Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

mm vet att hon är lång, hon är 12 år på filmen, nu fyllt 13 för 4 dgr sen och är inte mogen att gå upp på häst ännu. Som tur är så väger hon inte så mkt . Ponnyn är 147,5.
Ponnyn är lite svår men det blir bättre med galoppen. Lägger ner lite arbete på dressyr nu i vinter samt hopptränar som tidigare

Ponnyn är underbar och är alltid arbetsvillig. vad avgör mest när man funderar över om ryttaren är för stor för hästen? Är det längden på ryttaren eller vikten? Dottern är drygt 170 cm och väger under 50 kilo

Visst hon är lång men än tycker jag inte hon är för lång. Det som kan hända när ryttarna är för långa är att hästarna tycker det är jobbigt, framför allt ryttare med långa överliv och börja stanna eller göra andra olater.

Jag tycker hon reder ut det jättebra! :bow: Många blir forcerade och stressade i sin ridning av den typen av hästar men hon ser ut att ta det lugnt själv vilket på verkar hästen massor i positiv riktning.
Galoppen behöver lite mer jobb som du redan sagt, jag hade också lagt mycket jobb på att den verkligen ska vända runt innerskänkeln i svängarna så får ponnyn lite svårare att skjuta iväg och dottern får det lite lättare fram till hindret, men jag vet också att det är lättare sagt än gjort!
Även om hon är lång tycker jag inte arr hon är för stor för ponnyn.

Tycker inte hon ser så lång ut på ponnyn. Man ser dessutom alltid längre ut än vad man är filmad från den vinkeln, dvs. uppifrån.

Okej alla mognar nog olika, själv var jag 11 år och 165 cm lång när jag började på stor häst:) Passade mig utmärkt.
Alla har ju olika syn på det där med ponny, men på en smäckrare d-ponny tycker jag max vikt samt längd är runt 55 kg och 168 cm, sen är det ju inte skadligt för ponny med längre ryttare! Men det underlättar ju att ha en häst/ponny som är mer lagom i storleken. Jag red även "ponny" i senare år, en maxad D-ponny, fjordsto, och hoppade runt 110 felfritt med:) då var jag 176 och vägde 52 kg. Men dem bär ju lätt upp lite mer "längd" eftersom dem är grövre.

Men lycka till med ponnyn, hoppas dressyren ger resultat! :banana:

Svarar alla i ett inlägg...
Det lugnar mig att inte alla ropar " gå upp på stor häst" skönt. Vill gärna att hon rider ponny så länge det går men vi får väl se hur det blir framöver.
Dressyrträningen inriktar sig mkt just nu på att få ponnyn att lyssna och att få dottern att använda både ytter och innerhjälper. Det är mkt volter, svängar och krumelurer på ridbanan i trav och galopp. Det går framåt för varje pass.

Skulle vara kul att se ny film på dem om någon månad! :)
Jag tror inte det fattas många bitar egentligen för att de ska bli super.

*KL*
Tänkte vara lite delaktig och lägga in några filmer på mina 2+1 till häst. Jag är GRYMT ringrostig. Hade uppehåll pga ryggskada i 7 veckor oktober-december. Min mor har hållt igång hästarna men inte hoppat.

Raspen e. roderik-locarno, min prins:
http://www.youtube.com/watch?v=nck-J-3RzKk

Jackpot e. roderik-utrillo (en kompis häst):
http://www.youtube.com/watch?v=k49fpHwzqu4

Kingen imp. holland. Mamma som köpte i början av sommaren. Dagen till ära var ingen bra dag för kingen. Hoppar en serie två gånger, sen travar jag av en längre stund. Vi hade lite konflikter under ridturen som inte är med. Han ville en sak och jag ville en annan, så vi hade lite rodeo i ridhuset hehe. Han kommer de fler filmer på så småningom, och jäklar vilka språng han får när man plockar upp en bit!!!! :D
http://www.youtube.com/watch?v=9IsswBR0cjQ

Ny film om nån månad, mhm... får se om jag kan fixa det =) Om jag kommer ihåg så blir det väl en länk.. Vet att dottern vill anmäla till en LB i februari..

kl

En dagsfärsk film på mig och Acaddia. Hon känndes ganska mör i kroppen, fick inte igenom henne så som jag ville.
Hon var inte riktigt så frammåt som hon brukade heller, hon har väl lite träningsverk stackarn :p
De första lite större sprången på et tag!

http://www.youtube.com/watch?v=Etq911iAUrU

kl

En dagsfärsk film på mig och Acaddia. Hon känndes ganska mör i kroppen, fick inte igenom henne så som jag ville.
Hon var inte riktigt så frammåt som hon brukade heller, hon har väl lite träningsverk stackarn :p
De första lite större sprången på et tag!

http://www.youtube.com/watch?v=Etq911iAUrU

Din film går tyvärr inte att se då den är blockerad av Sony Music Entertainment. :( Antar att den musik du valt inte fallit "censuren" på läppen. ;)

//Alice

Är det något medvetet val med så kort avstånd i serien?
Den vita speciellt ser inte ut att vara särskilt road i situationen och jag tycker inte att hästarna får chansen att hoppa ordentligt.
Dessutom blir det otrevligt att behöva hålla såpass mycket i dem.

Det är lite gymnastikhoppning inga höjdhinder.
Nu vet jag inte vad avståndet är men att ha lite kortare avstånd i serier är ju inga probblem, gör att hästarna blir snabba i frambenen, måste vänta mm.

De är normala avstånd, tror vi hade travbom-3m-7m-10,50m. Alltså inga väldigt korta avstånd. De två första har rätt stor galopp, och den bruna slår ut frambommen på oxern en gång pga att de blir trångt. De känns bättre att kunna träna på "rätt" avstånd på träning och få ett nerslag än att träna på för långa avstånd och få problem på tävling :)

Kl

Jag undrar om denna tråd lever.
Länge sedan jag var inne men en av stalltjejerna filmade faktiskt en snutt på träningen igår så här kommer premiärfilm på polacken, 7år, från andra träningen i Sverige (observera att det är fälttävlanshäst hon ska bli):
http://www.youtube.com/watch?v=KFKPYroqma4

Smal som en byracka var hon när hon kom för någon månad sedan men det går stadigt åt rätt håll och just nu försöker jag få henne stark och tjock :)

Jag är inte rätt man att ge kritik, det lämnar jag till andra.
Vill bara säga att hon ser härlig ut med underbar inställning! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Tjatter Jag och sambon kommer spendera lite tid i Stockholm imorrn, tid ca 15-20. Vad finns att hitta på så dags? Vi nördar gärna på museum och...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: gul_zebra
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka