Sv: Era bokhyllor?
Jag köpte några mellanbruna Billyhyllor för 100 spänn styck när de såldes ut på IKEA. Inte ultimat färg, men jag gillar att dona själv. Har tapetserat ryggstyckena med en vit-guldaktigt randig tapet. Hyllorna står två och två på var sida om ett fönster, men skjutna ut mot hörnen av rummet. Jag byggde en ram av några reglar att ställa dem på, så att de kom upp nästan 20cm, sedan gjorde jag en snygg sockel som liksom går utanpå bokhyllorna, av pärlspont och list i överkanten. Vitmålat som övriga snickerier i rummet. Upptill satte jag ett brett allmogefoder som går ända upp mot taket. Också vitmålat. Tanken är att det ska se ut som att hyllorna är platsbyggda, det ser mycket elegant och proffsigt ut...
I mina bokhyllor samsas mängder av böcker och de är sorterade efter färgen på omslagen, vackert och mindre rörigt. Stora "tittböcker" (typ inredning, konst, hästar mm) har en egen hylla. Kokböcker bor i köket. Jag har bara "hårda böcker" i de här hyllorna, de flesta faktaböcker och pockets bor på ett annat ställe. Några få väl valda prydnadssaker får också stå där tills platserna behövs för fler böcker. Jag har satt alla hyllplan på "samma höjd" för att det ska se mer harmoniskt ut, förutom på ett ställe där jag lyft bort ett hyllplan och fått ett högre "hål" för en lampa... Mycket nöjd // Smirk