Era största läsupplevelser

Sv: Era största läsupplevelser

Hela serien om Deverry utav Katharine Kerr. Varje gång jag var tvungen att lägga ifrån mig dem infann sig en sorg över att måsta pausa världen man var så inne i. Det var en lång tid då jag i princip bara läste böcker och det tog ett tag innan jag "repat" mig efteråt. Precis min typ utav drömvärld!

Kl
"Boken om Birthe" älskade jag som tonåring och tycker att den håller i sig än idag. Skriven av Max Lundgren.
Den senaste biografin på Freddie Mercury skriven av Lesley Anne Jones tyckte jag var den bästa biografin jag någonsin läst. Den kunde jag inte lägga ifrån mig.

Senast ändrad:

Harry Potter! Loved them och skulle lätt kunna läsa om alla igen. Jag läste oavbrutet så fort en ny bok släpptes.

Åh vad jag minns att jag älskade de böckerna, och ändå har jag inte läst om dem. Nu har jag nog råd att köpa dem så det får jag göra!

De sista åren så kan jag inte minnas att jag fastnat så för nån särskild bok. Jag läser nästan bara sånt jag vet att jag tycker om, så det är ovanligt att jag tycker något sticker ut, både upp och ner.

Men när jag var yngre upplevde jag mer wow med bra böcker.

Den oändliga historien av Michael Ende var en, var så förbannad på mina lärare som inte ville låta mig vara inne på rasten och läsa. Ut och leka skulle man, diktatorsfasoner sa jag och gömde mig på alla möjliga ställen för att få läsa ifred.

Vid stjärnhavets strand av David Brin är också helt fantastisk. Det var nog en av de första science fiction jag läste och den översköljde mig med intryck från en galax långt borta. Jag blev helt förälskad i boken och genren.

Jag brukar säga att jag gick direkt från hästar till rymdskepp och aldrig kom tillbaka till jorden, men visst gillar jag fantasy också.

Åh jag älskar att läsa! Men bara för det kommer jag inte på någon bok nu... :cautious:

ELLER JO! Svindlande Höjder var disturbing på så många sätt och vis. Satt verkligen på nålar, men det är långt ifrån min favoritbok :p

Jaaa! Så heter den! Jag hade väl för mig att den hette något med spegel. Försökt googla men utan att lyckas. Tack!

en-halv-gul-sol.jpg

sno.jpg

oskuldensmuseum.jpg

Denhemligahistorien.jpg

Alla de här böckerna åt upp mig totalt när jag läste dem. Kan läsa dem hur många gånger som helst, även om jag gråter varje gång jag läser En Halv Gul Sol.

ÄLSKAR när man hittar såna här helt otroligt bra böcker :love:

Harry Potter.

- After all this time?
- Always.

:love:

Jag tror aldrig att jag kommer sluta läsa Harry Potter. Jag kommer aldrig att bli mätt. Och jag kommer aldrig sluta drömma om det där brevet.

Håller helt med om allt, Harry Potter-böckerna är fantastiska! :love:

Annars kan jag bara komma på tre böcker som gett mig en sån där "allting-annat-stannar-upp"-upplevelse:

"Blonde" av Joyce Carol Oates. Älskar hela gestaltningen av karaktärerna, hur Norma Jean Baker under bokens gång till sist blir Marilyn Monroe. Språket är bra och jag gillar verkligen hur hon använder det. Generellt sett så tycker jag att Oates böcker kan vara lite sega att komma in i, men sen kan man inte lägga ifrån sig dem, men denna har jag för mig att jag sögs in i direkt.

"Drömfakulteten" av Sara Stridsberg. Gaaaah den här boken är bara så poetisk på nåt sätt, vacker och ful på samma gång. Väldigt gripande.

"Extremely loud and incredibly close" av Jonathan Safran Foer. Också helt fint berättad historia, som man ser från flera olika karaktärers synvinkel. Så snyggt skriven, de olika karaktärerna märks verkligen i skrivsättet. Massa fina och tänkvärda citat också, typ hela boken igenom.

*KL*

- Eat, pray, love av Elizabeth Gillbert
Älskar filmen lika mycket som boken (och det är ju inte det vanligaste om man säger så!) och jag rekommenderar alla att läsa den! En riktig feel-good roman.

- Den sista skatten av Janet S Anderson
"Trettonårige Ellsworth kallas till sin släktgård som han aldrig tidigare besökt. I tre av kvarterets hus, som urfadern byggde åt sina barn på 1800-talet, lär skatter vara begravda. En skatt är fortfarande oupptäckt men släkten är inte enig om huruvida det just är Ellsworth som bör hitta den och skattjakt är farligt"

- Extremely Loud & Incredibly Close av Jonathan Safran Foer
Ord kan inte beskriva denna bok, grät nästan en timme efter jag läst ut boken!

- I capture the castle av Dodie Smith
Har inte läst ut hela boken ännu, men jag älskar hur den är skriven (dagboksform, fast ändå inte liksom ^^). LÄS!

Sen håller jag med er andra om att Skuggserien av Maria Gripe och Tusen strålande solar + Flyga drake är helt underbara!
Kommer följa denna tråd noggrant då jag är på konstant jakt efter nya böcker att läsa.

Jag brukade älska Harry Potter men nu tycker jag att det är för många fel och saker som inte går ihop i böckerna att jag stör mig en hel del på dem. Kommer dock alltid älska Sirius Black ;) :love:

Vad är det för något som du ser som fel och inte går ihop? :) (Nyfiken just för att jag tycker att allting knyts ihop så bra.)

kl

Det är så svårt, ju mer jag tänker desto fler titlar dyker upp i huvudet, men Gargoylen av Andrew Davidson är tveklöst den som känns mest.
701045.jpg

Flickan med glasfötter var också en speciell läsupplevelse, lite som en enda lång dröm.
glass_feet_1.jpg

Nej men jag vill inte skriva ut det och sabba för nån annan. Men det är många saker som inte går ihop, hon har verkligen inte fått med tillräckligt många regler för magin för att det ska hålla hela vägen. Och många saker är bara så orimliga att det blir tramsigt (tycker jag).

Jag har alltså älskat de här böckerna mest av allt men jag gillar inte plot holes så vid senaste genomläsningen blev jag rätt besviken. Men det är ju en väldigt fin stämning i böckerna :)

Haha men åh! Efter jag skrivit inlägget så funderade jag på om det var så smart, "vill jag verkligen veta?" osv, men nu kommer jag ju bara att fundera på det ändå. Får se om jag kommer på det i min nästa genomläsning helt enkelt.

en-halv-gul-sol.jpg

Alla de här böckerna åt upp mig totalt när jag läste dem. Kan läsa dem hur många gånger som helst, även om jag gråter varje gång jag läser En Halv Gul Sol.

ÄLSKAR när man hittar såna här helt otroligt bra böcker :love:

Amen, sister! Jag tyckte dock inte att någon av hennes andra böcker var lika fantastiskt bra, men har desto större förhoppningar på Americanah som står på min önskelista till tomten. :)

Åh, den står på min önskelista med! Och nej, inga av de andra är fullt lika bra (även om jag tyckte att Purple Hibuscus var mer än OK), en halv gul sol slår liksom allt :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka