Epidural och sterila kvaddlar

Sv: Epidural och sterila kvaddlar

Vet inte om jag "profylaxandades" men jag är väldigt avslappnad i sjukhusmiljö och bra på att andas om man kan säga så...nej man jag har en naturlig bukandning i alla lägen även när jag sjunger och dansar samtidigt osv. Jag bara slappnade av och andades djupt....var så gott som smärtfri som sagt. Gjorde samma med barn nr 1 men där hade startat mig genom att låta vattnet gå och det var helt andra värkar! Ingen andning i världen hade kunnat hjälpa mig som edan gjorde då!

Jag vrålade "ge mig epidural" till min sambo så han fick springa ut och leta efter personal. Narkosläkaren kom väl efter 20 min (gäspandes, det var ju mitt i natten)

Så var det med den kommunikationen.

Bäckenbotten lade hon på eget bevåg eftersom att jag höll på att få panik. Inte ens innan det tröck på tordes jag krysta eftersom att jag var rädd att det SKULLE göra ont. (Efter att ha läst alla hemska förlossningsberättelser) Så när det började att göra ont nedåt så började jag nästan grina av panik och då lade hon den jättesnabbt och det var så underbart! Det blev en helt underbar födelse! Jag är jättetacksam!

Första förlossning blev en igångsättning pga havandeskapsförgiftning.
Värkarna startade kl 20. Vid 24-tiden hade jag så ont att jag inte kunde hantera det på ett bra sätt. Fick EDA och smärtan var borta 10 minuter senare.
Värkarna kom lika ofta, och var lika kraftiga, men gjorde inte alls ont.
Somnade till lite, och vaknade vid 03 av krystvärkar. Hade fortfarande inte ont, men det tryckte på ordentligt.
Efter en timmes krystande föddes sonen samtidigt som vattnet gick.
Förlossning tog 8 timmar från första värken. Fick inget värkstimulerande alls och kunde krysta ordentligt.
Den stora nackdelen var huvudvärken jag kände av efteråt. Hade så fruktansvärt ont i huvudet i en vecka efter förlossningen, och det berodde på epiduralen.

Andra förlossningen startade hemma med en värk kl 03.
Tog två alvedon och tänkte att det kommer ju ta ett tag.
Åkte in 04, blev inskriven 04.55, sonen var ute 05.02.
Det gick det med. Fast alvedonen kunde jag skippat.

Upplever inte den smärtlindringsfria förlossningen som smärtsammare. Var med fokuserad och kunde hantera smärtan mycket bättre, även om halva förlossningen tillbringades i bilen.
Ett bra sätt jag läste om var att gå in i sig själv och känna efter var exakt det gör ont, och försöka slappna av i de kroppsdelar som inte gör ont.

Ett bra sätt jag läste om var att gå in i sig själv och känna efter var exakt det gör ont, och försöka slappna av i de kroppsdelar som inte gör ont.

Det där lät klokt! Ska jag komma ihåg när det är dags (och det kan det vara rätt snart känns det som)!

Tack alla som skrivit ännu mer, jättebra läsning!!! Keep it coming.
:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 555
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
3 040
Senast: Chlo
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4