Rie

Trådstartare
Min vovve höll på att skrämma ihjäl mig för någon dag sedan.
Vi var ute på gården när han plötsligt tomkräks. Börjar skaka lite och kommer till mig.
Sedan viker han huvudet bakåt lite, framtassen på samma sida åker upp och blir alldeles stel. Därefter blir samma sidas baktass också helt stel varpå han faller omkull och alla benen blir som pinnar.

Så får han kramper. Alla benen rör sig samtidigt i en ruskig fart och han far omkring liggandes på sidan. Jag var övertygad om att han skulle dö på fläcken.
Efter vad som verkade vara en hel evighet (ca 1 minut?) så började tassarna vifta var och en för sig och kramperna släppte allt eftersom.
Han var väldigt trött ett tag och blev jättemammig resten av dagen. Jag fick inte lämna rummet han var i.

Ringde ju givetvis veterinär så fort jag kom in. Till djurkliniken var det som vanligt telefonkö så efter 10 min ringde jag upp distriktsveterinären på min mobil, medan jag köade i den vanliga telefonen. Distriktaren svarade direkt.

Ringde sedan upp kliniken igen efter ett tag(och fick vänta 15 min i kö) och båda veterinärerna trodde att det var epilepsi.
Hunden är 9 år och har aldrig haft något sådant. Han har alltid varit frisk.

Någon som har erfarenhet av sådant? Jag trodde att han fått en hjärnblödning/propp när han ramlade om kull.

Han blev som vanligt direkt efteråt, om än trött.

Sv: Epilepsi?

Jag har en EP-hund. Jag har Stesolid hemma som är kramplösande. Skulle hon hamna i en kramp som hon inte kommer ur så ger jag det. Jag brukar bara ge det som det tar längre än 5-10 minuter eller om hon får ett kort/litet anfall och sen kommer det ett till direkt efter. Jag tror att det hänt en eller två gånger på de tre år hon haft EP.

Är det anfall som kommer en gång i månaden eller mer så kan man ge Fenemal som ska förhindra anfallen.

Jag har även varit till Vet. och undersökt henne för att utesluta andra bakomliggande orsaker till hennes kramper.

Sv: Epilepsi?

Våran dobbermantik på 9 år misstänker vi ha epilepsi. Kramperna har kommit två-tre gånger och alla gånger när hon blir riktigt glad och "till sig", men det går fort över och vet. säger att det inte är ngn fara sålänge hon kommer ur kramperna själv och inte får det flera ggr på rad.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 784
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 650
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv