Sv: Er inlärningspsykologi: Olydnad vs. rädsla?
Gör ni skillnad på om hästen är "olydig" mot om hästen reagerar instinktivt pga t ex rädsla? Vad är isåfall "olydig" och hur skulle ni reagera i en sådan situation? (ta gärna något konkret exempel) och hur skulle ni reagera i en situation där hästen är "olydig" pga instinkter?
Jag gör skillnad i rättningen och möjligtvis marginellt på vad som gäller i extrema fall (minns typ en gång bara i hela mitt liv) men annars är det same old rules oavsett hur knäpp/okontanktbar/galen hästen hunnit bli (dvs jag har varit förbannat sen att inte hejda den i tid).
Konkret exempel: Min häst hade överskottenergi som en hel atombomb när vi var ute och tömkörde första gången efter en vila (3-åring) men gjorde halt i vägkanten när vi mötte en bil. Kallade in hunden som han alltid vill leka med och han tar ett skutt (eller kommer typ upp i luften i skuttet när jag reagerar och drar tillbaka honom så han landar i kanten) ut mot vägen (framför bilen). Då röt jag till rejält på honom för han är mycket noga inlärd på att stå still på halt-kommando och har aldrig fått någon som helst eftergift på det tidigare.
Hade han varit rädd för bilar hade jag fortf inte tillåtit att han hoppade ut framför men snarare bara rättat med töm och ett lugnande men bestämt stoppord.
Just i "panik"-situationer ser jag ingen som helst anledning till varför folk är "slapphänta" mot sina hästar. Det är ju DÅ om någon gång de behöver en stark och tydlig ledare som visare precis på pricken hur de vill ha det. Hästen vill fly och för den då inte ett tydligt kommando om att stanna kvar så blir den bara än mer stressad för den tror att människan inte har tillräckligt med koll.
Därför tycker jag oxå det är viktigt att noggrant lära hästen ta kontroll över flyktbeteendet/sina rädslor. Jag är övertygad om att man kan komma väldigt långt.
Har funderat en del på det där. Inom hoppning klassar man det som olydnad vare sig hästen vägrar för att den kommer in fel eller för att den blir skraj av ett "titthinder" eller vad anledningen nu kan vara. Inom dressyr ser man visserligen oftast inte en häst som olydig om den skyggar för ditt och datt, men OM man märker att hästen blir lite skärrad och den ändå jobbar på och lyssnar på ryttaren ser man det som lydig.?
Olydnad i hoppning är bara ett namn på att hästen inte går dit man vill, man ska nog inte lägga ned mkt tid på att analysera det. Jag tycker att både inom hoppning och dressyr är hästen lydig om den fortsätter arbeta även om den blir störd. I hoppningen får det ju dock ett större/synligare utslag om hästen tappar kollen 1 sekund och det sker framför ett hinder och leder till att den stannar än om den i dressyren kanske bara utför rörelsen 1 meter senare eller i enkla fall bara tappar formen ngt steg på en transportsträcka.
Tror ni hästen gör skillnad på vilken orsak den har att inte lyssna på sin ryttare? Eller att det finns risk för att hästen blir "olydig" även i andra situationer om den tillåts vara "olydig" när den är skraj (eller annat instinktivt som sagt, som att den är stressad eller en hingst som ser ett brunstigt sto eller dylikt)?
Jag tror garanterat den kan bli olydig andra situationer oxå. Hästen vill ha tydlgia regler, spec när den blir osäker. Och låter man den fly när den blir osäker så FÖRSTÄRKER men ju flyktbeteendet. Det borde ligga i varje hästmänniskas önskan att aktivt arbeta med flyktbeteendet för att minska/kontrollera det, inte att förstärka det.
Med det säger jag inte att man ska "spika fast fötterna i marken" om den ex är skiträdd för bilar, allt ska arbetas med succesivt. Men man ska inte i alla år låta hästen tramsa för bilar med orden "han har blivit skrämd". Jag tror personligen att de allra flesta saker hästar är rädda för ("alltid", alla kan ju bli rädda för en fågel som hoppar upp framför nosen en dag) har de iprincip blivit lärda att vara rädda för. Antingen har man presenterat saken kasst (dvs reagerat dåligt själv när hästen sett grejen första gången) eller så har man varit för slapphänt och inte tydligt visat att man inte tolererar massa "gud vad hemskt" varje gång hästen presenteras för samma sak.
En grej jag funderat lite på nyligen är att de flesta verkar överens om att det är ok att "säga till" en skraj häst om det riskerar att bli farligt för den som rider eller hanterar hästen. Men vilken skillnad ser egentligen hästen på farliga situationer för ryttaren jämfört med rena lydnadsfrågor som t ex att gå fram för skänkeln trots att man är skraj och inte vill gå?
Hästen vet ju inte att det är farligt, då hade den inte agerat så att situationen blev farlig. Jag som människa tänker alltid "tänk om det hade kommit en bil" eller "tänk om det ligger ståltråd på marken där". Dvs jag vill alltid ha koll på min häst, om situationen varit värre. Jag låter inte min häst bli rädd o fara i väg bara för att situationen är ofarlig. Det tycker jag heller ingen borde göra - det är grymt lågt säkerhetstänkande.
På precis samma vis så låter jag inte alltid min häst busa "fullt ut". Han är ung och väldigt lyhörd så han får iprincip busa hur mycket han vill, det blir aldrig farligt för han vet ändå mina gränser ( kort sagt: aldrig skjuta rygg utan bara göra mjuka små språng, aldrig gå emot skänkeln oavsett bus). Men just för säkerhetsskull så bestämmer jag vissa gånger när han ska sluta, just för att jag ska veta att JAG kan avbryta direkt när JAG vill. Om det skulle behövas ifall vi hamnade i en farligt situation.
Är vi daltande med hästar, har vi konstig inlärningspsykologi eller är det jag som har blivit "uppfostrad" konstigt inom hästkretsar?
Finns det situationer ni tycker det är ok att hästen inte tar era kommandon? Finns det isåfall olika graderingar, att hästen måste vara "si och så skraj" eller "si och så kontaktbar"?
Jag har som sagt innan bara stött på en situation när jag bara "lät" hästen bli skraj. Nu i efterhand skulle jag inte ens gjort det den gången men när jag satt där på ryggen tänkte jag mer på min självbevarelsedrift än på framtida problem
Hästen jag red var rädd för bilar (senare funderade jag över hur rädd för han utvecklade det snabbt till en ovana och bara bråkade så fort det kom en bil) och det kom en stor lastbil. Åkrarna var stoooora så jag red ut en bit men han fick ändå spel och flög i väg uppåt och åt sidorna och jag lät honom bara skutta vidare tills lastbilen kört förbi och vi kunde ta oss upp på vägen igen. Jag var helt enkelt rädd att han skulle slå över om jag pressade honom att hålla sig på samma plats. Men, hade han tidigare blivit riden så som jag nu vill rida då hade han nog accepterat att stå kvar. Då gick han emot skänkeln när det inte passade och hade aldrig blvit "tvingad" att faktistk stå still om han inte ville utan fick bara fortsätta gå/gå runt på en volt. Så fel enligt mig nu.
Haha, oj, undra om det var det här du menade
Men hur är din syn då? (inte läst tråden än så bortse från frågan om du skrivit redan
)