Era bokhyllor?

Enis

Trådstartare
Mina bokhyllor ställer till det för mig och jag behöver inspiration och tips. Hur har ni organiserat era hyllor och vad har ni i dem utöver böcker? Kanske kan någon bjuda på en bild eller två. Just nu ligger hela projektet på is i väntan på inköpet av ytterligare en hylla.

Sv: Era bokhyllor?

Organiserat och organiserat... ;) Jag har tre sektioner av IKEA:s Bestå. Jag har köpt till dörrar som är 60*60 cm och satt nederst på varje sektion. Innanför dem kan jag gömma all möjligt bråte. Sedan har jag en låda ovanför dörrarna. I lådorna har jag CD-skivor, filmer och spel. Resten av sektionerna använder jag som vanliga bokhyllor och har satt böckerna efter vad de handlar om - skönlitteratur, hästfaktaböcker, kokböcker, handarbetsböcker osv. Pocketböcker har fått egna hyllplan för att utnyttja utrymmet optimalt. För närvarande har jag ställt lådor ovanpå bokhyllorna också för att få mera förvaringsutrymme, men meningen är att innehållet i dessa ska flytta in i kommande garderober.

Prydnadssaker, glas, spritflaskor, vitrindörrar m.m. är i princip bannlysta från mina bokhyllor.

Jag har 5 sektioner, 3 st 60 cm och 2 st 80 cm, vilka här påbyggda uppåt då vi har 3m i takhöjd. Dessa hyllor är fyllda med böcker, inte det minsta plats till ngt annat. Dessutom står böckerna på flera hyllor i dubbla rader. :grin: Behöver nog ett större arbetsrum... ;)

Jag köpte några mellanbruna Billyhyllor för 100 spänn styck när de såldes ut på IKEA. Inte ultimat färg, men jag gillar att dona själv. Har tapetserat ryggstyckena med en vit-guldaktigt randig tapet. Hyllorna står två och två på var sida om ett fönster, men skjutna ut mot hörnen av rummet. Jag byggde en ram av några reglar att ställa dem på, så att de kom upp nästan 20cm, sedan gjorde jag en snygg sockel som liksom går utanpå bokhyllorna, av pärlspont och list i överkanten. Vitmålat som övriga snickerier i rummet. Upptill satte jag ett brett allmogefoder som går ända upp mot taket. Också vitmålat. Tanken är att det ska se ut som att hyllorna är platsbyggda, det ser mycket elegant och proffsigt ut...
I mina bokhyllor samsas mängder av böcker och de är sorterade efter färgen på omslagen, vackert och mindre rörigt. Stora "tittböcker" (typ inredning, konst, hästar mm) har en egen hylla. Kokböcker bor i köket. Jag har bara "hårda böcker" i de här hyllorna, de flesta faktaböcker och pockets bor på ett annat ställe. Några få väl valda prydnadssaker får också stå där tills platserna behövs för fler böcker. Jag har satt alla hyllplan på "samma höjd" för att det ska se mer harmoniskt ut, förutom på ett ställe där jag lyft bort ett hyllplan och fått ett högre "hål" för en lampa... Mycket nöjd // Smirk

Senast ändrad:

Jag har i princip bara böcker i dem.

Här några bilder (men blunda gärna för det tillfälliga stöket framför...)
bokhylla2_59871050.jpg

bokhylla3_59871092.jpg

Har mina skolböcker och böcker om mat i köket/arbetshörnan, där de trängs med knivar, yxor och anteckningsblock. Tyvärr ingen bild.

(I boklådorna till vänster om bokhyllorna i den första bilden är böckerna som inte får plats i hyllorna...)

Jag och sambon har billy bokyllor i ek-faner. Två stora (80 cm breda) och en smal (40 cm bred). Den smala har vi i mitten och fungerar som vitrinskåp som vi har finare och roligare glas i. Denna hylla har en glasdörr. De två översta hyllorna är fyllda med böcker. På den undre ligger min gamla studentmössa och där har även hästböckerna från gymnasiet fått sin plats. Sedan är det en och en halv hylla med böcker. Den understa hyllan är fyllda med tidskriftsamlare i olika möänster (ska bytas till samma färg nån gång). Den andra hyllan är det dvd skivor översta hyllorna, längre ner cd skivor samt lådor med sygrejer och annat pyssel längst ner. På mitten hyllan a ligger sambos teknologmössa, spargrisen samt två hästhuvuden min pappa har gjort till mig i lera.

Mitt i mot dessa hyllor har vi en annan ikea hyllo i ek-faner (minns inte vad den heter) På den i mitten längst upp står en hästskulptur min pappa har gjort :love:. Längre ner står min häst gamla stamtavla i guldram. Annars är den hyllan fylld med sprit och vin även tomma jägersflasker står i alla storlekar som finns (min sambos :smirk: ) och så en lampa och fyllt med sällskaps spel. En salig blandning helt enkelt :)

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
4 819
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka