Era största läsupplevelser

Sv: Era största läsupplevelser

kl

Jag saknar dig, jag saknar dig - Peter Pohl & Kinna Gieth
som några nämnt tidigare, en fantastiskt bok som jag grinade till

Flickan från ovan - Alice Sebold
Också riktigt bra bok som sätter sig och vägrar släppa taget

En blomma i Afrikas öken - Waris Dirie
Läste boken när jag var tonåring och jag blev så ledsen över hur världen ser ut

Jag läste väldigt mycket som tonåring och det var många böcker som berörde, tyvärr kommer jag inte ihåg alls många:(

Sagan om Klanen Otori - Lian Hearn (fem böcker)
Riktigt bra serie som jag sträckläste under en kort period. Jag vet inte varför den berörde mig men det kan mycket väl ha varit språket, böckerna var väldigt annorlunda mot det jag läst tidigare

KL

Jag läste Tomorrow-serien av John Marsden flera gånger under min tonårstid, både på svenska och engelska. Det är sju böcker om jag kommer ihåg rätt och den första heter Tomorrow, when the war began.

Jag var totalt head over heels.

Åh jag älskade dem!! Tyckte det var bästa böckerna nånsin.

Kan inte förstå förresten att jag glömde nämna de fantastiska böckerna om syskonen Baudelaire. ÄLSKAR hela den serien :love:

KL

Jag läste Tomorrow-serien av John Marsden flera gånger under min tonårstid, både på svenska och engelska. Det är sju böcker om jag kommer ihåg rätt och den första heter Tomorrow, when the war began.

Åh, de är helt underbara! Den första boken filmatiserades för några år sedan och även om den definitivt kunde varit bättre så var det en härlig flashback till när jag först läste böckerna.

*kl*

Först på listan:

- Harry potter, always and forever
- Vingklippt ängel
- House of night - P.c cast + Kristen cast
En serie jag följt i nu 12 böcker och sällan har jag skrattat och gråtit så mycket. Nya fantastiska karaktärer och inte de vanliga stereotyperna, en vampyrserie som man inte alls kan förutse. Helt galet så bra den är!

Just ja! Kom det nånsin nån mer film eller är det på gång i framtiden?

Håller med! Var den första boken jag tänkte på när jag såg rubriken.
Jag levde mej verkligen in i den boken, var väääldigt spännande på vissa ställen. Men inte heller någon favoritbok för mej.

kl* definitivt inte den största men den absolut roligaste, Härsken på ringen:D

För mig dyker det mest upp minnen av känslor och fragment av historier när jag försöker komma på vilka böcker som har berört mig mest.

Jag vet att det fanns en bok som handlade om en tjej som bodde i Jugoslavien under kriget som jag fastnade väldigt för. Och en hästbok om en tjej som sköter en häst och blir kär (eller utnyttjad?) i/av en kille och får fly därifrån.

Sagan om Belgarion öppnade en helt ny värld för mig, jag var helt fast i böckerna och levde med karaktärerna.

Jag saknar dig, jag saknar dig var hemsk! Åh vad ont det gjorde att läsa den...

Skuggserien var en favorit hos mig också, och Agnes Cecilia. Lite obehagliga men spännande och en helt annan värld än den jag levde i.

Nä, nu måste jag googla lite böcker för att minnas tillbaka :)

KL

Men skojja inte! Jag fick den första boken med i ett happy meal på donken för en massa år sen. Sen var jag fast! Har läst serien flera ggr om o har sparat böckerna haha.

Mörka tornet - Stephen King.
Framförallt första och fjärde boken. Och slutet på sista.
Och givetvis, dikten som inspirerat boken! Childe Roland to the Dark Tower Came av Robert Browning.
Både böckerna och dikten får mig att tänka på meningslösheten i att begå självmord (det börjar ändå om igen). Ja, jag är/var suicidal.

1984 - George Orwell.
Klassiker. Skämmer skiten ur mig och väcker tankar om samhället och individen.

Processen och Förvandlingen - Franz Kafka.
Klassiker, igen. Jag är överförtjust i Kafkas berättelser, men just de här två har en särskild plats i mitt bokhjärta och -hjärna. De ligger och maler i bakgrunden hela tiden, hur vet man vad som är verkligt och inte?

Sen är jag väldigt förtjust i rysk 1800-talslitteratur (ja, jag är konstig :p). Men det spar vi till en annan gång.

Men skojja inte! Jag fick den första boken med i ett happy meal på donken för en massa år sen. Sen var jag fast! Har läst serien flera ggr om o har sparat böckerna haha.

Samma här :D läste första boken och sen tog det flera år innan jag letade upp dom andra, men sen var jag fast!

Sen är jag väldigt förtjust i rysk 1800-talslitteratur (ja, jag är konstig :p). Men det spar vi till en annan gång.

I så fall är jag också konstig, Brott och straff är i alla fall en av mina största läsupplevelser :love:

kl

Instämmer i Harry Potter-kören. Har aldrig, varken förr eller senare, slukat böcker på det sättet jag slukade böckerna i den serien.

En halv gul sol gjorde också ett väldigt starkt intryck på mig. Fick en helt ny förståelse för krigets fasor.

Djurfarmen av Orwell är en annan berättelse jag aldrig kommer att glömma, den är fantastiskt skickligt gjord.

Kl
Jag läste massor som barn men den första som jag riktigt fastnade i och läste om och om igen under flera års tid var "värsta bästa vänner" handlar om två unga tjejer med ätstörningar. Otroligt gripande. Grät lika mycket varje gång.

Harry Potter är ju en klass för sig.

Sen är jag väldigt svag för Nicholas Sparks. Hans böcker har sån värme och sliter verkligen mig mitt itu. Jag gillar inte böcker som bara är tragiska och sorgliga. Det måste finnas skratt, värme och lycka också. Hans böcker har allt enligt mig.

Kl.

Harry Potter! kommer läsa de böckerna tills sidorna ramlar ut och då kommer jag köpa ny och läsa tills de sidorna ramlar ut. Jag är ingen läs-person men Harry Potter kan jag lätt läsa flera gånger, både svenska och engelska!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka