Erfarenhet av bomfri sadel??

B

Bazooka

Min islandshäst kommer hem igen i juni (:love: )och jag behöver köpa ny sadel. Hon är lättfödd och tillhör den robusta typen, vilket innebär att hon växlar i sadelstorlek efter årstid. Jag har funderat på en bomlös sadel eftersom hon är lite svank och har dessutom kort och bredd rygg.

En sadel med bom tryckavlastar ju över en stor yta under förutsättning att den passar, men hur är det med en bomlös? Trycker den bara under ryttarens sittbensknölar? Det verkar ju inte så bra i så fall. Eller bomlösa sadlar kanske bara används till gångartsträning och "vanliga" till lite längre turer? :confused:

Jag har tittat lite på Freeform- och Barefoot-sadlar finns på denna hemsida: http://www.stallvra.com/
Några andra tips?

Tänkte för en gångs skull vara ute i god tid.
Hoppas att ni kan hjälpa mig med era erfarenheter och funderingar. :D

Sv: Erfarenhet av bomfri sadel??

Sök på forumet så hittar du massor om olika bomlösa sadlar.

Har letat en del på forumet, men inte hittat så mycket om erfarenheter av olika sadlar. Mest om att de finns, men inte hur de passar, ridegenskaper, hästars ev. förändring av beteende, hur sadeln ligger osv. osv. Det känns som om det är en viktig detalj som jag sen kan spinna vidare på när jag ska börja bestämma mig.

Kanske du kan tipsa om några ställen på forumet där detta står så blir jag jätteglad :) :)

Tack på förhand

Hoppsan :o Jag kanske inte vet riktigt hur man söker på forumet, verkar det som.

Tack tack för hjälpen :bow:

:D :D :D :D

Liknande trådar

Islandshäst Sitter i tankarna på att köpa en sadel nr 2 till min ena häst. Har en bomlös Barefoot Lexington som är underbar men ville haft en...
Svar
3
· Visningar
4 485
Senast: LisaS21
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: videnlis
·
Utrustning Jag går i tankarna och funderar på att köpa en bomlös sadel. Har kollat runt lite och det lutar åt en Barefoot Cherokee eller en...
Svar
8
· Visningar
5 123
Senast: _Eulalia_
·
Utrustning Jag köpte en bomfri sadel till min häst för det är svårt att hitta en sadel som passar henne. Nu är jag gravid och ska om några veckor...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 918
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar