Epilepsi hos hästar

R

Ralli

Min hyrponny har epilepsi. Jag hyr henne 3 gånger i veckan och resten är det hennes ägare som sköter henne. Vad har ni för erfarenheter av ponnyn/hästar som har epilepsi? Hur länge levde den/de? Konsta har en gång tänkt avlivas pågrund av många anfall irad, men sen tog de slut och nu har hon de ibland. Efter epilepsianfallen brukar hon ha småsår och boxen har blodiga väggar.

Sv: Epilepsi hos hästar

jag har haft en ponny med epilipsi, tog ett tag innan vi förstod eftersom att det inte var så "stora" anfall hon fick. (jag var inte så gammal och vis då heller idag hade jag förmodligen reagerat annorlunda)

ivilketfall en dag fick hon ett rejält anfall och bet av sig tungan på nått vis, hon avlivades då omedelbart.

Har inga erfarenheter av hästar med epilepsi hos hästar men om boxväggarna är blodiga efter anfallen skulle i alla fall jag klä boxväggarna i skumgummi eller liknande så att hon inte gör illa sig.

Min hyrponny har epilepsi. Jag hyr henne 3 gånger i veckan och resten är det hennes ägare som sköter henne. Vad har ni för erfarenheter av ponnyn/hästar som har epilepsi? Hur länge levde den/de? Konsta har en gång tänkt avlivas pågrund av många anfall irad, men sen tog de slut och nu har hon de ibland. Efter epilepsianfallen brukar hon ha småsår och boxen har blodiga väggar.

Får hon ingen medicin? Får man hålla häst med konstaterad epilepsi utan att medicinera ens?

Vår hund har epilepsi och hade ett helvete med olika mediciner, p-spruta o liknande innan de tog fram en gammal medicin på nytt till henne. Sedan dess har hon inte haft ett enda anfall och det är många år sedan nu. Hade inte medicinerna hjälp hade hon avlivats, man kan aldrig förutse hur stort en anfall kommer bli och att låta henne vara själv en endaste minut hade jag klassat som grymt ansvarslöst!

Visste inte att även hästar kunde få det.
bara att hundar och människor kunde det.
Man lär sig nåt nytt varje dag

eftersom det inte är min häst vet jag inte varför hon int får medicin, har också funderat på det...

om jag hade varit du så hade jag nog lytt Sputnick´s råd med och klä väggarna (om ägaren går med på detta) för jag antar att såren uppkommer pga väggarna/krubban/vattenkoppen?

lite nyfiken bara, hur uppträder/ reagerar en häst under ett anfall? och efter? (blir hon slö och hängig och så efter ett anfall?)

hundar vet jag att en del tugga fragma, lägger sig ner vid ett hörn och liknande. Jobbar nämligen inom psykvården så jag träffar på anfall hos människor dagligen..

Vi har haft en hyresgäst med en ponny som fick epilepsi.
Kraftiga anfall, först 2 ggr under transportering, då visste vi inte att det var epilepsi. Sedan fick den ett anfall på stallplanen. Betedde sig som en människa vsom får anfall, kastade sig på marker, ögonen snurrade, hon var helt borta. Vi trodde hon var på väg att dö, aorta ruptur eller liknande. Det tog en 10min innan hon kvicknade till och reste sig.
Skrapad och lite skrubbsår.
Hon var väldigt trött efter anfallet.
Hon fick ytterligare ett par anfall innan utredningen var klar och hon avlivades.

Efter att ha sett anfall på ponnyn hos oss skulle jag absolut avråda från att rida en häst som får epileptiska anfall. Fy vad illa det skulle kunna gå om det kommer ett anfall vid ridning...

Får hon ingen medicin? Får man hålla häst med konstaterad epilepsi utan att medicinera ens?

Enligt den veterinärexpertis ägarna till ponnyn som stod hos oss konsulterade (bla SLU) så är det oerhört svårt att ställa in medicineringen på hästar. De avrådde från det i detta fall.
Säkert lättare men hund som man kan hålla under anfall så den inte gör sig illa. När hästen får anfall är ju enda alternativet att hålla sig borta så man inte blir skadad.

Det måste isf vara av väggarna hon skadar sig tror jag...vet ej, men kan prata med ägaren:)
Jag har själv inte varit med när hon haft anfall, och efter anfallen har hon förstås ledigt den dagen/dagen efter. Hon kan bli lite slö, men inget annat...

Senast ändrad av en moderator:

Enligt den veterinärexpertis ägarna till ponnyn som stod hos oss konsulterade (bla SLU) så är det oerhört svårt att ställa in medicineringen på hästar. De avrådde från det i detta fall.
Säkert lättare men hund som man kan hålla under anfall så den inte gör sig illa. När hästen får anfall är ju enda alternativet att hålla sig borta så man inte blir skadad.

Okej. Ja då ser jag ingen mingen med att hålla en häst med epilepsi vid livet.

TS: Ta ett snack med ägarna, det är ju f*n allvarligt :eek: Jag som sett vår hund (liten rottistik på under 40 kg) skulle aldrig i mitt liv vilja behålla en häst med epilepsi i livet, det går alldeles för snabbt och är alldeles för farligt både för hästen och för omgivningen när den får anfall. Dessutom är det varje anfall en traumatisk upplevelse och man vet aldrig om de är "sig själva" efteråt igen. Vår hund blev ex helt borta en hel helg och verkade delvis tappa synen och blev grymt ljudkänslig och jätterädd för allt och alla innan de hittat den mediciinen som fungerade för henne. Vi var stensäkra på att hon inte skulle komma med hem efter vetbesöket den gången.

Vi hade en häst i stallet som hade det. Ägaren valde att ta bort den omgående efter att den fått diagnos. Hon kände inte att hon kunde ansvara för att det inte hände några olyckor med den. Ett hastigt påkommet anfall under t ex täckesbyte eller i en trång stallgång skulle ju t ex lätt kunna döda en människa. Trist beslut, men ansvarsfullt.

Ägaren tar bort hästen om det händer nåt sånt, t.ex. att hon blir blind elr nåt sånt..

Men hon har ju fortfarande anfall? Det är ju en jättestor säkerhetsrisk både för henne själv och för omgivningen?

trådkapning...hoppas det är okej. satt och funderade lite över hästar och epilepsi.
när man läser om epilepsi hos hästar rör det sig tydligen ofta om stora anfall, men är det någon som har stött på mindre frånvaroattacker/småkramper hos häst?

Jag skulle råda dej att inte rida eller vara i närheten av den stackars ponnyn.
Det spelar ingen roll om ägaren tänker ta bort den om något händer, då är det redan försent.
Bli inte en rubrik i tidningen, snälla.

Min första ponny jag hade för många år sedan hade epilepsi. Det hände några gånger under ridtur att han fick ett anfall o då skenade han besinningslöst utan nån koll alls på vart han sprang så det var helt livsfarligt. Hade han mött en bil så hade han förmodligen sprungit rakt in i den. Efter anfallen så var han jättetrött. Vi vågade inte rida honom för det var för farligt när anfallen kom o man visste ju aldrig när dom skulle komma. Sista anfallet han fick var i hagen. Då hämtade han sig inte efteråt o veterinären konstaterade att hjärtat hade blivit överansträngt. Med facit i hand så skulle han tagits bort mycket tidigre o både han o vi hade sluppit onödigt lidande. Det var inte roligt att stå o vänta på nödslakt i timmar med en ponny som knappt kunde stå på benen. Nej ta bort ponnyn innan det händer en olycka o minns den som pigg o lyciklig i stället...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 870
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka