Epidural och sterila kvaddlar

Sv: Epidural och sterila kvaddlar

Kvaddlar gör skitont, men funkar på en del.

Nya moderna epiduraler ska inte påverka värkarna (egen + yrkesmässig erfarenhet).

Skulle jag föda barn igen blev det absolut med epidural.

Det är nästan fyra år sedan jag fick kvaddlar. Jag fick ont i korsryggen och ja, det gjorde ont att få kvaddlarna också. Men det var det absolut värt, smärtan från kvaddlarna varade bara en kort stund och smärtan i korsryggen försvann också.

Epidural har jag aldrig testat, så kan inte uttala mig om det.

*kl*

Förlåt TS att jag lånar din tråd lite.

En fråga bara till er som provat kvaddlar eller är lite kunnigare än mig. Måste man veta exakt vart smärtan sitter? För de sprutas väl in under huden och gör verkan där det läggs? Eller är jag ute och cyklar?

Jag har ingen aning om någon frågade mig var smärtan satt. Kvaddlarna fick mig att vråla rakt ut och sen vart allt underbart.
Jag kan absolut rekommendera dom - ofarliga och jämfört med förlossningsmärtor är sticken som ett piss i Nilen.

Får du ens föda vaginalt då? Om du har skruvar?

Jag hade EDA med barn nr 1. Behövde inte värkstimulerande men en nål fanns förberedd. Mina värkar var för effektiva, därför jag tog den! Inga pauser och jättestarka! Kände bara ett tryck och krysta var lätt! Tog 4 värkar och 20 min.

Nästa förlossning hade jag bara lustgas, var nästan smärtfri fram till sista 1-2 cm och att krysta gjorde hemskt ont, hade ju aldrig känt det så "levande" innan. Men det tog bara 5 värkar och 6 min.

Jag kom in till bb i tron att jag skulle minsann inte ta några medeciner! När värkarna blev värre satt jag i duschen i nån timme, det var verkligen jätte skönt!

Sedan blev det för jobbigt, jag vill ha knark, skrek jag, och så provade vi lustgas. Men lustgas är klurigt att få ordning på och för mig funkade det inte alls, jag spydde bara som en gris istället...:crazy:

Så då provade vi akupunktur, men det var ju ärligt bara skit.

Värkarna var hemska, men jag ville inte ha epidural, hade ju hört allt möjligt om det, som att verkarna avtog och gud och allt. Såååå då provade vi sterila kvaddar. När dom la kvaddarna (man sprutar in sterilt vatten i ryggen under huden) skrek jag som en stuken gris, de gjorde hundra gånger värre ont än verkarna!!!! Visst de tog och det blev lite bättre ett tag, men när det slutade verka och läkaren ville lägga nya, bad jag honom fara åt h-e!:angel:
Såå jag led med mina verkar tills jag inte orkade mer, då sa min sambo att nu tar vi banne mig epiduralen!

Jag kännde ingenting när de satte i den, men min sambo sa att det såg vidrigt ut...:rofl:
Den funkade jätte bra, jag kunde vara med på min förlossning! Tyvärr tog den bort lite verkar mot slutet, det kändes som jag slet och slet men att kroppen jobbade emot mig. Så jag fick dropp som skulle sätta igång verkarna och det gick bra, det gick inte alls för fort sen, och jag behövde faktiskt inte sys alls!!!:bow:

Jag minns att jag efter förlossningen ett tag hade ont ibland i ryggen där epiduralen suttit, men det försvann sen.

Jag har hört om något som kallas VÄSTKUSTSPRUTA eller liknande, den ska fungera ung. som epidural fast bättre. Hör med mvc kanske dom vet???

Vet du om din barnmorska la kvaddlarna på det nya eller det gamla sättet?

Kvaddlar gör skitont, men funkar på en del.

Nya moderna epiduraler ska inte påverka värkarna (egen + yrkesmässig erfarenhet).

Skulle jag föda barn igen blev det absolut med epidural.

Man borde ju kunna anpassa dosen och se hur det påverkar värkarna också. Men nu sa dom såhär på Huddinges föreläsning, det blir nästan alltid värkstimulerande tyvärr.

Använde ingen av er som skriver här Profylaxandning? Jag vet att det är ganska vanligt att man behöver medicinsk smärtlindring även om man använder sig av andning, men har också hört att behovet är mindre bland de som profylaxandas.

Själv hade jag gått kurs med min man och klarade mig (med nöd och näppe, ibland) på andningen. Att jag skriver att min man var med är för att hans roll i det hela var extremt stor. Det var många gånger jag fick panik av smärtan och spände kroppen allt vad jag kunde (vilket resulterade i ännu värre smärtor) men då, mer eller mindre, röt han åt mig att profylaxandas istället (vilket vi gjorde tillsammans).

Jag hade nog ändå en ganska jobbig förlossning med pinvärkar i stort sett i 30 timmar (hade en paus på några timmar mitt i). Vi var inne efter ca 1 dygn när jag inte stod ut längre, men där konstaterades att jag inte var öppen alls... Valde att åka hem igen då allt avtog inne på förlossningen.
Dottern är sen född 45 minuter efter andra ankomsten till sjukhuset (fick krystvärkar direkt vi kom in) så det var i och för sig inte aktuellt att få någon smärtlindring alls…

Jag älskar min EDA tack vare den så var min förlossning helt okej!

jag for in på förlossningen med inställningen att behöver jag EDA så tar jag den klarar jag mig så klarar jag mig. När jag kom skrevs in så hade jag värkar med ca 5 minuters mellanrum och ganska rejäla sådana. Dessa tog fart och var riktigt onda när jag var öppen ca 6 cm samt att jag inte sovit på ca 24 timmar då jag haft oregelbunda värkar sen natten innan. Då bestämde jag mig för EDA och skoja inte om jag kunnat så hade jag förklarat min eviga kärlek till narkosläkaren :love:

Från att ha legat och krampa i sängen och inte kunnat röra mig (lustgas är förövrigt det ÄCKLIGASTE och värsta jag någonsin provat på, förutom djävulska värkar fick jag dessutom yrsel, illamående och INGEN som helst bättring av värkarna då var det bättre att bara andas själv) tog EDA:an direkt den var insatt (den gick på droppdos, så man behövde inte fylla på utan den var jämn hela tiden). Första värken efter den var insatt kändes hälften, nästa värk nästan ingenting och sedan SMÄRTFRITT!!!

Min sambo sa att det var som ett trollspö - från att ha legat och kvidit kunde jag nu prata och skratta samt vara uppe och gå för att skynda på värkarna lite. Visst fick jag lite värkstimulerande dropp men det bekymrar då inte mig då värkarna inte kändes av mer än som en tyngd i nedre delen av magen. Det bästa var att jag kunde sova/slumra ca 2-3 timmar innan jag var fullt öppen och kunde börja krysta vid kvart i sex på morgonen (eda:an sattes vid 1.30).

Krystvärkarna var starka men inte så att det gjorde ont mera som att det var en urkraft som sa åt en att trycka, helt omöjligt att låta bli! Det tog ca 45 minuter att krysta ut Isak men det gjorde inte ont däremot var det fysiskt jobbigt och det kändes som att ha sprungit ett maratonlopp efteråt.

Isak kom ut 6:28 på morgonen efter ca 9 timmars förlossningsarbete

(det hemma var inte så farligt det var så oregelbunda värkar samt att de kom med så långt mellanrum att det inte var jobbigt. Egentligen for vi in på förlossningen för att stoppa värkarna då jag ville kunna sova ordentligt för att orka med förlossningen MEN då vi gick från parkeringen och ner på förlossningen drog allt igång så när vi var i undersökningsrummet hade jag helt plötsligt täta, regelbunda värkar och var öppen 4 cm... så vi blev inskrivna och fick inte alls fara hem vilket var planen när vi for dit det var bara tur att vi tog med kamera och bb-väskan. Den låg till och med kvar i bilen då vi inte skulle bli kvar på förlossningen.)

Jag hade inga problem med känselbortfall, kunde gå på toa som vanligt och ingen huvudvärk eller andra biverkningar så jag är helkär i EDA:an! För mig var den suverän och gjorde att jag var med på förlossningen istället för som innan borta i smärtdimman.

Jag tror att man får känna sig för när man kommer in - hur mycket man känner av smärta och hur jobbigt det är och vilken smärtlindring som hjälper är så olika. För mig var lustgasen det värsta påfund som fanns medan andra säger att det hjälpte hur bra som helst. Duscha gick inte för min del då jag inte kunde sitta under värkarna stå eller ligga gick bra men om jag satt tredubblades dom och det gick inte att andas och slappna av genom värken.

Andades genom de första 6 cm men sen gjorde det för ont för att fungera - samt att jag inte ville ha mera ont än nödvändigt så då valde jag att ta EDA. Tror det beror på hur mycket värkarna känns och hur man tål smärta men det är alltid bra att ha funderat igenom olika alternativ INNAN man är på förlossningen så man vet vad som finns!

Jag hade tänkt klara mig på enbart lustgas men mina öppningsvärkar blev för jobbiga så jag tog epidural, ångrar mig inte en sekund.

Visst jag fick lov att ta värkstimulerande dropp men det var inget som påverkade min förlossning negativt, jag fick istället en chans att vila upp mig en stund efter epiduralen börjat verkat, jag var helt slut innan.

Jag tappade känseln i benen samt fick tappas på urin några ggr men hellre det än den smärtan jag hade innan epiduralen.

Får du ens föda vaginalt då? Om du har skruvar?

varför skulle det vara ett hinder?? vad är det som talar emot?? det är utsides stabskruvar som skulle hålla kotorna i rätt läge medans de läkte. och ryggen är läkt! och jag har inga restruktioner på att det är något jag inte får göra. det jag mest undrade var, vart de sätter bedövningen, alltså i vilken höjd, jag kan inte förstå hur de ska komma åt o bedöva när skruvarna sitter där men de kanske de gör??

*kl*

Intressant att läsa om olika erfarenheter eftersom jag ligger i startgroparna med min egen förlossning (har förvärkar idag och har haft täta, regelbundna sammandragningar/förvärkar i helgen).

Min princip såhär i förhand ang. smärtlindring är "så lite som möjligt och så mycket som krävs".

Jag kan väl få återkomma om några dagar (eller så) när jag fått testa min princip i praktiken? ;)

Väntar på rapport!
Man har läst många förlossningsberättelser och det är alltid lika intressant varje gång. Men att nån gång få höra en som är lite mer detaljerad när det gäller kommunikationen med barnmorskan, hur man resonerade kring saker, fick man allt förklarat för sig osv osv. Och hur man resonerade när man bestämde sig för den smärtlindringen man tog etc.

Du menar att du förväntar dig en väl utvecklad utläggning med just dessa specifika punkter i fokus från mig sen? ;):p

jag tog epidural vid min förlossning pga att alla sa att man knappt känner ngt under förlossningen,MEN jag hade lika gärna kunnat föda utan epidural,det gjorde sk#t ont!!! hjälpte inte ett dugg! plus att jag tog lustgas men det hjälpte inte heller, tog detta när jag var öppen ca 5cm,vid 10:00, pojken var ute vid 15:30 efter att dom fick ta sugklockan och att jag fick lura förlossnings läkaren med att jag hade krystverkar vilket jag inte hade,många styng, jag tänker aldrig skaffa fler barn 19månader efter förlossningen , så smärtlindr kunde jag ha varit utan.................

jag hade eftervärkar ett tag efter förlossningen, men det var ingenting. Typ som mensvärk.

efter bebisen var ute och det hade gått ett tag sa de bara åt mig att trycka på så kom moderkakan. kändes knappt

jag använde mig av profylaxandning som en bm hjälpte mig med. Jag klarade mig till 10 öppna cm + krystvärkar i flera timmar. fick till slut ta till eda då jag inte orkade mer. Det tog 23 timmar från regelbundna värkar var2,5-3e min till att han kom. Jag klarade mig med lustgas och prof andn i 19 timmar.

*kl*

Jag hade 42 timmar med riktiga värkar och krystvärkar (avslutades med sugklocka). Efter 30h ungefär bad jag dem slå ihjäl mig:o. Fick dock ingen hjälp med det;).

Jag hade en EDA som inte tog. I denna tråd har ju de flesta som valt det hamnat i himmelriket, hur vanligt är det att den inte fungerar? Jag är väldigt skeptist inför nästa förlossning. Jag skulle gärna vilja ha lite effektiv smärtlindring istället för att minnas hela förlossningen med skräck i ett smärtsamt töcken.

Någon som vet varför det inte funkar varje gång? Den enda förklaring jag fått är att den antagligen hamnade snett.

Till TS: Lycka till, det kommer säkert gå jättebra vad du än bestämmer dig för. Säger som min hopptränare brukar säga "In i dimman och över skiten".

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 555
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
3 040
Senast: Chlo
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar