Era tankar om hästar med tidigare kotledsinflammation.

ika77

Trådstartare
Hej alla kära bukare!
Nu behöver jag bolla lite tankar med er och gärna höra era åsikter om detta.
Jag har nu ett 5-årigt hbl-sto hemma sen en kort tid tillbaka. En mycket trevlig häst på alla sätt och vis.
Har henne på foder nu, men får köpa henne senare om jag vill.

Hon är som sagt 5 år, har haft en kotledsinflammation tidigare.
I julas har jag för mig. Exakt vad som den uppkom av ju såklart svårt att veta. Mern hon blev helt återställd och friskförklarad av veterinär.

Har även haft en framhov som var mindre än den andra. Nu är den utväxt och de är nu lika stora.
(Är det bockhov det heter?)

Jag tycker det är lite konstigt att hon fick kotledsinflammation när hon var så ung? För jag har inte fått känslan av att hon har ridits överdrivet mycket/ hårt och att det därav kan vara nån form av överansträngning.
Fel utrustning eller felridning kanske..

Mina frågor och funderingar:

- Kan bockhov ge upphov till kotledsinflammation? Jag tänker då främst 'felbelastning' i frambenen kanske?

- Kan en sådan hov ( som numera är normal) ge fortsatt risk för framtida kotledsinflammationer även om vinklar och annat är korrekta?

- Är det dumt att köpa hästen, oavsett till VÄLDIGT reducerat pris tack vare detta?

- Hur stor är risken för ytterligare kotledsinflammationer?

- Om jag rider henne normalt nu så att hon är fullt igångsatt och rids fullt ut i alla discipliner fram till jul och det inte visar något ytterligare, tror ni att hon kan ses som 'säker' då?

Jag vet inte särskilt mycket om just kotledsinflammationer, mer än vad jag läst mig till. Har aldrig råkat ut för det själv.

Så vad anser ni om detta?
Är det en häst att satsa på? Nu ska jag inte ha nån tävlingshäst utan mer fritidshäst och en vän att ha trevligt tillsammans med.
Men självklart vill jag ju köpa en 'hel' häst... :crazy:

Tack för att ni tar er tid.

Senast ändrad:
Sv: Era tankar om hästar med tidigare kotledsinflammation.

Snabbt: kotledsinflamation kan uppkomma secundärt av en så enkel sak som den promär kotledsvriktning. Kotledsinflammation brukar inte återkomma så länge belastningen tas upp i benets styvaste riktning. Med benets styvaste riktning menas att belastningen tas upp i hela benets leder utan att lederna bryts (bakåt/framåt eller i sidled) i negativ belastning.

Bockhov har alltid sin primära orsak till ett trauma i senapparaturen så vida individen är verkad i fysiologisk balans.

Båda problemen verkar man dock ha fått bukt på när det gäller "din häst" så jag skulle rekomendera köp.

P.S. Tänk på att man aldrig kan köpa en hel häst, bara en häst där man själv har insikten om individens svagaste punkt.

Lycka till!!

Jag tycker du har väldigt bra ifrågasättningar om kotledsinflamation, vilket jag tycker är en bra förutsättning för att slippa få kotledsinflamationer. Dock så finns det vissa saker som man inte kan påverka själva utan som hästen själva har orsakat.
En häst kan få det av många olika orsaker. Det man kanske ska tänka på är att ta plåtar på benen (om man ska köpa en häst) så att man ser att de är rena och fina och utan pålagringar (som i sin tur kan ge inflamationer).

Jag har själva en häst som har en mindre hov och som är lite mer upprätt, har dock blivit mkt bättre sedan jag fick henne, orsaken till hoven är dock för lång för att jag ska orka dra den. Har haft hon i 2 år och (hon är 5 år nu) och har inga problem.

Är du nervös för att hon har "svaga" ben så ut och skritta på fast underlag, det bygger upp sener och ligament.

Tack till er båda för mycket bra svar. :bow:
Nu blev jag lite bättre till mods ang. detta för jag älskar verkligen hästen av hela mitt hjärta.
Så då kanske vi får många fina år tillsammans då förhoppningsvis.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 984
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka