftersom de äter en ensidig kost och då märks obalanserna tidigare när prover tas än vad det gör på en människa som ju äter mer allsidigt.
Jepp, menar på människa, för det är ju erfarenheter på människor min fråga handlar om.

Googlar man så verkar många ha fått hjälp. Därför frågar jag här också.

Jag har ätit det sporadiskt och det som jag märkt mest är att hår och naglar växer kopiöst under "kuren"
Något minskad värk i muskler och leder också.

Att jag inte äter kontinuerligt är att när burken slut jag glömmer jag köpa nytt :p

Ganska drygt svar på någon som tar sig tid att svara på dina frågor kan jag tycka. Det mesta man läser på internet är lämpligt att ta med en nypa salt och inte lita blint på. När det gäller hälsokost synnerligen då det är ett oreglerat begrepp.

Det finns inget fastställt behov av svavel för människokroppen. Men svavel finns i flera aminosyror så äter man en varierad kost där man täcker in behovet av proteinintag anses man få tillräckligt med svavel (finns även i vissa vitaminer).

generellt sett så har man inte någon konstaterad brist eller vet med sig att den kost man får i sig är bristfällig så gör kosttillskott ingen nytta. I vissa fall kan det göra mer skada än nytta. Jag hittar dock inga övre gränsvärden på intag på svavel.

Har läst lite om MSM och att det ska vara så bra för oss människor också. Har någon erfarenheter av det? Har det hjälpt? Mot vad i så fall?
Jag har provat, mina kollegor är galna i det.
Verkar inte ha hjälpt mot någonting (jag ville ha hår och naglar som växte kopiöst, berätta gärna mer :)) som jag märkt men jag fick i alla fall huvudvärk (det får jag väldigt sällan annars). :D

Höll mig på knivsudd dosen, vill ändå inte moffa i mig saker. Köpte det egentligen för att jag tänkte att jag skulle få mamma att testa för artros.

Jag har provat, mina kollegor är galna i det.
Verkar inte ha hjälpt mot någonting (jag ville ha hår och naglar som växte kopiöst, berätta gärna mer :)) som jag märkt men jag fick i alla fall huvudvärk (det får jag väldigt sällan annars). :D

Höll mig på knivsudd dosen, vill ändå inte moffa i mig saker. Köpte det egentligen för att jag tänkte att jag skulle få mamma att testa för artros.
Vad händer med dina kollegor då? Händer det nåt?

Vad händer med dina kollegor då? Händer det nåt?
En har artros och blir mycket bättre hävdar hon och får ont när hon slutar. Den andra har inte uppgivit några direkta effekter :). En tar kapslar men verkar inte nöjd och ska byta till pulver så jag gissar att hon inte haft ngra effekter heller (vill bli av med stela axlar tror jag). En tredje har inte sagt så mycket men jag tror hon testar.

(De gillar "sådant" dvs äter även askorbinsyra, alla har testat LCHF men en är kvar på det (fungerade bara för en), en har nu slutat med laktos och bröd (verkar lustigt nog fungera, jag är dock skeptisk, gissar att bakelser och glass försvinner naturligt med dieten. osv osv)

Jag provade för att testa om det skulle hjälpa mot min värk, vilket det påstås kunna göra.
på mig hade det ingen effekt alls.

Jag tror det beror på vad man "lider" utav.
Jag har hela mitt liv ätit balanserad kost, eller det som anses vara balanserad kost.
Jag är en stark förespråkare för att grönsaker och kött inte längre innehåller det en människa behöver, pga hur det är uppfött/odlat.
Köttet innehåller för mycket skit och omega 6, grönsakerna innehåller för lite mineraler.
Det ena pga sättet att hålla djur, det andra på sättet att hålla grönsaker.

Jag har haft kraftiga ryggproblem sen jag var 16. Jag lider av degenerativ disksjukdom, modic1,
multipla diskbråck samt uppluckrade kotor. Jag fick inte min steloperation pga att jag har svår
reumatikproblematik, som jag också haft sen jag var runt 16. Skruvskallarna skulle inte få plats och på grund utav det förvärra min ena problematik när dom hjälpte den andra.

Då började jag äta Trikems Joint, som innehåller Chondriotin, Glucosamin samt MSM.
Jag tänkte att jag hade ju ingenting att förlora. Då jag fick otroliga resultat på bara 2 dygn
och vet sen djuren att det tar flera veckor innan man får effekt utav Chondriotin och Glucosamin
så tänkte jag att det måste vara MSMen. Köpte löst MSM (Trikems också) och petade i mig
20 ml MSM och 10 ml Joint. Detta skulle ge 15g MSM och kommerinteihåg hur mycket av de andra 2.

Fick aldrig huvudvärk som man tydligen kan få, så jag behövde väl det?
Hur som, på 3! (TRE) dagar, tog jag på mig mina egna strumpor, det har jag inte kunnat på
3 år. Om jag inte tar min morgondrink med ovan nämnda mängd samt 2 MSK Äppelcidervinäger
stänger kroppen ned redan på eftermiddagen. Så just jag verkar bränna den mängden svavel
på 1,5 dygn. Jag skall fortsätta med detta för att se om resultatet blir bestående eller bara i
början. Samt ska det bli intressant och se om något hänt till nästa röntgen.

Fortsätter med Jointen (ha ha ha), hoppas väl att det skall göra något när tid har gått.
Jag tror att mineraler gör skillnad, och att människa är alldeles för "oforskad".
Jag hade samma otroliga resultat, fast på annat sätt, när jag hoppade på flugan
Magnesium. Blev av med min fruktansvärda mensvärk jag lidit av, alltid.
Förr i världen var det en diagnostiseringshjälp utav magnesiumbrist, om man hade
kraftig mensvärk. Idag får ungdomarna Diklofenac.

Äter jag långt över "av Livsmedelsverket rekommenderad dos" har jag ingen mensvärk,
sendrag, myrkryp i benen, migrän (innan 3 gånger i månaden) samt extra hjärtslag.

Äppelcidervinägern är pga att MSM smakar rent SKIT, och blandat med vinäger och nästan en
liter vatten går det.

Men alla som påstår att de har fått hjälp då? Många verkar ha fått smärtlindring, men man kan också läsa om sådana som inte har upplevt någon förändring.
Att använda dem som upplever sig ha märkt skillnad som bevis och argument för att alternativa behandlingsmetoder och kosttillskott fungerar, kallas anekdotisk evidens och är inte vetenskapligt. Precis som @Mabuse skriver så kan placebo och slumpen lika gärna ligga bakom dessa individers upplevelser! Jag blir på allvar rädd för vart samhället är på väg, när så många börjar likställa personlig erfarenhet och åsikter med fakta och vetenskap. Liksom, ska vi stänga ner alla universitet och högskolor eftersom Nisse UPPLEVER att något förhåller sig på ett visst sätt?

Att använda dem som upplever sig ha märkt skillnad som bevis och argument för att alternativa behandlingsmetoder och kosttillskott fungerar, kallas anekdotisk evidens och är inte vetenskapligt. Precis som @Mabuse skriver så kan placebo och slumpen lika gärna ligga bakom dessa individers upplevelser! Jag blir på allvar rädd för vart samhället är på väg, när så många börjar likställa personlig erfarenhet och åsikter med fakta och vetenskap. Liksom, ska vi stänga ner alla universitet och högskolor eftersom Nisse UPPLEVER att något förhåller sig på ett visst sätt?

Det är precis därför jag vill se om det visar något på röntgen.
Jag är liksom "väldokumenterad" :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
673
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama