Era största läsupplevelser

Sv: Era största läsupplevelser

KL

Johanne Hildebrands serie Sagan om Valhalla: Freja, Idun och Saga.

Jag läste i ett sträck, kastades tillbaks ca 4000 år i tiden, blev besatt och gick ut i skogen och satte mig på ett gravröse och ville verkligen inte vara kvar på 2000-talet.

Den hade jag nästan glömt! Har inte läst alla tre tyvärr men jag har två av dem tror jag. Det får nog bli till att sätta upp dem på listan :)

*kl*

Lycka till av Dave Baldacci är nog den boken som har varit min största läsupplevelse. Jag vet i te riktigt vad det är med den, för den är egentligen rätt vanlig, men jag försvinner in i den och blir helt tagen varje gång jag läser den.

men JA, nu påminde du mig om en bok som jag faktiskt inte vet varför jag älskade så mycket.

men den här:

valarnas-sang.jpg

älskade jag som tonåring. den gick rakt in i hjärtat.

Åh, den storyn påminner lite om "Shelter" av Frances Greenslade som jag läste tidigare i år. Också en minnesvärd och bra bok!

Gräset är mörkare på andra sidan av Kaj Korkea-Aho. Handlar om ett gäng unga vuxna som återförenas i sin hemby och allt möjligt händer. Gillar den delvis för att den utspelar sig i samma landskap som jag bor i, men framförallt för språket och flytet i texten.
951523297X.jpg

Enzo och konsten att köra fort i regn av Garth Stein. Skriven ur en hunds perspektiv, så fin och sorglig.
9173513059.jpg

När duvorna försvann av Sofi Oksanen. Bra skriven och känns realistisk, men man är hela tiden på helspänn och väntar att något hemskt ska hända när man läser den.
9100138525.jpg

The Casual Vacancy av J.K. Rowling (den svenska översättningen heter Den tomma stolen, men jag läste den på engelska). Den går ganska långsamt framåt och det är många personer att hålla reda på, men den är bra skriven och man fastnar verkligen i historien och i personernas liv.
140870420X.jpg

Sagan om ringen-trilogin läste jag på inrådan av min pappa för första gången när jag var typ 11-12 år (1998-1999; innan filhysterin mao). Efter att ha tagit mig igenom det inledande mycket sega kapitlet var jag fast och jag skulle vilja säga att mitt liv förändrades p.g.a. böckerna. Bland annat hittade jag min första stora kärlek tack vare ett gemensamt LOTR-intresse (en delvis olycklig historia förvisso) samt åkte på lajv några år senare vilket var riktigt häftigt. Har inte kontakt med den världen eller de vännerna längre, men det ljusade definitivt upp mina annars rätt mörka tonår.

Bra tråd med många lästips!

Vingklippt ängel av Berny Pålsson. Skäms nästan idag, men när jag läste den så var det som svaret på allt som jag känt under väldigt lång tid.

Då kan jag lätt skämmas med dig. Den boken hjälpte mig inse att jag var psykiskt sjuk när jag var i 16 -års åldern.

Har nyligen läst Döden på jobbet av Elinor Torp, och jag blev så illa berörd av den boken. Satt med gråten i halsen hela tiden och läste ut den på en kväll.

Nej men jag vill inte skriva ut det och sabba för nån annan. Men det är många saker som inte går ihop, hon har verkligen inte fått med tillräckligt många regler för magin för att det ska hålla hela vägen. Och många saker är bara så orimliga att det blir tramsigt (tycker jag).

Jag har alltså älskat de här böckerna mest av allt men jag gillar inte plot holes så vid senaste genomläsningen blev jag rätt besviken. Men det är ju en väldigt fin stämning i böckerna :)

Håller med dig där :) Mängder av plot holes. Men jag kommer ändå allid vara ett Potterhead :love: Tror de flesta fans över en viss ålder är medvetna om allt som.inte stämmer, och det skämtas rätt friskt om det bland fansen :) Ett exempel är hur snälla bröder Fred och George är som under alla år såg på marodörkartan att Ron sov i samma säng som en annan man (vill inte spoila, men ni vet vad jag menar ;)), men inte sa något om det.

Harry Potter kommer jag nog läsa igenom många gånger till! Böcker får mig sällan att gråta, men två gånger i den sista boken grät jag som ett barn. Man lever sig in i boken på något vis. Jag läser dock helst på svenska, även om jag har varit igenom dem några gånger på engelska också, men den svenska översättningen är tyvärr bedrövlig.

Sedan håller jag med om flyga drake och tusen strålande solar. Narnia levde jag mig helt in i som barn och kunde inte tro att jag någonsin skulle få läsa något så bra igen.

Om man vägar nämna skräplitteratur här så var jag helt fast i Isfolket-serien för några år sedan.

Haha ja, det är en rätt märklig miss. Men jag säger bara polyjuice potion. ÅÅÅÅÅH så mycket fel det blir.

Delvis KL

Åh gud, vad subjektiv en läsupplevelse är. Jag tyckte att En halv gul sol hade otroligt överdrivna och nästan lite platta personporträtt :o. Satt mest och irriterade mig på dem under läsningen och fann boken inte alls njutbar.

Min lista (som behöver kompletteras):

images

hisdarkmaterials.jpg

We-were-the-mulvaneys.jpg

oates-joyce-carol-little-bird-of-heaven.jpg

COV_ML_plotbook_11-12-04.jpg

Indignation.jpg

Illusionisten.jpg

9789170281891.jpg

Senast ändrad:

Just från min tonårstid kommer jag ihåg boken "Svenne" av Per Nilsson väldigt väl, handlar om hur sverige omvandlas till en invandrarfientlig stat med i princip inbördeskrig.
Skulle gärna läsa om den idag för att se om jag tycker den är lika bra

Givetvis är det subjektivt hur bra en bok är, vad skulle det annars vara? ;)

Åh, jag gillade verkligen den mörka materian när jag läste den. Sen såg jag Guldkompassen som film (och jag tyckte den var så bedrövligt dålig!) och nu har jag väldigt svårt att läsa den utan att se filmen framför mig

En man som heter Ove samt Mormor hälsar och säger förlåt, båda skrivna av Fredrik Backman. Läste ut båda böckerna samma dag som jag började läsa dem. Var helt fast och skrattade högt, grät floder och ville läsa så fort som möjligt samtidigt som jag inte ville att det skulle ta slut. Absolut bästa böckerna jag någonsin läst.

kl

Harry Potter, helt klart :D Utan tvekan de böcker jag har läst flest gånger, har helt tappat räkningen på hur många gånger jag läst dem både på engelska och svenska.

Mmm sant, jag blir dock lite skriven på nästan just i gul sol-fallet :p. Samtidigt finns ju en idé om en typ av litteraturkanon, och det är ju inte omöjligt att förstå argumenten för en sådan. Om inte skaffar man ju sig gemensamma referenser (och kanske bryderier) om alla tvingas igenom ex antal standardverk.

Senast ändrad:

Hänger inte riktigt med faktiskt, men det gör inte inget! :)

Och efter att ha läst igenom böckerna kan ju jag också sälla mig till Harry Potter-skaran. Hur kunde jag glömma en så viktig sak? :D

Trilogin om Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset

Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs

Janne min vän av Peter Pohl

De galnas hus av Karin Fossum

Hummelhonung av Torgny Lindgren

det sammanfattar rätt väl:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar