Era åsikter

angiepangie

Trådstartare
Hej!
Jag måste bara fråga om jag är helt tom i bollen som reagerade som jag gjorde idag.
Vi letar efter en till hund, och fick kontakt med en tjej som hade en spets som lät väldigt intressant och vi bestämde att vi skulle ordna en träff här hemma hos oss.
Hon frågar om vi kan möta henne på centralen och jag antar ju då att hon menar så att vi kan visa henne vart vi bor.
Men så var inte fallet, utan hon ville att våra hundar skulle få hälsa där och om det fungerade så skulle vi ta med oss hunden hem till oss direkt.

När jag ifrågasatte det (jag tycker inte man bestämmer om man vill ha en hund på en parkering vid centralstationen i Göteborg) blev hon irriterad och tyckte jag var mesig och var för nervös och slängde sig med kommentarer som "om din hund inte ens kan hälsa på andra i koppel får jag nog leta efter ett annat hem".
Jag förklarade att min hund inte har några som helst problem med att hälsa på andra hundar, men att jag inte tycker det är rätt att ta med sig en hund som aldrig träffat oss innan som redan befinner sig i en miljö den aldrig varit i innan osv, speciellt inte eftersom hon själv uttryckte det som att hunden var väldigt "pappig".

När jag frågade vad vi skulle göra om vi gjorde som hon ville och bara hämtade hunden och sen kommer hem till katterna och det inte fungerade så fick jag ett spydigt svar om att jag var för mesig och att jag minsann inte fick vara så nervös för då kan jag inte ha hund.

Fick höra både en och två gånger att jag var en olämplig ägare som ville ha möjligheten att ge upp, och jag frågade då varför hon gått med på en provperiod men det fick jag aldrig svar på.


Jag bara undrar:
Är det jag som är helt dum i huvudet som inte tar hem en främmande hund från en främmande människa som vi aldrig träffat innan?
Hade ni kunnat träffa en människa ni pratat med lite på mail och lämna över er hund utan att ens se hur dom bor?
Varför är man så mån om att den tilltänkta nya ägaren inte ska få en chans att bedöma hunden ens lite grann om det inte är något fel man vet med sig?
Är jag totalt vrickad som gärna vill träffa den nya hunden några gånger innan vi plockar hem den helt och hållet?

(Det rör sig om en vuxen hund)

Jag hade aldrig släppt min hund till en främling utan att se hur den bor, skapa en relation, se så att allt fungerar osv men så är jag ju en oseriös osäker människa också (tydligen?)
 
Sv: Era åsikter

Du är inte vrickad. Det är däremot hon. Du resonerar helt sunt!
 
Sv: Era åsikter

Tack, skönt att höra!
Så som hon bredde på blev jag nästan osäker :S

"Utbildad" hundtränare och allt vad hon var..
 
Sv: Era åsikter

Ska ni betala något för hunden? Min första tanke är att hunden är stulen!
 
Sv: Era åsikter

Det mesta är helt vrickat, men det finns en bra sak.
När jag har köpt en hund till, har jag alltid haft den jag redan har med mig.
Dels för att den nya inte skall vara en total främling och dels för att kunna släppa in den nya först så den kan bekanta sig med sitt nya hem i lugn och ro.
 
Sv: Era åsikter

Hon betedde sig lite märkligt.
Jag har dock inte träffat ngn av mina omplaceringar mer än en gång och inte haft ngn prövotid. Tycker man känner direkt om det är en passande hund.
 
Sv: Era åsikter

Hon betedde sig lite märkligt.
Jag har dock inte träffat ngn av mina omplaceringar mer än en gång och inte haft ngn prövotid. Tycker man känner direkt om det är en passande hund.
 
Sv: Era åsikter

Svarar alla:

Fejko: ja, det skulle vi ha gjort. Jag kan ju självklart inte garantera det men jag tror inte det då hon hade bilder från valpålder osv.

Springer : Jo självklart skulle vi ta med oss vår befintliga :)

Sparkling: tack, skönt att höra!

Lejonelle: Att köpa hunden är uteslutet nu, känns det inte bra får det vara! :p

Bison: Vi vill vara säkra på att att hunden fungerar med våra katter framför allt. Vi har fått hem en hund som ägaren påstod vad van vid både katter och hundar och den stackars hunden blev så stressad att han sprang in i möblerna. Så vi känner att vi vill kunna känna efter på hemmaplan utan att matte/husse är med för att se så att alla kan andas åtminstone :p
 
Sv: Era åsikter

Känns ju inte alls seriöst från hennes sida. Så här gjorde jag när jag träffade min omplacering:

Först träffade jag hunden med sin husse i deras lägenhet. Kollade så hunden verkade ok. Efter ungefär en halvtimma hämtade jag min hund från bilen och kollade så de två verkade komma överrens. Sen åkte jag därifrån och skulle fundera lite, bestämde mig för att köpa hunden och hämtade den 2 veckor senare men då med 1 månads prövotid om något inte skulle fungera.
 
Sv: Era åsikter

Jag hade aldrig släppt min hund till en främling utan att se hur den bor, skapa en relation, se så att allt fungerar osv
Självklart.

Jag var hundvakt till en tik en gg, några timmar. Sen en gg till över en helg. Tredje gg var hon här en vecka - och sen vägrade hon åka härifrån. Lilla skruttan... la sig i grindhålet och kikade under lugg på sin matte. Så då fick hon bo här. :love:

Det handlar ju om att hunden ska göra sitt val också.
 
Sv: Era åsikter

Gud så osmidig person till att ha att göra med!

Men jag tror det är precis den rädslan som du känner, som personen är ute efter. Det låter som att det egentligen är så att hon vet att något kommer gå snett med katterna/möblemanget/då hunden är utan koppel/etcetera och hon vill undvika att det märks innan ni tagit hunden. Och det enda sättet för henne att lyckas få någon att ta emot hunden på parkeringsplatsen är att dumförklara personen som tvekar och få denna att tvivla på sig själv.

Nej, varningsklockor lång väg.
 
Sv: Era åsikter

Det är så vi har tänkt oss också! Att man ska kunna lära känna varandra, ha provtid osv just för att ALLA ska trivas och må bra :)
 
Sv: Era åsikter

Ja, det var min tanke också. Något problembeteende eller något hon ville dölja. Alltså jag blir så ledsen på människor, förstår dom inte att det inte blir bra för någon om man ljuger? :( usch..
 
Sv: Era åsikter

Ja precis! Vi tänkte oss också så ungefär.
Som jag skrev ovan, det ska ju bli bra för alla!
 
Sv: Era åsikter

Ja fruktansvärt :s
Bara på det, och att hon var fruktansvärt passivt aggressiv HELA tiden blev jag osäker. Men jag blev ju så såld på hunden så ville ändå träffas eller så.
Nu är jag otroligt glad att det aldrig kom så långt! Usch vilket stolpskott :/
Du resonerar precis som jag gjorde. Något är det ju som är fel helt klart.
Om man ändå åker 10 mil till gbg, är det verkligen SÅ jobbigt att åka 20 extra minuter?
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 082
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 412
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 505
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp