Era hästar!

Sv: Era hästar!

Visst, det är därför vi tagit Aerline på en rent hoppstammad häst. Stoet har en bra galopp men ingen skritt eller trav alls att tala om. Så Aerline har valts för att förbättra gången. Därimot har stoet en ridbarhet som heter duga. :love:

Tanken är väll egentligen att han ska bli fälttävlanshäst, men jag gillar ju dressyr också. :d

Min nya är e. Aerline H - Elmshorn - Krocket.

Egentligen hoppstam alltså, så vi får se vad det blir av honom när han blir stor.

Och Krocket visade sig kunna vara morfar till Briar som kommit ok långt som dressyrhäst. Jag gillar multitalanger skarpt och hoppas att det är en sådan du begåvats med :)
U

Ja, absolut. Men jag ser ju även Briar som en hoppstammad häst. :angel: Hopp eller inte, det är BRA stam. :idea:

Stoet är inte dåligt på något sätt. Hon har 3 taktmässiga rena gångarter men över huvudtaget inget dressyrstuk någonstans. Det är ju därför vi valt en dubbeltalang, förstärka gångarterna - bibehålla hoppförmågan.

Det kanske helt enkelt är så att den lille får vara hopphäst ena dagen och dressyrhäst andra dagen fram till han börjar ridas, grundutbildas och man ser vilket som går bäst. :idea:

Har just köpt en 6-årig halvblodsvalack e. Wetano & u. Juvelin :)

Ja, absolut. Men jag ser ju även Briar som en hoppstammad häst. :angel: Hopp eller inte, det är BRA stam. :idea:

Stoet är inte dåligt på något sätt. Hon har 3 taktmässiga rena gångarter men över huvudtaget inget dressyrstuk någonstans. Det är ju därför vi valt en dubbeltalang, förstärka gångarterna - bibehålla hoppförmågan.

Det kanske helt enkelt är så att den lille får vara hopphäst ena dagen och dressyrhäst andra dagen fram till han börjar ridas, grundutbildas och man ser vilket som går bäst. :idea:

Jo men i min lilla värld så är Briar också hoppstammad.. Fast, det fanns ju en gång ett bruksprov som krävde att hingstarna skulle vara lite mer allrounda än nu. Och jag tyckte inte det var dåligt.

Sedan tror jag inte att det är av ondo med hoppblod i dressyrhästarna, galoppen och psyket kan må bra av det ibland.. Sedan är ju frågan hur det används och när.
Ska bli spännande att höra uppdateringar om den lille..
U

Echuca, sto f.-89 E.Schwadroneur-Herbststurm
Filippa, Sto f.-07 E.Florencio-Schwadroneur:banana:
Libretto, valack f.93 E.Cabochon-Pretendent

M.Obsession,(RP),Valack f.-90 E.Casper 910003* NPRS

Cezar "Cheddar" Still
Född: 1998
U: Jonna Still RW
E: Cadillac
UE: Warnanas Joker
EE: Cadiac

Vet inte om min tant kan räknas som dressyrhäst precis men vi tävlar ju dressyr så...
Hon är e. Warrigall (e. Vagabond - Drabant) - Hill's Double xx - Javelot xx.

Excalibur II född 2001 e, Kaliber- Parnass (är hopphäst men jag ska sattsa på dressyren i fortsättningen:D)

Mistral Född 1994 e, Maraton- Niarchos (dock mammas häst, jag tycker inte om att rida honom då han har ett riktig "Maraton skalle":p

Nicole Född 1990 e, Gandhi RNF 82- Vera Slipon´s Fury RNF 28 (min gamla pensionerade dressyrponny ville också vara med:p)

min sexåring, sto

e:Weltmeyer - World cup I - Woermann - Woehler
u: Duela -ue: Dobrock - Donnerwetter - Disput

Cheque f-95 efter Chess -Imperator, så 50% dressyr, 50% hopp

kl

mitt sto född 03 är efter davinci - tamburin - herkules

ÅÅh! Din polles mamma är syster till min kille. Har du inga bilder? Bor du på Öland? Hur är din häst till sättet, kapacitets mässigt mm?

Jag har en valack -94 e.Magritte u. Kamelia ue. Democritos. Han är 50/50, har gått både msv dressyr & hopp.
11476044.jpg

& en valack -00 e.Quite Easy u. Grand Marnier ue. Grandsudan F.
paddock1.jpg

Jag har en valack, Don Jonson född -05 e: Don Charly -Don Gregory -Donnerhall och med Master och Brabant på mammans sida.
Underbara steg... väntar med spänning till våren :D

Senast ändrad av en moderator:

jag har haft en med hill´s dubbel blod...underbara hästar :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka