klottagirl

Trådstartare
Har en islandshäst som är mycket lugn av sig.. Men om man tillexempel är ute och rider i skogen med andra hästar (själv också) ..och man är på väg hem så när man skrittar vill han inte göra halt.. utan börjar gå i sidleds.. har vart med om detta några gånger när det var en backe ner på den sidan han började gå i sidleds mot.. Det går liksom inte att få stopp på honom.. man måste låta honom fortsätta gå .. annars backar han bara ner i dikena.. eller om det nu är backar.
Nån som har ett tips vad man kan göra.. ?
vill inte hålla på att slå honom med spöet.. men nångång måste han ju lära sig att man inte kan göra sådär..
Han är inte en sån häst som skenar iväg eller så.. det är så att han testar mig..det brukar gå bra.. men det finns ju vissa gånger de inte gör de!
Så om ni vill kan ni ju skriva och ge mej lite tips!
:)

Hva om du finner et sted å øve på å stoppe; et sted hvor det ikke er farlig om han rygger ut av veien? Så får han bare rygge til han blir blå i ansiktet ;)

Vad om du finnar en plats att öva på att stoppa; en plads vär det inte är farligt om han backar ut av vegen, så får han bara backa till han bliver blå i andletet ;)

Norsk & Svorsk :rofl:

Om han backar ner i diket så gör de oftast det för att de vet att då slutar ryttaren att göra halt och flyttar istället upp hästen ur diket. Mkt smart häst du har och såna är det praktiskt att låta smaka sin egen beska medicin. Nästa gång du gör halt och han börjar backa så låt honom backa ner i diket eller in i sogen eller var som helst där han hamnar i en situation där hans enda väg ut är att rädda sig själv, dvs sluta backa eller gå omkull :D
Skulel han inte vara så smart att han fattar det så låt honom gå omull, de gör det oftast bara en gång :D och sen har hästen lärt sig en nyttig läxa.
Men givevis måste du kolla över hur du gör halt, du kanske gör det fel, kanske drar i bägge tyglarna, lutar dig bakåt och kör fram fötterna? Det avskyr hästar när man gör och då är det inte så konstigt att han protesterar.
Att luta sig bakåt och trycka fram hälarna betyder på hästspråk att man ska gå framåt gå fortare och att dra i bägge tyglarna betyder stanna. Det blir två kommandon som går emot varandra och det är ju inte så bra.

min isläning fick en kort period motsatt problem, han fick för sig att inte fortsätta, vare sig vi red bort eller hemåt. då började han backa och jag lät honom göra det, blev nerför ett brant dike och in i ett träd. efter det har han inte gjort så igen, även om han kan små protestera. Men nu ter det sig på andra vis.

Försök vara konsekvent och när du väl får stopp på honom så visa att du är nöjd då, ge stor eftergift och försök få honom att trivas med situationen. Går nog åt mycket träning kanske, börja i små steg och med mycket beröm och många övningar i tempoväclingar etc.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 021
Senast: Sel
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 096
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 089
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar