Era erfarenheter av lös benbit/fraktur i hasleden?

Sv: Era erfarenheter av lös benbit/fraktur i hasleden?

Tack! Det är alltid roligt att läsa om hästar som blivit friska.

Puttar lite...

Hur har det gått för era hästar?

Själv har jag en som fick en spark på hasen vilket ledde till att ledkapseln gick sönder samt att en benbit 3*2 cm lossnade.

Benbiten är borttagen, enligt vet så påverkade den inte den bärande funktionen däremot den stabiliserande.

Hon är lite kort i steget och eventuellt att hon markerar lite. Hon verkar även ha problem att lyfta och föra benet framåt, hon hoppar gärna på andra benet då.

Kan benet där benbiten suttis växa ut igen eller är det helt kört??

Har tagit bort lösa benbitar på min unghäst. Nu är den inte riden än men känns inte som om det kommer att bli något problem. Boxvila 1v sjukhage med skritt for hand 2v tror jag att det va om jag minns rätt.

Ok men om hästen blir sparkad då och det lossar en bit, kan benbiten då växa "ut" igen??

Ingen som har några erfarenheter från det och som vill dela med sig?

Jag har ett islandssto som fick en spark med sår och lös benbit. Benbiten åts upp antagligen upp av bakterier, dvs osteit. :( det har gått 4 mån nu och inget har hittills hänt på röntgen. Läste att det kan ta 9 månader, vet. trodde från början 3-6 mån. Hoppas det läker överhuvudtaget. Hur har det gått för er andra nu när det gått några år?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 225
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
23
· Visningar
1 172
Senast: MJLee
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 393
Senast: monster1
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Black Friday
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur