Sv: ere bra!

Om sadeln passar hästen i övrigt så är det det. Men en "vanlig" syntetsadel har en hård bom, precis som en lädersadel, så det är inget magiskt med dem på så sätt.

Däremot brukar stoppningen i en syntetsadel forma sig snabbare efter hästen än i en lädersadel, men passar inte bommen så är den lika dålig som vilken sadel som helst.

Enligt vissa forskare så är en sadel med LUFTSTOPPNING det bästa för hästryggen.....

Bara sadeln passar så spelar det nog inte så stor roll vad det är för sadel....

Just att det är en syntetsadel spelar ingen större roll. En sadel som passar hästen och ryttaren med bra stötdämpande stoppning är bra för en känslig rygg.

Problemet med syntetsadlarna är att de har väldigt smala bossor, vilket kan göra ont på en häst med känslig rygg om ryttaren är för tung.

Min ridlärare sa när min syster skulle köpa sadel att aldrig köpa sadel med luftstoppning....hon tyckte dom inte alls dom var bra.
Fast jag har ingenaning jag lyssnade inte så mkt på dem när dom snackade.

Har i stort sett bara hört bra om luftstoppning (cair då, inte flair) funderar själv på att skaffa en sådan. Sen kan man ju fråga sig vad man gör när garantin på stoppningen gått ut, vad kostar de att "stoppa om"...?

Diabolical_Kitten skrev:
Problemet med syntetsadlarna är att de har väldigt smala bossor, vilket kan göra ont på en häst med känslig rygg om ryttaren är för tung.

Menar du att alla syntetsadlar skulle ha smala bossor? Om jag inte har helt fel för mig har vissa kilbossor, vilket ju knappast kan anses ge smal anläggningsyta. Nu föredrar jag personligen rundbossor om jag ska ha bomsadel, men visst finns väl t ex Wintec med kilbossor?

Alla syntetsadlar (av kända tillverkare) har smalare bossor än vad (kvalitets)lädersadlar har. Nu pratar jag om de större märkena som Wintec, Griffin och Horsesaver. Bara för att en sadel har kilbossor betyder det inte att anläggningsytan är bred! De flesta kilbossorna är bredare baktill, men för att anläggningsytan ska räknas som bred ska den vara minst 8-9cm mitt under sätet. Horsesaver har 4-5cm, Griffin har 6 cm om jag inte minns helt fel, kommer inte ihåg exakt vad Wintec har men det var knappast 9 cm på det smalaste stället. Kan ju jämföras med Passier (11), Globus (11-12), Lemetex (10), Albion (10). Nån centimeter kanske inte tros vara mycket men det är det...

Kan ju också informera dig om att om att kilbossor inte är bredare än rundbossor, utan oftast är de precis lika breda. Det skiljer sig isf mellan märkena, men inte inom märket.

Så skönt att du kan informera mig om det...

Jämförde man min Kieffer Master (eller det kanske inte räknas som något kvalitetssadel i din värld?) med Isabellen från Wintec var det ingen/marginell (mm-stor) skillnad mellan anläggningsytorna. Skulle nog vilja påstå att anläggningsytan också har med omstoppning etc att göra, en klåpare kan fördärva en hyfsad anläggningsyta till minimal.

Vet inte vad du har för referensmaterial, men min dressyrsadel med rundbossor hade betydligt mindre anläggningsyta än min dressyrsadel med kilbossor. Det var därför jag köpte den med rundbossor. Efter en hel del jämförande mellan märken, modeller och typer.

Kieffer var förr smalare men har de senaste åren fått bredare bossor men jag har jämfört nyare och Wintec är inte lika brett som Kieffer.
En omstoppning kan i vissa fall korta eller länga en sadel (det ska inte göras, men vissa gör det ändå) med nån centimeter men bossorna kan inte göras smalare.

Mindre anläggningsyta: hurdå? Är den kortare eller är den smalare under bossorna? Om jag antar att du ahr en Isabell som dressyrsadel och de är extremt långa. Alla kilbossor är inte så långa.
Vad jag har som referensmaterial? Sadlar! Gå du in i en affär med många sadlar och hur breda bossorna är så f¨r du se att syntetsadlarna är smalare.

Nu vet inte jag hur du menar med mindre anläggningsyta, men om du dessutom menar kortare kan jag lova att de kortaste sadlarna som finns på marknaden idag har kilbossor. Albion är nog kortast, följt av Globus, sedan Arabian/L&R och sedan FB.

Självklart kan en omstoppning som är helt åt helsike fel göra att anläggningsytan minskar! Det är ju inte SÅ ovanligt... Bossorna stoppas för hårt och onyanserat vilket gör att det lägger sig en "sträng" mot hästen, resterande bossa når inte ner och utgör alltså ingen anläggningsyta. Bl a Zaldi har inte sällan redan som nya taskig stoppning om man tittar till detta fenomen. När/om stoppningen sätter sig kommer större yta av bossan ner mot hästen och anläggningsytan blir större.

Med termen "mindre anläggninsyta " avser jag ytan som ligger mot hästen och fördelar ryttar- och egenvikt.

Det är idag sällsynt med rundbossor (tyvärr), därför tänker jag inte ge mig in i diskussionen huvudvida kilbossat är kortare än rundbossat vad gäller marknadens nyare sadlar. Ändå hävdar jag med en dåres envishet fprtfarande att kilbossor har större anläggningsyta än rundbossor.

Kilbossor 'r inte generellt bredare eller längre, det beror på vilka märken du jämför.

Men anläggningsytan varierar ju hur hästen ser ut.
Var är din Kieffer och Wintec likadana under bossan? Isabellen är smalare under sätet. Sen så blir bossorna oftast bredare längre bak, men det jag snackar om är bossor mitt under sätet.

Jag har ALDRIG sett en sadel varit stoppad på det viset du beskriver. Om ryttaren dessutom väger något tryckts stoppningen ihop också.

Vid nya sadlar är det inte alltid så att anläggningsytan blir större, de Zaldi du ahr sett kanske är så, men alla nya sadlar jag har ridit i har legat an längs hela bossan på bredden, sen om den inte ligger an hela vägen på längden behövs inte alltid. Det är det som kallas en välanpassad sadel.

Rundbossor är ju inte alls så himla ovanligt.... Stubben, Passier, Prestige, Zaldi, Pessoa, Lemetex, Frank Baines, Cliff Barnsby, Röösli, Jaguar, Equipe, Amerigo, Harry Dabbs, Dominus för att nämna några märken som har det...

Kan ju säga att min Horsesaver sadel INTE har endast 4-5 cm mitt under.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 847
Senast: Silje
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna