Sv: Era 7-åringar????
Mina barn, 5 och 8, sover själva hela natten.
Vardagar går de och lägger sig vid 20, då tar de själva på pyjamas och så borstar vi tänder, sen läser vi/hittar på en saga i soffan innan de kilar upp på sina rum och ner i sängarna, så kommer jag eller pappan upp och pussar godnatt.
Stora pojken får lov att läsa en liten stund innan han somnar, men de brukar vara så trötta att de sover inom 10-15 minuter.
När de var mindre hände det att de vaknade på natten och kom och lade sig i vår säng, det var såklart helt ok men försvann av sig självt när de blev lite större och nu sover de nästan alltid hela natten.
Jag tycker det är superviktigt att få lite vuxentid på kvällen, skulle bli knäpp annars tror jag
.
Ger mina barn så mycket tid och uppmärksamhet när de är vakna att det är väldigt skönt att få koppla bort dem på kvällen, umgås med en kompis, jobba med något projekt eller häcka på Buke
Tror också det är bra för barnen att ha fasta rutiner kring läggdags, det är skönt för dem att veta vad som gäller.
När jag läser om din sambos dotter kan jag inte låta bli att undra hur hon orker med skolan om hon somnar så sent? Barn behöver mycket mer sömn än vuxna.
Vera skrev:
Sambon tycker nog att detta är lite jobbigt också men vill dels inte erkänna det riktigt och så vill han nog inte ta denna konflikten med henne. När dom pratar om det blir hon helt rasande på honom.
Men som vuxen MÅSTE man ta en hel massa konflikter, hur ska de annars lära sig hur livet funkar och vad som gäller?
När barn protesterar mot något är det inte alltid så att de verkligen skulle vilja ha det 'på sitt sätt', utan protesten är snarare en fråga: 'är det ok att göra så här?'
Som vuxen måste man svara på de frågorna, både i ord och handling.