Era största läsupplevelser

Sv: Era största läsupplevelser

*kl*

The Hunger Games! Äääälskar böckerna så mycket att jag inte vågar se filmerna:o.

Illusionisten.jpg

Åh jag var osäker på om jag skulle ta med den här på min lista, den gav definitivt en läsupplevelse (även om jag är lite små-irriterad/förvirrad över slutet). Men definitivt en bok som fastar i minnet!

Se INTE filmerna! Jag varnar dig, blev väldigt besviken! :mad:

Och jag säger tvärt om. Streckläste trilogin och har sett första filmen, ska se andra snart. Det va mest småsaker som inte spelade så stor roll. Fast jag har dåligt minne mellan bok / film kanske? :p
Iallafall en fruktansvärt bra bok och sånt vill jag ha mera utav!

Sen är jag väldigt svag för Nicholas Sparks. Hans böcker har sån värme och sliter verkligen mig mitt itu. Jag gillar inte böcker som bara är tragiska och sorgliga. Det måste finnas skratt, värme och lycka också. Hans böcker har allt enligt mig.

Nicholas Sparks glömde jag, hans böcker är ju jättefina! :)

Det jag är "rädd" för med böckerna är att varför hungerspelen helt enkelt finns tappas bort. Det verkar iaf så när jag läste en rescension på Catching Fire. Rescensenten skrev att Hungerspelen var det enda det fattiga folket hade kvar att roa sig med. Say what liksom?? Han gnällde även på att det tog tid innan själva spelen kom igång i filmen. Han kommer mao bli såååå besviken på sista filmen. Som ev kommer att bli två filmer? Vilket också stör mig.

Ja de e klart. Då förstår jag bättre :)
Jag är dock alldeles för nyfiken för att låta bli ^^

Jag brukar se filmer före jag läser böckerna just för att inte bli besviken på filmen.
Var på hunger night på natten mellan tisdag och onsdag när de släppte premiären på catching fire efter att vi fick se första, jag älskar de filmerna och ser fram emot när nästa kommer ut om ett år! jobbigt med cliff-hangers :D
Just nu läser jag första boken och kommer sen läsa catching fire men jag tänker inte läsa mockingjay förrän jag sett filmen tror jag, eller så gör jag det för jag vill veta vad som hände med Peeta!

kl

Harry Potter-böckerna utan tvekan. Började läsa dem när jag var ca 9-10 år och de öppnade upp en helt ny värld.

En liten kärlekssång av Michelle Magorian, är en av de finaste kärleksberättelserna jag har läst. Helt klart läsvärd!

:)

Input: Hunger Games skulle jag väldigt gärna vilja läsa, men vågar inte göra det förrän jag har sett alla filmerna. Har både sett första och andra filmen och de är verkligen bra!

Mina är "Inte som andra döttrar" av Nancy Spungen
och "Väktare" av Koontz.

Inte så litterärt fantastiskt kanske men böcker som jag har läst om och om igen. Den första var dock många år sen jag läste.

*kl*

The Hunger Games! Äääälskar böckerna så mycket att jag inte vågar se filmerna:o.

Jag måste säga att jag var "nöjd" med hur de översatt boken till film, jag satt inte och störde mig på något, lite bortfall får man ju räkna med. Jag tycker också att bakgrunden till hungerspelen presenteras flera gånger :) Har sett bägge filmerna! :)

Men iallafall, i min lista finns:

The Hunger Games - trilogin
Skynda att älska - Alex Schulman. Som jag grät! Såg på mitt liv med nytt ljus när jag läst ut den boken. Helt otrolig!

...sen finns det en bok jag letat efter sååå länge! Kommer knappt ihåg vad den handlar om men minns att jag älskade den när jag var 11 år (det var dock ingen barnbok så vitt jag minns). Det var en häck vid ett hus (tror jag) och bakom den fanns det något typ av monster (vill minnas att det var någon typ av hunddjur, spöken och gastar typ) som under nätterna försökte ta sig över till andra sidan. Den stora "invasionen" kommer ske på Allhelgonaaftonen (alt hubertusdagen 3 nov) och det är det som boken snurrar runt. Ingen verkar veta vilken bok det är, men den är på min all time love-list.

Kl

En komikers uppväxt-trilogin av Gardell skrattade och grät om vartannat och tyckte den var helt fantastisk och kunde inte lägga ifrån mig böckerna

A-6171: ett judiskt levnadsöde, grät mig igenom och blev oerhört berörd och kommer ihåg känslan än idag

Panzer commander, jag kommer ihåg en stark läsupplevelse men jag kan inte sätta fingret på vad för känsla ändå läser jag i den varje gång jag besöker pappa

Och självklart Harry Potter :)

kl

Min största läsupplevelse var/är nog Stolthet & Fördom av Jane Austen. Mycket beror säkert på hur besatt jag var av filmen (från 2004) innan jag först fick tag i boken, men efter det det... Jäklar så fast jag är. Läser boken säkert 3 gånger på engelska och någon gång på svenska om året. Och jag läste den ju inte för första gången i år om vi säger så... haha. Äger 4 exemplar av boken "bara för att".. Bra att ha i reserv kanske? ;) Älskar den diskreta humorn och replikerna, och karaktärerna! Nåja, de flesta av dem i alla fall. ;)

kl

Min största läsupplevelse hittills stavas Jeanette Winterson :love:
Ska jag plocka ut några titlar av det jag läst hittills av henne är det dessa som har varit mest fantastiska och svindlande och underbara:
Vintergatan går genom magen, Tyngd, Apelsiner är inte den enda frukten, Varför vara lycklig när du kan vara normal?, Stengudarna, Fyrväktaren

Jag känner verkligen igen barnboken, men kan inte heller placera den. Ett tips kan vara att skicka en förfrågan till fråga bibliotekarien på DN och se om du kan få någon hjälp med att lista ut titeln :)

Och på tal om barnböcker så läste jag Önskehäxan för sisådär 19 år sedan och älskade den! Det var en av mina absoluta favoritböcker och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag läst den, men det lustiga är att jag alltid har läst fel på namnet på katten som figurerar i boken. Så min katt är döpt efter vad jag trodde att katten i boken heter, men som den inte alls heter :D Och eftersom katten fortfarande är i livet blir jag lite påmind om denna fantastiska bok nästan varje dag :)

Jag känner verkligen igen barnboken, men kan inte heller placera den. Ett tips kan vara att skicka en förfrågan till fråga bibliotekarien på DN och se om du kan få någon hjälp med att lista ut titeln :)

Åh, tack för tipset! :bow::love: Har frågat på alla bibliotek jag besökt men folk står som frågetecken :p Ska skicka iväg en förfrågan bums!!

En liten kärlekssång av Michelle Magorian, är en av de finaste kärleksberättelserna jag har läst. Helt klart läsvärd!

Jag hör egentligen inte till "ungdom" längre, men detta är fortfarande en av mina absolut största läsupplevelser. Den enda boken som jag känt riktig saknad över att läsa sista bladet i - och den enda boken som jag efter att ha läst ut sista sidan direkt börjat om på första igen. :p

Jag överlevde av Mietek Grocher.
Så vidrig handling men så välskriven, gripande och bara så fruktansvärt bra.

Out of topic. Var på en föreläsning med honom förra julen. Köpte boken och har fortfarande inte orkat läsa den känslomässigt... Misstänker att den är lika tung som föreläsningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka