Era hundar??

Sv: Era hundar??

- Inomhus (vid dörren, osv...) Inne är dom väldigt lugna, kan få busfnatt ibland men är i det stora hela lugna alltid när dom är inne. Kommer det hem folk skäller dom om det ringer på dörren och sen springer dom med vars en leksak i munnen och viftar på svansen en kort stund sen är det tillbaks till lugn och ro.
- Utomhus? Båda är alerta och nosar rundor som dom flesta hanar gör :)
- Främmande? Hemma är det inga problem om vi får folk som dom inte känner, dom behandlar alla lika bra hemma. Ute är det olika, beror helt på hur personen som dom möter bemöter dom. Den äldre hanen kan vara sur och grinig och den yngre bryr sig oftast inte om folk alls.
- Barn? Den äldre avskyr barn tyvärr så honom får man hålla borta från barn så mycket man kan. Man kan gå förbi barn men han kan få för sig att göra utfall om jag inte är vaken och håller koll på honom. Den yngre bryr sig inte särskilt om barn.
- Andra djur?Dom är nyfikna och kan skälla om dom inte får komma fram och hälsa. Katter är dom inte så glada för men den äldre gör dom inget om han får nosa, den yngre har jag inte vågat släppa fram till någon katt.
- Andra hundar (tikar och hanar)?Den äldre funkar med dom flesta hundar men kan göra utfall vid möte ibland, det beror på hur den mötande hunden är också. Den yngre är ett helvete med andra hundar vid möte just nu, håller på att träna det.
- I Bilen? Den äldre har en tendens att skälla och prata i bilen då han har höga förväntningar på vad som komma skall. Den yngre är tyst om man åker själv men hänger gärna på skällandet om den äldre är med. I övrigt ligger dom ner i sina burar och är lugna.
- Vid hantering (Kloklipppning, borstning, bad osv...? Här är dom väldigt lugna och duktiga. Dom vet att när det är dags för borstning och kloklippning är det mysstund.
- Träning? Båda är föriga och lyssnar väldigt mycket. Båda är väldigt lätta att lära även om den yngre är väldigt lätt att stressa upp. Man får tänka lite olika när man tränar dom.
- Tävling? Den äldre är utställd några gånger när han var yngre, vet inte om det räknas som tävling. Lugn och trevlig iallafall under dom omständigheterna. Den lilla är inte tävlad.
- Hundmöten? Se längre upp.
- Matdags? Båda blir väldigt ivriga och dansar rundor på golvet. Ibland får dom sitta och vänta tills jag säger varsågod ibland får dom käka direkt.
- Övrigt?Det är två väldigt olika hundar jag har även om det är två hundar av samma ras och kön. Dom är underbara på sina vis och jag älskar dom :).

Senast ändrad:

- Inomhus (vid dörren, osv...)
Ofta ligger hon och sover om man inte aktivera henne. Alltid i samma rum som mig. När det kommer någon vill hon hälsa men sen är det bra.
- Utomhus?
Om hon är lös på tomten håller hon sig oftast där och strosar runt i sin egna värld:love: Promenader är inte jättekul och hon är nog den första hund jag mött som om hon drar, drar bakåt...
- Främmande?
Människor är det roligaste som finns!!!
- Barn?
Barn är människor, fast mindre så man verkligen når upp och kan ge dem en ordentlig puss!
- Andra djur?
Allt som går att jaga ska jagas :cool:(om inte matte är i närheten, då kan håller man sig i skinnet) Undantaget är katten, som har visat vem som bestämmer :D
- Andra hundar (tikar och hanar)?
Hon har två bästa kompisar som hon nästan akn leka med. Andra hundar är superläskiga och då kryper man gärna upp i mattes famn.
- I Bilen?
Bil = följa med = toppen! Är en bildörr öppen hoppar hon oftast in och lägger sig. :love:
- Vid hantering (Kloklipppning, borstning, bad osv...?
Don't touch the old lady! ;) Hon är ju en supersnäll hund som aldrig skulle göra något, men man kan inte påstå att det är roligt att bada, klippas, ellr klippa klorna. Det är något som man bara får stå ut med.
- Träning?
När vi var aktiva hade jag väl en 75/80%ig lydnad på henne. Dvs. hon lyssnade så länge det inte fanns roligare saker i närheten. Nu har jag sk köttbullslydnad på henne. Med godis i näven är hon världens lydigaste, annars näääe. Nu är hon dessutom nästan helt döv vilket inte direkt underlättar.
- Tävling?
När vi tävlade var hon ofta mer intresserad av publiken än jag... Tror mycket det berodde på att jag var så liten (10-12 år) och hon är inte helt lätt. Hon blev känd som den som alltid underhåller publiken.
- Hundmöten?
Hon bryr sig inte om andra hundar som är på avstånd. komemr de nära gömmer man sig.
- Matdags?
Dagens höjdpunkt! Då blir det allt fart på gamlingen!
- Övrigt?
Smulan är troligen världens snällaste, tåligaste och mest förlåtande hund. Jag var bara 7,5 år när jag fick henne och jag kan inte tänka mig en bättre förstahund :love:

Sankt Bernard 8 mån

- Inomhus Ligger och latar sig, slickar på någon skåplucka eller något annat mumsigt :D
- Utomhus Strövar omkring eller hittar något som matte väldigt gärna vill ha så att vi jagar honom.
- Främmande Skäller först, sen går han fram och hälsar och nosar med viftande svans.
- Barn Likadant som vuxna personer
- Andra djur Springa runt och skälla på
- Andra hundar (tikar och hanar) Slänger sig på marken och slickar dom på nosen. Likadant med alla hundar.
- I Bilen Lugn men tittar nyfiket ut
- Vid hantering (Kloklipppning, borstning, bad osv... Rastlös och busig, vill inte sitta stilla
- Träning Smått ofokuserad ibland men mestadels är han intresserad.
- Matdags Dreglig :D Men sitter stilla och väntar tills man säger "varsågod"

Senast ändrad av en moderator:

- Inomhus (vid dörren, osv...) Om nån plingar på så varnar hon med skall. Sen ska hon ligga o vänta på ett "varsågod", då blir det oftast pusskalas/hämta ben att visa upp. Annars så är hon lugn inne, sover/tuggar ben/ kollar vad jag gör/ har hon trist så går hon efter mig och "duttar" med nosen :grin:
- Utomhus? Nyfiken, glad och sprallig. Ska helst lukta på varenda liten fläck om hon får.
- Främmande? Möter vi främmande ute så ignorerar hon dom, sålänge dom inte pratar med henne, då vill hon fram och hälsa. Men människorna brukar få en utskällning av matte :devil: innan hon hinner fram.
- Barn? Glad och försiktig. Kan tycka att det är jobbigt om flera barn vill hälsa samtidigt, därför säger jag oftast nej om barn vill hälsa.
- Andra djur?Nyfiken
- Andra hundar (tikar och hanar)?Ignorerar. Småhundar kan hon få hälsa på, stora hundar är bara äckliga.
- I Bilen?Hahaha... Hon vill ha min uppmärksamhet, så hon ligger o stirrar på mig, tittar jag inte på henne så "slår" hon mig med tassen. I lastbilen sover hon mest lr håller koll på att ingen obehörig närmar sig utan min vetskap...
- Vid hantering (Kloklipppning, borstning, bad osv...? Lugn, låter mig göra i princip allt.
- Träning? Lättlärd! Samarbetsvillig, glad och mycket positiv till allt som begärs.
- Tävling? :cool:
- Hundmöten? Ignorerar allt vad andra hundar är om jag inte säger att det ok att hälsa. Hon är lös nästan jämt.
- Matdags? Fröken älskar sin mat, så det blir rivstarter så fort hon hör att det prasslas med matpåsen. Men hon sitter snällt o väntar på sitt varsågod.
- Övrigt? Det här är min stora kärlek, så självklart måste hon få sova i sängen med mig. Det resulterar oftast i att jag vaknar mitt i natten med en knöl i ryggen, jora, hon gillar att jag ligger PÅ henne..
F.ö så är hon helt underbar. Hon är framåt, glad och livlig. Inga rädslor, hon har en kamplust som får min gamla schäfer att blekna, och hon har ett sällan skådat föremålsintresse. Hon hänger lätt med på dagsturer i skogen, lr på "fest" o hänger med polarna. Hon älskar allt och alla, men inte överdrivet. Hon är inte "bjäbbig" lr ettrig, som småttingarna tenderar att vara.
Åh vad jag älskkar min hund! :love:

- Utomhus?
- Främmande?
- Barn?
- Andra djur?
- I Bilen?
- Träning?
- Tävling?
- Hundmöten?
- Matdags?
- Övrigt?

Inomhus är han ganska vaktig om det går någon utanför dörren, skäller till när det kommer någon eller om han hör ett ljud han inte känner igen. Jobbar på att träna bort detta :) Annars är det fullt ös eller medvetslös som gäller för vår lilla herre mestadels, kan leva full rövare en stund för att sedan totaldäcka på soffan i några timmar. Ganska typiskt valp :P

Utomhus är han en liten fegis som vill ha backup med det mesta, men samtidigt nyfiken och det mesta är spännande att utforska ;)

Främmande går an om de är lugna och försiktiga i sitt bemötande, men för påflugna är väldigt läskigt. Inte så att han gör något men drar sig hellre undan än att gå fram.

Barn går an om det är inomhus, utomhus är dom läskiga.. Samma där som med främmande egentligen.

Andra hundar är det bäst att kaxa upp sig emot på långt håll men på nära håll så är det det bästa som finns! Hane eller tik spelar ingen roll, bara han får vara i närheten så är livet som bäst :D

I bilen blir han ofta åksjuk, men hoppar in och lägger sig och sover så länge han får ligga på golvet :)

Vid allmän hantering är han världens snällaste, busig och vill inte alltid vara still men finner sig i allt och gör precis som man ber honom :love:

Vid träning är han väldigt valpig och lättdistraherad, är man bara 5 månader så får man vara sån tycker han ^^ Men han är förarvek och lyssnar extremt bra när man brutit så att han har full koncentration. Går lös utan att springa fram till andra hundar, släpper föremål han plockat upp i munnen när man säger "ah ah" lite försiktig osv :love:

Tävla har vi inte gjort än, han är ju som sagt bara 5 månader :P

Vid hundmöten är det samma sak som med andra hundar, bäst att blåsa upp sig lite först men sen är det jättekul :)

När det vankas mat är han världens gladaste lillskit xD
Men sitter fint och väntar tills man säger varsågod :)

Övrigt, jag tycker ju självklart han är världens charmigaste och goaste hund :angel:

- Inomhus (vid dörren, osv...) Skäller när det ringer på dörren, sätter sig dock en bit ifrån och väntar. När man kommer så kommer hon oftast gäspande från sängen :)
- Utomhus? Mycket nosande, vill ha koll på läget. Glad och positiv
- Främmande? Glad och positiv
- Barn? Äter allt, tycker mycket om barn. Älskar barn!
- Andra djur? Vi har fyra marsvin och en kanin som går lösa inne och alla är tillsammans lösa, även om inte vi är hemma, så inga problem med andra djur
- Andra hundar (tikar och hanar)? Har blivit lite tjurig på andra tikar, om de är tjuriga på henne. Skulle aldrig starta ett bråk (vad jag ser på hennes kroppsspråk) men svarar emot om någon börjar. Glad i hanar, så länge de inte är i rumpan på henne
- I Bilen? Sover i sin bur. Vaknar till när vi saktar in eller om vi kör in på grusvägen mot sommarstället
- Vid hantering (Kloklipppning, borstning, bad osv...? Tycker inte om kloklippning, men accepterar det. I övrigt inga problem
- Träning? Glad och positiv och ibland för mycket på
- Tävling? Som vid träning
- Hundmöten? Brukar inte bry sig om andra hundar, om inte jag eller den andra ägaren stannar och pratar. Väntar på tillåtelse innan hon får gå fram
- Matdags? Alltid hungrig. Plockar alltid upp matskålen efter sig och vill ha belöning :D
- Övrigt? Skottberörd. Väldigt duktig på det mesta. Åkt mycket tåg och buss, tunnelbana, osv. Provat på det mesta. Stabil i alla lägen utom vid skott.

Lugn hela tiden inomhus utom när det ringer på dörren, då skäller hon och är väldigt ivrig att hälsa. Går att säga till henne att sitta någonstans och vänta på varsågod men då sitter hon och studsar på stället typ ;). När man kommer hem själv kommer hon alltid glatt trippande och bär på något i munnen :love:

- Utomhus?
Går allra oftast bra i koppel och får gå lös dagligen på områden utan för mycket störningar. Går jättebra!

- Främmande?
Älskar att träffa människor och är väldigt social. Kan dock gå lös förbi människor utan att hälsa på promenader.

- Barn?
Inte särskilt van vid barn och är ganska skeptisk om de är för på. Litar inte helt på henne med barn så om hon ska träffa barn blir det under sträng uppsikt.

- Andra djur?
Älskar alla slags djur och är väldigt nyfiken. Aldrig aggressiv. Hon är uppväxt med hästar,marsvin och katter och nu har jag en hamster, hon är bara nyfiken och tycker dom är roliga:D. En gång hittade hon en miniliten sork på en joggingtur som hon sprang ikapp och sen bara stod och nosade på hehe. Den trippade iväg i sakta mak...

Inga problem med de flesta hundar men är inte alltid så social med dem efter att de hälsat, är bara enstaka gånger hon vill leka. Har varit enstaka hundar hon inte gillat, men då drar hon sig bara undan. Kan morra på familjens och syrrans hund men de är vänner, hon tycker bara hon behöver säga till ibland ;)

- I Bilen?
Gillar att åka bil men blir lätt lite för uppspelt(som med det mesta, hon blir lätt väldigt upphetsad i flera situationer när hon är glad). Men när hon väl kommit in i buren och vi börjat åka är hon helt lugn.

Inga problem alls, inte så förtjust i att bli badad dock men gör inga protester.

- Träning?
Väldigt positiv och kvick, älskar att träna och göra rätt!

- Tävling?
Aldrig tävlad

- Hundmöten?
9 gånger av 10 inga problem, men så ibland får hon för sig att skälla. Oftast på stora mörka hundar isåfall, de är väl lite osäkerhet men kan kännas konstigt eftersom det då kommer "från ingenstans".

- Matdags?
Väntar alltid på varsågod innan hon får äta. Brukar påminna mig när det är matdags genom att sätta sig vid skåpet där den förvaras ;)

- Övrigt?
Varken rädd för skott, raketer eller åska. Har väldigt mycket temperament och känslorna på utsidan, utan att vara nervös. Får jobba mycket på att dämpa henne emellanåt även om det blivit bättre med åren! Hon är en 5årig cockerspanieltik föresten :)

Senast ändrad:

Italiensk vinthund 13 veckor

- Inomhus (vid dörren tex) : Är där matte (jag) och husse är. Leker med en av våra katter och de har jätte kul! Om någon knackar på dörren gömmer hon sig bakom oss, kikar lite nyfiket fram.
- Utomhus: Rejsar som en tok, men springer aldrig långt bort. Ligger gärna i solen och gottar sig. Hatar regn och blåst!
- Främmande: mycket Reserverad, speciellt mot män.
- Barn: Gillar hon verkligen!
- Andra djur: Gillar hon verkligen också! Kan ibland vara lite väl övermodig, med hästar tex..
- Andra hundar (tikar och hanar)? Går jätte bra, hon är en riktig tuffing.
- I Bilen? Lägger sig och sover. Även om hon är busig så gosar hon ner sig i lugn och ro.
- Vid hantering (Kloklipppning, borstning, bad osv...? Hon är hel-lugn med det.
- Träning? Lättlärd och gillar att lära sig.
- Tävling? Inte varit på någon.
- Hundmöten? Lugn, hon kan bli ivrig. Men går inte fram till en hund som hon inte ska hälsa på. Lyssnar på oss.
- Matdags? Skuttar som en tok! Sätter sig sedan och väntar på att jag lägger ner matskålen.
- Övrigt? Tindra är en riktig gosegris. Även om hon är reserverad, så charmar hon precis alla. Vår lilla prinsessa :)

Är lite nyfiken hur era hundar beter sig vid olika sitautioner:
:love:

Inomhus är hon lugn och trevlig så länge hon har fått jobba, ligger och jäser, sover eller kramas med mig. När jag kommer hem är hon glad vid dörren, ska vi gå ut och hon ska följa med brukar hon redan vara ute innan jag hinner notera hur hon ser ut. :p Ska hon inte med blir hon lite dramatisk, kryper ihop och springer och lägger sig i soffan. Skäller aldrig när det kommer någon, varken vid dörren el. på tomten såvida inte hennes "hatobjekt" till hund går förbi utanför staketet.

- Utomhus?
Är hon helt lös och ledig har hon fullt upp med att slita runt på pinnar, trackassera mig, slita i rötter, springa fram och tillbaka varvat med att springa 20 meter framför mig, sätta sig ner tills jag kommer ikapp för att sedan springa 20 meter till, sätta sig och vänta...
Går hon i koppel är hon på "jobbet" och gör inget annat än att marscherar rakt fram, luktar sällan alls och flaxar inte omkring, drar inte och går precis framför mig om jag inte säger något annat. Är hon bara ute på tomten tittar hon på kaninerna, frågar mig om vi inte kan hänga lite, leker med grannhunden, tittar på flygplan eller slöar i skuggan under enen.

- Främmande?
Hon blir alltid lika glad och istället för att hoppa på främmande kör hon "ålning medelst hasning" och liksom KLÄTTRAR upp så nära ansiktet på folk hon kan komma. När allt hångel är avklarat undrar hon lite halvrart med snackmorr om dom inte kan tänka sig att spela fotboll med henne.

- Barn?
Hon gillar alla barn förutom mina kusiner, men utöver hälsning har hon inget större intresse av dem. Alltid väldigt väluppfostrad runt barn av någon anledning, hon skulle t ex aldrig hoppa på ett barn eller springa efter dom.

- Andra djur?
Fåren är ju hennes livsåskådning liksom, kaninerna älskar hon på något rovdjursaktigt vallhundsvis. Den ena råttan avskyr hon och undviker, de andra tycker hon är rätt kul. Den råttan hon inte gillar har bitit henne flera gånger genom gallret, så de är väl inte jättegoda vänner. Katter som kommer in på tomten blir hon rätt irriterad på och fåglar som flyger runt i "hennes" björk skrämmer hon bort. Hönor vallar hon om hon får, och annat vilt är hon intresserad av men låter bli. Hästar skiter hon i och kor vill hon också valla.

Rätt bitchig mot tikar som är mindre än hon själv och ganska rädd för stora för brötiga hanhundar som inte lyssnar på henne. Annars funkar hon fint. Ganska osäker med nya hundar, men det brukar släppa om de inte är jobbiga mot henne.

- I Bilen?
Knäpptyst och ligger bara och jäser, med undantag när hon känner igen vägarna vi kör på, då sätter hon sig upp och viftar på svansen.

Lägger sig på golvet och ser ut som om hon ska dö. Bråkar aldrig men tycker inte om "intrång" i hennes integritet såvida det inte handlar om mys.

- Träning?
Fokuserad, uthållig, glad, vansinnigt smart och snabblärd - fastnar rätt lätt i beteenden och tycker om rutiner.

- Tävling?
- Hundmöten?
Är vi på hundevenemang existerar inte andra hundar. På promenader existerar de oftast inte heller, ibland får hon krullsvans om någon gör utfall eller stirrar på henne och då ser hon ut som en karelsk björnhund en stund. Kommer lösa småhundar fram hade hon nog helst bitit näsan av dom och kommer stora fram blir hon rädd och vill komma undan.

- Matdags?
Jag säger "Skaru ha mat" och ställer ner skålen. Hunden tittar på mig som om jag är efterbliven och sedan går hon iväg och lägger sig.

- Övrigt?
Enkel, lättsam hund i de allra flesta situationer. Väldigt anpassningsbar och stabil, ballar aldrig ur och kommer över jobbiga saker fort. Tänker mycket och reagerar inte speciellt "instinktivt" - hon funderar över situationen innan hon agerar så att säga. Gör alltid sitt bästa och gillar som sagt rutiner och hon vill bara veta vad jag önskar av henne så gör hon det i princip. Hon "gillar" instruktioner känns det som.

I övrigt är det världens mest fantastiska lilla hund och jag hoppas att hon lever i hundra år! :love:

:bow::bow:

tio tecken.

Iris, staffetik 6 månader.

Busar med storasyster, slappar i soffan, letar mat. Alldeles för upptagen med allt annat för att bry sig om dörren mao.

- Utomhus?
Går upp och ner från dag till dag. Börjar bli väldigt duktig på inkallning, men på än så länge bara vara lös på stora ytor där jag har uppsikt. Annars nosa, leta mat, reta storasyster..

- Främmande?
Übersocial. Överöser alla med pussar och örontvätt. Vill gärna hoppa vilket jag försöker avleda henne ifrån, går väl sådär än så länge.

- Barn?
Väldigt försiktig men pussig på barn, biter eller nafsar aldrig på samma sätt hon kan göra med vuxna.

- Andra djur?
Väldigt nyfiken. Lite rädd för grannkatterna men har aldrig visat någon aggressivitet och vill gärna hälsa!

Har fungerat bra med alla hundar hon träffat hittills, blir lite osäker om hunden är för på och hon inte har storasyrran med som stöd. Men blir snabbt kaxig och börjar busa.

- I Bilen?
Jätteduktig med bilåkning. Lägger sig nästan direkt och sover. Till skillnad mot storasyrran som hatar det..

Uppskattar varken kloklippning eller bad, men efter några protester ger hon upp och fogar sig.

- Träning?
Väldigt "will to please" men samtidigt grymt envis och tuff! Passar det inte damen slänger hon sig pladask på rygg :D
Men med lite godis går det mesta..

- Tävling?
Inte tävlad ännu.

- Hundmöten?
Börjar komma i "spökåldern" och morrar på en del förbipasserande. Men oftast går det väldigt bra.

- Matdags?
Blir överexalterad när jag börjar pilla med matskålarna och studsar runt av glädje. Men sitter fint och väntar på varsågod innan hon äter. Sedan går det väldigt snabbt..

- Övrigt?
Stabil, tuff och superhärlig att ha o göra med. Reagerar inget på skott, fyrverkerier eller åska. Anpassar sig snabbt till nya ställen. Översocial när det gäller människor och besök i hemmet men det känns som det ligger i hennes natur som Staffe så det är väl inte så mycket att göra något åt ;)
Tror mycket på min lilla valp och tror hon kommer bli en fin hund! Sådan skillnad efter att ha "kämpat" med en något nervös, känslig hund i några år (min 2-åriga tik).

Inomhus:
Inomhus är hon oftast väldigt lugn och sover. Det gör hon fram till sen eftermiddag. Då brukar det bli lite bus och stoj. Dörren bryr hon sig inte om trots att vi har lyhört trapphus. Den enda gången hon bryr sig om dörren är när den öppnas och stängs eftersom hon vi fortfarande har en del kvar att jobba på när det gäller ensamhetsträningen.

Utomhus:
Det är en vinthund så hon spanar efter saker som rör sig. Det går i perioder hur intressant det är. Vi började med släphareträning för en dryg månad sedan och intresset att jaga har efter det ökat markant. Men planen är att hon ska lära sig förstå skillnaden mellan tillåten och otillåten "jakt". Annars går hon oftast bra i koppel och är lätt att ha lös ute (håller sig nära mig och kommer på inkallning).

Främmande:
Hon är väldigt nyfiken och social och bryr sig inte nämnvärt om främmande. Det man kan se är att vissa främmande människor verkar mer intressanta än andra. Varför har jag ingen aning om. Somliga nya som vi möter blir hon lite platt fjäskande inför, andra stormande glad och en tredje sort förhåller hon sig extremt sval inför.

Barn:
Hon älskar barn! Med undantag av att jaga trasa och springa med andra hundar så är barn det bästa som finns. Men hon är inte överdrivet på och hälsar lugnare på barn än vad hon gör på vuxna.

Andra djur:
Katter är spännande men samtidigt lite läskiga inomhus. Ute skulle hon nog jaga katt om hon fick tillfälle men bryta när hon märkte att det var en katt. Tamkanin och andra smådjur har vi aldrig testat att vara tillsammans med inomhus och det finns heller ingen poäng att göra det. Hästar har hon träffat och är nyfiken på men är ännu inte van vid.

Andra hundar:
Fungerar mycket bra ihop med både hanar och tikar än så länge (bara 11 månader). Däremot tycker hon att det är jobbigt med större hanhundar som är klängiga och klättriga. Hon säger aldrig ifrån utan försöker vika undan istället.

I bilen:
Lägger sig och sover.

Vid hantering:
Nema problema, men vill gärna smita när det ska badas eftersom hon inte gillar att bli blöt.

Träning:
Allmänlydnad: Ingen will to please överhuvudtaget! ;) Däremot tycker hon att det är jättekul att träna. Bäst gillar hon när vi tränar in saker med hjälp av shaping.

Släphare/kapp: Det roligaste som finns i hela världen. Hon har fullt trasfokus när hon springer. Däremot tappar hon intresset lite väl kvickt när trasan har stannat. Å andra sidan behöver det kanske inte vara något negativt för hon håller sig väldigt lugn i väntan på att få springa och varvar även snabbt ned efteråt. Hon tycker att det är lite läskigt med saker som skramlar så jag är lite nervös inför hur hon kommer att reagera på startbox när det blir dags för det.

Tävling:
Än så länge inte tävlad.

Hundmöten:
Fungerar bättre och bättre. I början var hon väldigt exalterad av alla hundar vi mötte eller passerade. Men allt oftare så bryr hon sig inte alls om att vi möter andra hundar. Om det inte är andra vinthundar, då är det nästan svårt att hålla kvar henne i kopplet.

Matdags:
Liksom min förra hund, alltid hungrig!

Övrigt:
Trevlig, enkel och lättsam. Superenkel att ha att göra med och ha med i alla typer av situationer. Än så länge har hon inte reagerat på vare sig skott, smällare eller åska och jag hoppas att det håller i sig. Hon kan reagera på andra saker som låter genom att hoppa till, men hon släpper det väldigt fort. Igår på släphareträningen (sandtag) så brände det förbi en kille med motocross bara två meter ifrån oss. Hon hoppade till och snurrade några varv runt sin egen axel av bara farten. Men efter fem sekunder så var det glömt och förlåtet. Det enda som inte fungerar helt bra är ensamhetsträningen men det har börjat lossna det med.

Hehe, kul :) Ska svara här, har en 7 mån schäfertik på prov och är inne på dag 4 med henne nu. Kul att gå tillbaka och se hur hon ändrats sen om jag bestämmer mig för att ta henne.

Lugn. Följer mig vart jag än går men när jag stannar till sätter/lägger hon sig. När vi ska gå ut tränger hon sig före i dörren (tränar på det) och när det kommer folk hälsar hon snabbt och sen är hon nöjd och kan lägga sig igen.

- Utomhus?
Full koll på omgivningen, nosar som ett psyk. Kommer och kollar av med mig OFTA om jag har nåt att bjuda på och provar gå vid sidan för att se om det lönar sig. Leker vi är det lek som gäller och hon glömmer allt annat.

- Främmande?
Snabb hälsning sen klar.

- Barn?
Jättefin med vår 11 mån gamla dotter. Inte överdrivet intresserad men ibland går hon fram och ser vad hon gör/ger en puss i förbifarten.

- Andra djur?
Har gett en igelkott världens utskällning, enda vi varit med om hittills.

Lite osäker, piper och vill leka men törs inte riktigt. Hundmöten behöver vi träna på så hon kan ignorera dom.

- I Bilen?
Väldigt lugn. Ligger/sitter, har inte ens fattat att titta upp vid inbromsningar.. vet inte att bilen = aktivitet än ;)

- Vid hantering (Kloklipppning, borstning, bad osv...?)
Går hur bra som helst att hantera, kolugn. Inte provat klippa klorna än.

- Träning?
Koncentrerad och intensiv.

- Tävling?
För ung och aldrig tränad.

- Hundmöten?
Se tidigare fråga om andra hundar.

- Matdags?
Lugn.

-Övrigt.
Superklumpig.

Lugn som en filbunke (så länge inte någon familjemedlem kommer hem, då är det morr/yl/skällningar blandat ;)
- Utomhus?
Oftast lugn, ser han en vild kissekatt är det svårt att motstå frestelsen att jaga. Har honom annars alltid okopplad hemma i byn.
- Främmande?
Lite reserverad, inte så intresserad av dem.
- Barn?
Samma som med främlingar.
- Andra djur?
Katter är dökul att jaga, andra djur är mest intressanta att slänga en blick på.
Kunde inte bry sig mindre, han är väldigt osugen på att leka med andra hundar :confused: på Har hög svansföring när han ser andra hundar, annars bryr han sig inte nämnvärt ute på promenader.
- I Bilen?
Älskar bilen!
Världens snällaste, även om det är sååå trååååkigt att sitta still under tiden han blir borstad.
- Träning?
Blir ganska fort less, annars gör han alltid sitt bästa,
- Tävling?
tävlas ej
- Hundmöten?
Som sagt, hög svansföring, bryr sig inte nämnvärt om dem.
- Matdags?
Dregel, dregel och lite mer dregel. Men väntar på ett "varsågod" innan han hugger in på maten.
- Övrigt?
Väntar på ett varsågod i de flesta sammanhang, ex: ut genom ytterdörren, på att få hoppa in i bilen, på att få gå över vägen, få mat etc. Väldigt snäll och skötsam kille överlag :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
774
Senast: Fetaost
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 134
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka