Bomfri sadel på omusklad häst VARNING?

Sv: Bomfri sadel på omusklad häst VARNING?

Oj vad intressant att läsa..
Då kan det vara lite bra att jag var snål och köpte den billiga padden till bomlös free på börjes. I stället för den gele padd som hörde till. Den andra är jätta tjock, men varit rädd att den trycks ihop för mycket. Men ska be någon kolla så det är plats för ryggraden nu när jag ska sätta igång henne. Behåller jag min tjocka padd i stället.

Kan man rida 2 olika hästar i samma bomlösa sadel och bara byta padd eller bör jag köpa en bomlös sadel till?
Innan har jag hela tiden ridit utan kopparjärn i sadel. Men bör jag köpa ett sånt till sadeln? Den åker runt väldigt lätt. Nu är hon tunn modellen med bara lite manke.

Rider ni med kopparjärn eller utan?
Hur vet man att man köper rätt?

Innan jag blev gravid så red jag i den bomlösa sadeln 4 mån och var jätte nöjd. Man kommer mycket närmare hästen och den känner minsta spänning i sadeln på ett helt annat sätt.

Om du kan ha samma sadel på olika hästar beror nog på vad det är för häst och sadel du har!

Man ska inte vara snål när det gäller en pad till den bomlösa. Du kan säkert behålla fodralet men hade jag varit du så hade jag köpt ordentliga ilägg.
// Linda

Ja, han är väl rädd att bli arbetslös kanske? (Citat: "är sadelmakare och auktoriserad sadelinpassare och med i Nordiska Sadelmakarkåren")

PW skulle hellre bli arbetslös än medverka till att en enda häst fick ont i ryggen efter en konsulation han gjort.

Men vad vet jag.... jag har ju "bara" kännt honom i bekantskapskretsen i 40-45 år :angel:

Tycker själv det är jättebra att varken ge råd eller påstående om saker man inte behärskar utan överlåta det till dom som kan just DEN saken...

Sen skulle jag undra hur det stod till i skallen hos den sadelutprovare som provar ut en exakt välpassande bomsadel till en omusklad häst utan att ta hänsyn till att musklerna kommer att byggas upp och ta plats... :crazy:

PW skulle hellre bli arbetslös än medverka till att en enda häst fick ont i ryggen efter en konsulation han gjort.

Men vad vet jag.... jag har ju "bara" kännt honom i bekantskapskretsen i 40-45 år :angel:

Sen skulle jag undra hur det stod till i skallen hos den sadelutprovare som provar ut en exakt välpassande bomsadel till en omusklad häst utan att ta hänsyn till att musklerna kommer att byggas upp och ta plats... :crazy:

Åh, du är partisk i målet alltså. :grin:

Men alltså: :eek:
En sadelutprovare kan inte ta hänsyn till uppbyggnaden av muskler.
Hur muskeluppbyggande ser ut och hästens rygg ser ut när den har byggt muskler kan man inte veta på förhand. Det är oerhört individuellt.

Men alltså: :eek:
En sadelutprovare kan inte ta hänsyn till uppbyggnaden av muskler.
Hur muskeluppbyggande ser ut och hästens rygg ser ut när den har byggt muskler kan man inte veta på förhand. Det är oerhört individuellt.

En välutbildad sadelutprovare ska kunna ge en väl förutseende prognos av hur ryggen bör kunna se ut med en korrekt utformad sadel och korrekt ridning.

Annars kan man knappast kalla sej ens seende...

Sen är det upp till hästens ägare/ryttare om den vill följa dom råden eller inte...

Vilket tyvärr allt för ofta inte görs :cry:

Jag tänkte också på det här med omusklade hästar och bomlösa sadlar..
Om man provar ut en bomsadel på en omusklad häst så har man ganska snart ett stort problem när hästen börjar muskla sig, eftersom sadeln tar emot.

Min erfarenhet är långt ifrån bred men jag har aldrig sett ett så snabbt resultat och fina ryggmuskler. :)

Är det inte därför man köper en bomlös sadel, så att hästen ska kunna ha den fastän den får/tappar muskler..? Har själv ingen erfarenhet av bomlösa sadlar. Vet bara några som har bomlös sadel och tycker att de funkar fin fint. Så vet jag också att de är bekväma att rida i ;)

Har själv funderat på att köpa en bomlös sadel till min häst. Men fick mig en tankeställare av att läsa denhär tråden.
Hans ryggrad käns, men vi är på bättringsväg med både hull och muskler (Han blev väldigt sjuk i vintras och tappade både aptit och muskler, fick ju förståss vila tils an blivit frisk)
Om jag har förstått rätt så borde det inte göra så mycket att ryggraden känns lite om man har en bra sadel och pad? Så nu undrar jag om BareFoot bomlösa sadlar är bra? Har tänkt köpa en pad som fördelar vikten extra bra, kommer inte ihåg märket, men det verkade vara bra :)

Är det inte därför man köper en bomlös sadel, så att hästen ska kunna ha den fastän den får/tappar muskler..? Har själv ingen erfarenhet av bomlösa sadlar. Vet bara några som har bomlös sadel och tycker att de funkar fin fint. Så vet jag också att de är bekväma att rida i ;)

Absolut!
Jag köpte en bomlös till min häst som såg ut som en sågbock i vintras pga. dålig hästhållning hos tidigare ägare. Försiktig träning + bra hage + bra fodring + bra bomlös sadel har gett mig en häst som har den mest välmusklade rygg jag har sett (på så kort tid).

Bra pad är ett måste!! Den kostar som en billig sadel men det är den värd. (Min pad kostade nästan 2000 kr. Det syns inte att jag har använt den inläggen är helt oformade.)

En välutbildad sadelutprovare ska kunna ge en väl förutseende prognos av hur ryggen bör kunna se ut med en korrekt utformad sadel och korrekt ridning.

Annars kan man knappast kalla sej ens seende...

Nja, det där synar jag!
Ett stort problem med bomsadlar är att hästar ändras oroligt mycket men det gör inte sadeln. Jag har själv varit med om sadlar som inte passar när hästen har vinterpäls te.x
Sommarhullet gör sitt till, när hästen gått ned i muskelmassa efter en tids vila passar inte sadeln....

Tyvärr är det plånboken som många gånger för styra val av sadel. Så har det sett ut för mig också. Ändå har jag haft "tur" och haft hyffsat passande sadlar till mina tidigare hästar.

När jag skulle välja sadel till min häst var jag i kontakt med två sadelutprovare som vägrade prova ut bomsadel till min häst pga att den såg ut som en sågbock (inga muskler, ingen kondis). "Markarbeta och bygg upp hästen så hörs vi om ett halvår!" var beskedet jag fick. Sen började jag göra efterforskningar om bomlösa sadlar.
Det kändes kul och underbart att kunna lägga 15 000 + på en sadel som passade hästen när den saknade muskler och som passar hästen nu när hon är som en skinnsoffa. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Detta är ett tillägg till ovanstående: Lika bra att lägga till detta för undvikande av Buke-giljotinen: Jag har varvat lätt ridning med markarbete (+ bra foder, mycket utevistelse i stor kuperad terräng), men det kändes viktigt att komma igång med ridningen också, men jag har givetvis gått varsamt fram.)

Till dig och foraenirotippex:

Jag köpte min bomlösa av den anledningen :D Var trött på att köpa ny sadel varje gång han vilade. Min pad kostade också runt 2000 kr (om inte mer, minns inte exakt)

Saken är också den att min häst gärna musklar sig snett, då han går snett. En vanlig bom kan hindra hans rörelsemönster. Han arbetas ju självklart mot jämnare muskler, men han kan inte heller ha för jämna muskler då han går snett.

Min pad kostade också runt 2000 kr (om inte mer, minns inte exakt)

.

Det gjorde min med! Den är värd varenda krona. Syns inte att jag ridit i den alls. (Förutom lite hår).
Jag skrattade lite åt det, min första sadel till min första häst var en begagnad lågpris sadel som kostade 500 kr (för ca 18 år sedan).

När jag skulle välja sadel till min häst var jag i kontakt med två sadelutprovare som vägrade prova ut bomsadel till min häst pga att den såg ut som en sågbock (inga muskler, ingen kondis). "Markarbeta och bygg upp hästen så hörs vi om ett halvår!" var beskedet jag fick.

Titta där ja....
Det var hela 2, ! ! !, seriösa välutbildade sadelutprovare ! ! !

Precis vad jag menade med att seriösa sadelutprovare som tar ansvar för att HÄSTENS väl går först.....

Känner mej helt lugn med min bomfria nu.. Men eftersom någon varnade för padden till Freemax med gelè inlägg undrar jag vilka andra som passar.

Har nu padden till Börjes billiga bomlösa sadel Free. Den är jätte tjock och verkar bra.

Är koppjärnen sämre eller bättre att rida med?

Titta där ja....
Det var hela 2, ! ! !, seriösa välutbildade sadelutprovare ! ! !

Precis vad jag menade med att seriösa sadelutprovare som tar ansvar för att HÄSTENS väl går först.....

ja det får man verkligen hoppas att de gör. Det ska väl också läggas till att de sadelutprovarna endast arbetade med bomsadlar och saknade erfarenhet av bomlöst.

ALLA paddar, oavsett var man köper dom som NYA kostar < 1000:- är alla likadana.

Materialet går alltid att trycka ihop tills det bara blir ca 0.5-1 mm tjockt och det kan ta upp till 15 minuter innan det återgått till ursprungstjockleken.

HAF-padden och andra paddar folk har köpt som legat i priklassen mellan 1 500 - 2 500:- beter sej på ett helt annat vis.
Dom går inte att trycka ihop så det blir < 25-30 mm tjcokt. Dessutom återgår dom till nromal tjocklek inom 30-60 sekunder.....

Absolut det VIKTIGASTE, och det man ska lägga pengar på, är padden.

Men som tur är så brukar det gå att hitta begagnade kvalitetspaddar att hitta med lite letande...

Alltså bör du tänka så här:
Freemax och häst med dåligt utvecklade ryggmuskler så tornutskotten stycker upp = D Y R kvalitetspadd

Freemax och häst med väl utvecklade ryggmuskler där tornutskotten ligger som i en djup fåra utmed ryggen = Då duger nog deras gelpadd om den absolut INTE nuddar tornutskotten.....

Dessa alternativ tror jag dom flesta seriösa bomlösa användare håller med mej om....

Har du som läser detta inlägg ingen Fremax kan det bytas ut mot ALLA typer av bomlösa sadlar som har paneler/bossor på undersidan.

Har du en s.k. soffkuddemodell är det extremt viktigt att du har en kvalitetspadd då risken för att skada tornutskotten, om man lägger tryck på dom , är mycket mycket stor.....

Tack för all informationen... Finns det någon bra padd som ni kan rekommendera? Någon hemsida? Ska kolla beg nu med en gång och se om jag hittar någon...

Det viktigaste är iläggen som finns i paden. Skito equalizer är dyra men oslagbara. Mina äldsta är från 1999 och används fortfarande.
Vad man vill ha för fodral till iläggen är en smaksak. Jag använder Skito medan vissa andra inte gillar den utan har HAF-pad med Skitoilägg.
// Linda

Jag har sytt fickor i bomull som jag sytt fast på undersidorna på en del av mina vanliga schabrak som jag lägger iläggen i.
Då kan jag ha mina vanliga schabrak i roliga färger...

Vad har du för ilägg till dina schabrak då? :)

Skulle nämligen vilja köpa Freemaxen, men vill kunna variera med olika schabrak... Vad som lockar mest då är att göra som du och sy fickor. Går det att köpa endast bra ilägg någonstans, utan fodralet?
Är det Skito som gäller??

Sadeln ska ligga på en nordsvensk med hyffsat musklad, rund rygg.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 115
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästvård - Tror att jag lade detta i fel kategori, kan admin flytta i så fall till rätt kategori. Tack :) - Nu är det så att min bekant har en...
Svar
10
· Visningar
1 683
Senast: Centaur
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama