Era erfarenheter av lös benbit/fraktur i hasleden?

Sv: Era erfarenheter av lös benbit/fraktur i hasleden?

*kl*

Tack för era svar!

Usch, nu börjar jag oroa mig på riktigt.
Man vet ju inte vad kirurgen hittar, om han kommer att bli fullt återställd.
Sen stänger stallet i juli och jag vet inte riktigt var vi ska bli av om han måste gå i konvalescenthage.
Men det får lösa sig. Huvudsaken är att hästen blir frisk. Fast han har verkligen gjort sig förtjänt av sommarbetet.

Jag tror att han blir bra. Det är ju fler hästar som blir bra än det är som inte blir det...
Men, jag ska iallafall hålla tummarna för din lilla häst (och för dig)!

Det är skönt att man kan "hjälpa till" lite :)

Du får berätta hur det går sen!

Min "polle" opererades för ca 5 år sedan. Han hade två rejäla lösa benbitar i h bakhas. Hasen var rejält igensatt och benet hade väl mer eller mindre varit av ngn gång under yngre år. Han hade en galla på utsidan av hasen då jag köpte honom för 11 år sedan. Har inte haft ngr problem då innan för ca 5 år sedan då han fick en spark på hasen. Svullnade upp orentligt och op på solvalla. Stod i ngr månader efter detta och har sedan fungerat bra. Hoppat och riditsordentligt. Nu för en månad sedan dök två gallor upp på samma has ,både på ut/insidan. Nu går han som skogsmulle och jag låter detta vara så länge han ej visar ngn hälta.
Så ge inte upp och lycka till!

Jag är osäker på om det är ok att ockupera loobahs tråd men eftersom jag började skriva här så fortsätter jag....

I dag opererades hästen och jag fick tala lite kort med kirurgen och försöker här tyda mina anteckningar från samtalet.

Operationen hade gått bra. Det fanns mycket förändringar men de bärande ytorna såg bra ut. Hästen har haft besvär av detta länge men väldigt ovanligt att de visar hälta. Benbiten var 9 mm lång. Inga senor skadade. Återbesök om 3 veckor för det behövs behandling med cortison och tuppkam i leden. 60-70% chans att han ska bli helt återställd, värre iom att han år så gammal (11 år).
Om 6 veckor ska han vara uppe i 60 minuters skrittmotion om dan.

När jag hälsade på hästen hade han lite småsår och rivet tidningspapper både här o där och han hade torkad svett över hela sig. Han hade precis fått hö när jag kom och det höet måste va nåt speciellt för han var inte speciellt intresserad av mina äpplen.

Han får komma hem i morgon om han inte får feber eller nåt annat händer.
Bandaget var över 1 meter högt o jag begriper inte hur jag ska kunna byta det själv. Åkte till Apoteket o köpte bandage för 1 000,-

Han får komma hem i morgon om han inte får feber eller nåt annat händer.
Bandaget var över 1 meter högt o jag begriper inte hur jag ska kunna byta det själv. Åkte till Apoteket o köpte bandage för 1 000,-

:eek: Min häst hade inget bandage alls efter sin operation, bara ett stygn på varsin sida om hasleden. Men då hade de gjort titthålsoperation, de kanske gick in "manuellt" på din häst?
Återbesök låter bra, det är alltid skönt att få kvitto att allt verkar ok när man går runt och är allmänt orolig....
Lycka till!

Det var ju intressant att din häst inte hade nåt bandage. Hade varit skönt att slippa. Dessa stygnen sitter på insidan om jag fattat rätt. Djursjukvårdaren visade i alla fall idag hur jag ska göra när jag byter och när hon visade och förklarade så verkade det ganska lätt men vi får väl se.

Hästen fick i alla fall komma hem idag och det var faktiskt inte alls så dyrt som jag hade befarat. Han ska ha 10 dagars boxvila. Sen konvalecsenthage/boxvila med skrittpromenader i 5 veckor. Ska på återbesök om 3 och 6 veckor.

Hästen var riktigt låg idag och efter jag tryckt i honom Fenylbutazonen så ville han inte va med överhuvudtaget. Lille grabben :cry:.

Nu håller jag på att försöka hitta ett sommarställe som han kan återhämta sig och det var inte så lätt som jag trodde.

Jag ber om ursäkt för ockupationen för din tråd, loobah!

Men vad skönt att allt gått bra såhär långt!
Det måste vara väldigt skönt att få hem honom igen?
Ja, det här med bandage är då inte lätt, men det ordnar du nog :)

Lycka till

Tack för det!

Nu har han varit hemma ett tag och är på ett förskräckligt dåligt humör fast han håller sig stilla i boxen.
Bytte bandage i går, sicken pärs, o i morse hade det kasat ner 1 dm men det täcker fortfarande stygnen.

Sommarviste är fixat. Han ska gå i konvalecsenshage i 5 veckor sen i lösdrift en månad med två stillsamma gamla herrar.

Nån mer som har erfarenheter att dela med sig av?

Hej
Jag har två unghästar hemma som båda är opererade för lös benbit i hasen.

Den första blev gallig i hasen som 1-åring och opererades då. En riktigt stor, medfödd benbit, ca 1,5 cm lång. Leden och brosket var oskadat. Han fick stå i box 1 v, utebox 1 vecka och sen gick han i egen hage (hingst).
Han är 4 år nu och rids fullt ut. Har aldrig varit halt av benbiten.
Förra veckan blev mitt 3-åriga sto mkt gallig i hasen. Hon gick på sommarbete. Vi var in och röntga och hon hade också en rejält stor lös benbit. Igår var hon in och opererade bort den. Hon hade heller inga skador i led eller brosk.
Hon ska ha boxvila 1 v och sen liten utebox 1 v, sen egen hage 1 v och sen får hon gå ut på betet igen.

Båda hästarna opererades genom titthålsopr. Båda hade hela benen inlindade. Man skulle kunna tro att det är ett jättesår men det är bara ett litet på 1 cm. Benen är inlindade från kronrand upp till 2 dm ovanför hasen, se det är väl 110 cm långt bandage. Vad jag förstår lindas hela benet för att annars kanar det ner. Det är enda sättet att få det att sitta över hasen. Det är ju svårt att få något att stanna där uppe.
Men det ser ju väldigt drastiskt ut med ett sådant jättestort bandage.
Stor häst och låånga ben.

Precis, snacka om överdrivna bandage!
Men jag ringde till min egen veterinär (inte den opererande) och hon sa att det bara behövs bandage över såren i en vecka sen räcker det att linda kota o upp som vanligt. Jag har höga BoT stallbandage samt BoT hasskydd som jag tänkte sätta på när jag tar av bandaget nästa gång.

Underligt att det är så olika från fall till fall beträffande boxvila/konvalescenshage.

Min häst har aldrig varit tjock i hasen. Det är lite konstigt tycker jag.

Vad skönt att det gått bra med din hingst! Hoppas det går lika bra med stoet!

Kom på en sak till...

kima, fick inte dina hästar någon medicin?

Nej, de fick ingen medicin.
Men hon ska tempas dagligen så får hon temp så får hon nog något.

Jag tycker att det är bra att de är så noga med bandageringen, då gör de ju allt de kan för att undvika infektion mm. Och infektion i leden är inget kul.

Men som sagt, man hajar till lite när man ser jättebandagen och undrar herregud hur mycket skar de upp. Och så är det 1 cm. Men bättre att de är noggranna för infektionsrisken. Sen varierar ju den risken beroende på årstid, varmt/kallt ute mm.

Nej, de fick ingen medicin.
Det var oxå annorlunda... min ska ha Fenylbutazon i 10 dagar.
När ska du ta av bandaget? När ska du ta stygnen?

Jag ska ta stygnen efter 13 dagar och bandaget egentligen sitta i 17 dagar.

Min fick butta i 10 dagar tror jag. Konstigt dock att era har såna bautabandage och min inte hade något alls! Är ju som sagt väldigt stor skillnad mellan efterbehandling/konvalescens/rehabilitering mellan de olika klinikerna överlag tycker jag.

*kl*
Jag tog av bandaget igår, det hade kasat ner så långt att det inte gjorde nån nytta. Nu står han med stallbandage och hasskydd.

Såren ser jättefina ut men han är lite tjock bakom stygnen på var sida. Är det vanligt/konstigt?

Hasskyddet är BoT och han var ganska varm under det i morse men skyddet var inte blött o han hade ingen temp

Ja min häst gillar inte bandagen. Hon går runt i boxen och skrapar av dem. Så vi fick lägga om 2 ggr bara i går.
Om hon fortsätter så är det nog bättre att släppa henne i liten sjukhage ute om vädret är OK.
Nu är det flera hästar i stallet som rids på dagtid vilket innebär att det hela tiden går hästar in och ut i stallet och varje gång någon går ut blir hon jättestressad och hoppar och stegrar sig i boxen. Det är ju annorlunda om det är lugnt i stallet på dagtid och ingen som går in och ut.
Så om det inte regnar framöver får hon nog gå ut i liten sjukhage istället. Då är hon lugnare.
Annars är min helt opåverkad. Hon rör sig bra, äter bra, pigg och vaken och har inte det minsta ont. Ingen hälta eller ens försiktiga steg.

Jag har den stora, stora fördelen att jag har mina hästar inhyrda hos den veterinär som opererade min häst. Så hon får verkligen förstklassig vård. :bow: Han ser henne varje morgon och kväll.

Wow! Helt perfekt att va inhyst hos veterinären.
Jobbigt när de inte kan hålla sig i stillhet.
Jag släppte faktist ut min grabb i sjukhagen en stund i gårkväll och det gick minsann alldeles utmärkt att både bocka samt rulla sig på 3x5 m :eek: Fast det var lite jobbigt att lägga sig o resa sig, om det nu var jättebandaget som gjorde det eller om han hade ont/var stel vet jag ej.
Annars håller han sig lugn och jätteduktig när han är inne alldeles själv samt när hästar kommer o går. Han har inte brytt sig nämvärt om bandagen heller, tack o lov.

Min häst fick en broddspark på höger has. Det blev ett öppet sår, ca en halv cm djupt och en benbit lossnaden. Men den låg så fint i rätt läge så veterinärerna bedömde att det inte behövde opereras. Hon gick bandagerad och fick butta i 10 dagar i 2 omgångar. Hon fick gå i en lite mindre hage (inte sjukhage) dom första 2 månaderna (ingen boxvila). Såret läkte fint och hasfrakturen var läkt och hästen helt återställd efter 9 månader. Det är nu 3 år sedan och hon har inte haft något problem med den hasen sedan dess. Den första tiden tog hon det väldigt lugnt men efter 2-3 månader drog hon en daglig galopprepa och fortsatte sedan lugnt att beta, hon tog ingen skada av det snarare tvärt om. Hon mådde psykiskt bra och var glad och positiv hela tiden.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 225
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
23
· Visningar
1 172
Senast: MJLee
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 393
Senast: monster1
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Adventskalendertråden 2024
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur