Era godaste saffransbullar

Mineur

Trådstartare
Moderator
Ja, alltså inte lussekatter/lussebullar, utan saffransbullar! Ni vet sådana där som är som kanelbullar, fast gjorda med saffransdeg samt en annan fyllning?

Jag känner ingen större lust att baka helt vanliga lussekatter i år, och kommer dessutom att spendera andra hälften av december hemma hos mina föräldrar där de lär finnas i överflöd, så jag skulle vilja göra något lite mumsigare. Är det någon som sitter inne på ett bra recept? Jag åt en helt fantastiskt god bulle på Fabrique när jag var i Stockholm förrförra året, men jag vet tyvärr inte alls vad det var för fyllning...
 
Ja, alltså inte lussekatter/lussebullar, utan saffransbullar! Ni vet sådana där som är som kanelbullar, fast gjorda med saffransdeg samt en annan fyllning?

Jag känner ingen större lust att baka helt vanliga lussekatter i år, och kommer dessutom att spendera andra hälften av december hemma hos mina föräldrar där de lär finnas i överflöd, så jag skulle vilja göra något lite mumsigare. Är det någon som sitter inne på ett bra recept? Jag åt en helt fantastiskt god bulle på Fabrique när jag var i Stockholm förrförra året, men jag vet tyvärr inte alls vad det var för fyllning...

Jag säger som jag alltid säger, Roy Fares recept och saffran från Ekosaffran :d

https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/saffransbullar-med-fordeg/

Jag gör ju lusseblobbar med romrussin :D så jag tar lite mindre socker i degen för det blir ändå så sött med russinen.
 
Min familj vill hellre ha saffranslängder än lussekatter. Så jag gör likadant som med vanlig vetedeg med kanel- o sockerfyllning eller möjligen mandelmassa.
 
Förra året gjorde vi flätade saffranslängder med fyllning. Hälften med riven mandelmassa i fyllningen, hälften med hackad vitchoklad. De med vitchoklad blev möjligen lite väl söt (tyckte jag, inte sambon :D ) men de med mandelmassa var väldigt lyckade! Vi använde någon standardrecept på lussedegen.
 
Jag gör vanlig bulldeg med saffran i,(två paket till en deg på en halvliter vätska). Fyllningen består av smör och riven vit choklad.
 
Tack för alla tips hörni! Det lutar åt att jag testar med vit choklad, främst eftersom mandelmassa är supersvårt att få tag på här. Och så älskar jag allt som har med vit choklad att göra :d
 
Vill du ha mandelmassa kan jag skicka :up:
Det är hemskt gulligt av dig, men det planerade bullbaket kommer att gå av stapeln imorgon så PostNord får vara jääävligt rappa i så fall! ;) Ska försöka komma ihåg att ta med mig lite tillbaka nästa gång jag är i Sverige dock, för det har hänt flera gånger att jag saknat det. Går det att frysa mandelmassa tro? 🤔
 
Det är hemskt gulligt av dig, men det planerade bullbaket kommer att gå av stapeln imorgon så PostNord får vara jääävligt rappa i så fall! ;) Ska försöka komma ihåg att ta med mig lite tillbaka nästa gång jag är i Sverige dock, för det har hänt flera gånger att jag saknat det. Går det att frysa mandelmassa tro? 🤔

Jo, det kan ju bli liite knepigt :p

Mandelmassa håller sig jättelänge i kylen så köp mindre förpackningar och gör slut på dem så snart som möjligt när du öppnat dem. Lägger man dem i en plastpåse håller de rätt länge om de är öppnade också.
 
Min familj vill hellre ha saffranslängder än lussekatter. Så jag gör likadant som med vanlig vetedeg med kanel- o sockerfyllning eller möjligen mandelmassa.
Förra året gjorde vi flätade saffranslängder med fyllning.
Jag gör alltid klippta längder. Det är inte så mycket av hushållsarbete som jag kan säga att jag är bra på, men klippta längder är ett av mina paradnummer... (även om just denna är en vanlig vetelängd)
1574362743998.png
 

Liknande trådar

Fritid Jag är sugen på att köpa fritidshus :) Jag tänker mig antingen inom en radie på ungefär 10-15 mil utanför Stockholm, eller på Gotland...
2
Svar
26
· Visningar
3 112
Senast: Singoalla
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 615
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 033
Senast: Karminnie
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 278
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp